Home » AOD Pro » Store nordiske banker lider under spaghetti-it
Store nordiske banker lider under spaghetti-it

Store nordiske banker lider under spaghetti-it

Share

Nordiske banker ligger helt fremme, når det kommer til digitaliseringen. Men de trækker stadig rundt med alt for mange it-systemer – et følge af de opkøb, som de har foretaget gennem årene

Et virvar af it-systemer plager de nordiske banker. En ny rapport, ISG Provider Lens, dokumenterer, at bankerne helt overordnet klarer sig rigtig godt, når det handler om digitalisering og brug af ny teknologi, men at de har alt for mange forskellige it-systemer. Årsagen er de mange opkøb, der har været i bankverdenen gennem de senere år.

Rapporten fra analyse- og konsulentfirmaet Information Services Group (ISG) kalder disse systemer for ”spaghetti”-it-systemer og påpeger, at det er nødvendigt at får dem rodet ud og konsolideret.

”At få disse ældre spaghettisystemer fjernet vil være en væsentlig udfordring for flere store banker i Norden,” siger Jan Erik Aase, som er direktør og global leder i ISG.

Se også:  Ny dansk IoT-teknologi forudsiger nedbrud i produktionsanlæg
Behov for standarder

Henrik Koch, principal solution manager hos SAS Institute, fortæller til AOD PRO, at han oplever, at integrationen af it-systemer har været fokus i banksektoren i mange år. Men samtidig påpeger han, at digitaliseringen skaber nye behov for automatisering og integration, herunder anvendelse af cloud og agile udviklingsmetoder, for at imødese kravene om modernisering.

”Den øgede digitalisering i de seneste 10 år har bredt behovet for data- og systemintegration ud til hele banken med henblik på at automatisere forretningsprocesserne, både de interne og de eksterne vendt mod kunderne,” siger Henrik Koch.

Spaghetti-systemerne er et potentielt problem for bankerne, hvis de ikke får grebet fat om det. Ikke mindst er der et behov for standarder på området.

“Kunderne forventer at kunne blive serviceret firetyve-syv, og derfor udstiller konkurrencen nødvendigheden af dyb integration,” siger Henrik Koch, SAS Institute, til AOD PRO.

”Bankerne har på linje med mange andre industrier et behov for at standardisere og automatisere så mange processer som muligt med henblik på at reducere omkostningerne – med stadigt fokus på kundeoplevelserne,” mener Henrik Koch.

Se også:  It-professionelle bruger for meget tid på rutineopgaver

Det er dog også væsentligt, at der er en balance mellem effektivitet, automatisering og kundeoplevelser, og det er en balance der konstant flytter sig.

”Jeg oplever, at de processer, der kan automatiseres, også bliver det,” siger Henrik Koch og tilføjer:

”Det kræver meget ofte både forretningsintegration og teknisk dataintegration. Det koster relativt store investeringer, men de er nødvendige.”

Muligheder for leverandører

Hvor bankerne lider under spaghetti-systemerne, kan leverandører af it til bankerne derimod glæde sig og se frem til nye forretningsmuligheder, vurderer Jan Erik Aase fra ISG.

“Dette skaber betydelige muligheder for udbydere af teknologitjenester, der forstår det lokale marked og kan konsolidere flere bankplatforme effektivt og hurtigt,” forklarer analytikeren.


TAGS
automatisering
Banker

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S