Home » Processor » It-rigets tilstand
It-rigets tilstand

It-rigets tilstand

Share
AMD med ryggen mod muren? – AMD har brug for Navi, og det skal være nu

det har været et barsk år for AMD’s Radeon Technologies Group. Virkelig barsk. Vi regnede ikke med, at den lidt ydmyge underdog i gpu-verdenen ville producere noget forbløffende, men efter talrige forsinkelser havde vi forventet mere, end vi fik. Vega har været en stor skuffelse, navnlig når det gælder gaming. Og til trods for, at den kværner gennem kryptomining med fuld fart, ringer advarselsklokkerne, når ens flagskibs-kort ikke kan konkurrere med konkurrentens 14 måneder gamle løsning på de områder, der for alvor betyder noget. Så er der noget galt.

Kombiner det med, at Raja Koduri, AMD’s Radeon Tech Group Leader, er gået til Intel, ser sagerne ildevarslende ud, i hvert fald set udefra. Men er de også det? Vi tvivler på, at Raja ville have rejst, hvis der ikke var orden i AMD’s næste generations-arkitektur. Ligesom med Jim Keller, der rejste, før Ryzen kom på markedet, er det sandsynligt, at Navi også er tæt på at være færdigudviklet, og den indledende designfase er overstået. Nogle kilder antyder, at AMD fremviser en af sine egne Navi-gpu’er under SIGGRAPH 2018 til august, og at der kommer en fuld kommerciel lancering i slutningen af 2018.

Vega var skuffende, men Navi bør rette op på sine fejltagelser og opgive den utilfredsstillende GCN-arkitektur.

Hvad kan vi da forvente os af den nye arkitektur? Der er to spændende aspekter, vi skal forholde os til her. For det første springet ned til 7 nm. For det andet AMD’s udvikling af den nye forbindelse, der er kendt som Infinity Fabric. Hvad betyder det? Kort sagt: Vega kører i øjeblikket ud fra 14 nm-produktionsprocessen. 7 nm betyder en stigning på 50 procent i det samlede antal transistorer og dermed stream-processorer. Hertil kommer at med AMD’s Infinity Fabric kan det være slut med de gammeldags monolitiske chips fra denne producent. I stedet for én massiv gpu-chip, der er svær at fremstille, som vi typisk har set det fra gpu-producenter, kan AMD måske gøre noget lignende med produktionen af sine Threadripper- og Ryzen-processorer.

Se også:  Sony A7R IV [TEST]: Finkornet full-frame

Med andre ord: mindre omfattende og mindre komplicerede gpu-kernekomplekser med en forbundet substans, der slår bro over ydelsen mellem dem uden en stigning i kompleksitet eller udgift til produktionen af selve processorerne.

Det er værd at bemærke, at både AMD og Nvidia ønsker at gå bort fra de monolitiske udformninger, fordi et fald til den næste produktionproces bliver for belastende en opgave i det klima, branchen i øjeblikket befinder sig i.

Vi har ingen mulighed for at afgøre, hvor stor en stigning i ydelse vi her taler om, men tanken om at tilføje flere kerner med en brøkdel af kompleksitet og omkostning kan gøre Navi til AMD’s redningskrans, og det er under alle omstændigheder interessant, når det gælder fremtiden for gpu-udvikling.

Men hvad med den 14 nm+-opdatering, vi hører så meget om? Vores bud er, at vi kommer til at se en 14 nm-opdatering af RX 580, Vega 56 og 64, med en ny, strømbesparende produktionsproces. Der bliver tale om gpu’er i mellem- eller topklassen, og de bliver fulgt af et eller to Navi 7 nm-kort i den samme generation, som vil udgøre flagskibe med de nye udformninger.

HBM vs. GDDR

Slaget om vram-dominans skal afgøres i år. Når både Nvidia og AMD bruger GDDR5X og HBM 2.0 i deres produktserier, må vi spørge: Hvad er bedst? Og hvad kommer vi til at se på morgendagens gpu’er? De har hver deres fordele og ulemper.

Se også:  Processorer [STORTEST]: Kraftværket i din næste gaming-computer

HBM 2.0 bruger mindre printkortplads end typiske GDDR5X-stakke, kører ved 1,2 V, har en utrolig lav latenstid, leverer en forbløffende mængde båndbredde (242 GB/sek. pr. stak mod GDDR5/X’ 44 GB/sek.) og har Pseudo Channel-tilstand, der deler en hukommelses-kanal i to, hvor den ene pseudokanal tager sig af hukommelsesløsning, og den anden af skrivninger. Betragt det som multithreading, men til hukommelse, og udelukkende beregnet til læsning og skrivning, og ikke til processer.

Der er dog også problemer: Den er dyr og svær at skaffe (i skrivende stund er det kun Samsung og SK Hynix, der producerer den), og det kan være svært at designe nye gpu’er med den. Det gælder navnlig, hvis gpu’en bliver brugt på tværs af en række kort til forskellige priser, for eksempel GP104, der dækker GTX 1070, 1070 Ti og 1080.

HBM ser man ikke kun på AMD-drevne gpu’er, men også på Nvidias.

GDDR5X klarede nogle af forskellene mellem de to standarder, især vedrørende båndbredde, og det kun, når de konkurrerede med mere forbruger-venlige dualstack- Vega-gpu’er. Latensen er dog stadig et problem, og man savner enhver form for multichannel-support. Det er grunden til, at Nvidia i øjeblikket inddrager HBM 2.0 i de dyre Tesla-kort, man kan få i dag.

Heldigvis har Micron meddelt, at man masseproducerer GDDR6-moduler, der skal bruges af dyre gpu’er i begyndelsen af næste år. GDDR6 giver et 4 Gb/sek.-hop i hukommelses-overførsel og rummer også dualchannel-support, der kan være med til at true HBM’s Pseudo Channel-tilstand. I øjeblikket ser det ud til, at vi stadig skal trækkes med dette hukommelseshierarki, idet GDDR5 og 5X kan findes på kort i den billigere ende, GDDR6 er i den dyre ende, og HBM er typisk henvist til Vega og mere arbejdsstations-orienterede varianter.

TAGS
4K
ADM
intel
processor

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S