Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Det kniber med innovationen i de danske it-organisationer

Coronakrisen har boostet Danmark som digital frontløber. Især inden for den offentlige sektor. Men både den offentlige og den private sektor kæmper med en række benspænd. Det viser den seneste udgave af årsrapporten IT i Praksis.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Gennem adskillige år har Danmark haft ry for at være rigtig godt med på den digitale front. Især inden for den offentlige sektor, der tidligere hinkede efter den private – og det offentlige er stadig godt med. Coronakrisen og den periodiske fysiske nedlukning fået tre ud af fire myndigheder til at fremskynde udrulningen af digitale løsninger i et hidtil uset tempo. Desuden har hovedparten af myndighederne indført nye, digitale værktøjer til kommunikation mellem medarbejderne.

”Det er ikke optimalt, når mange danske it-chefer siger, det halter med modenhed og kompetencer. Det bør klart prioriteres de kommende år,” siger Steen Christensen, der er direktør i Rambøll Management Consulting.

Det viser 2020-2021-udgaven af undersøgelsen IT i Praksis, der udgives i samarbejde mellem Rambøll Management Consulting og Dansk IT. Til gengæld viser den også, at på trods af, at der er styr på drift og support, så halter det med innovationen i den offentlige sektor – og i de private virksomheder. Når de it-chefer, der medvirker i undersøgelsen, bliver bedt om at vurdere, om organisationen råder over de nødvendige forretnings- og innovationskompetencer, står det nemlig sløjt til.

Mangel på nytænkning

Til spørgsmålet, om der er kompetence til at arbejde med en struktureret tilgang til implementering af nye innovationstiltag, svarer kun 49 procent af it-cheferne i den offentlige sektor positivt, mens tallet for de private virksomheders vedkommende er helt nede på 36 procent. Noget bedre står det til, når der spørges ind til, om organisationen har de nødvendige kompetencer og den ønskede modenheden inden for it-drift og support. Her svarer 96 procent af de offentlige it-chefer ja, mens tallet for de private it-chefers vedkommende er 65 procent.

25 år med IT i Praksis

Det er 25. år i træk, at IT i praksis tager pulsen på danske private og offentlige virksomheders udbytte og udfordringer ved anvendelsen af it og digitalisering. Undersøgelsen er foretaget blandt de 1.000 største private virksomheder i Danmark, samtlige kommuner og regioner samt statslige organisationer. Fra den private sektor har 129 it-ansvarlige og 88 forretningsansvarlige fra Danmarks Top 1.000 virksomheder besvaret spørgeskemaet, og fra den offentlige sektor har 76 topledere og 96 it-direktører på kommunalt, regionalt og statsligt niveau gjort det samme. Desuden har mere end 1.000 borgere deltaget i borgerundersøgelsen.

”De fleste it-chefer har en ambition om, at der skal være styr på driften, men har også en ambition om, at man skal være en aktiv medspiller i den digitale innovation i forretningen. Derfor er det ikke optimalt, at det halter med modenhed og kompetencer på området. Det bør klart prioriteres de kommende år,” siger Steen Christensen, der er direktør i Rambøll Management Consulting. Han bakkes op af Rikke Hvilshøj, administrerende direktør i Dansk IT.

Kompetence kræver fokus

”Kompetenceudvikling er ikke noget, der sker af sig selv. Opgaven er derfor at sikre både kompetencer til at kunne anvende nye værktøjer og modeller samt at udvikle et andet mindset og en kultur, der understøtter innovation. Det kræver et vedholdende fokus og en solid strategi at styrke de digitale kompetencer hos medarbejderne i både it-organisationen og virksomheden. Især når mange it-chefer forventer, at deres organisation vil gennemgå en markant udvikling de kommende år,” siger Rikke Hvilshøj.

IT i Praksis viser, at hver tredje virksomhed har oplevet en tilbagegang inden for forretningsudvikling, og det bekymrer Rikke Hvilshøj fra Dansk IT. Det går ud over virksomhedernes fremtidige udviklingspotentiale.

Helt sløjt står det dog ikke til, for det er ikke kun i den offentlige sektor, at den digitale transformation har fået et boost. Mere end hver anden af landets 1000 største virksomheder har accelereret deres digitaliseringsindsats markant under de første måneder af Coronakrisen. Sammen med en række andre tiltag har den øgede digitalisering resulteret i en samlet produktivitetsgevinst på mere end 10 milliarder kroner, anføres det i rapporten.

Godkendt hjemmearbejde

Blandt virksomhedernes topledere svarer 59 procent, at de nye digitaliseringstiltag, som blev sat i værk under coronanedlukningen, har ført til mere effektive ledelses- og beslutningsprocesser. 78 procent har oplevet øget interaktion med kunderne på forskellige digitale kanaler, mens 89 procent har brugt de digitale muligheder til at fremme den interne kommunikation. Kun 19 procent af toplederne har oplevet problemer med at skalere it-kapaciteten, mens 46 procent har oplevet udfordringer med it-sikkerheden.

”Undersøgelsen dokumenterer, at de største danske virksomheder har øget produktiviteten på de områder, hvor fysisk kundekontakt ikke har været nødvendigt, nemlig indenfor produktion og administration. Samtidig underminerer den påstanden om, at produktivitet og hjemmearbejde ikke passer sammen. Men vi ser samtidig, at der stadig er lang vej, før selv de største virksomheder formår at udnytte digitalisering til at fremme de udviklingsrelaterede processer og opgaver,” siger Steen Christensen fra Rambøll.

Forretningsudvikling lider

Hver tredje virksomhed har oplevet en tilbagegang inden for forretningsudvikling, og det bekymrer Rikke Hvilshøj fra Dansk IT.

Hun understreger, at på trods af, at omstillingsevnen under coronakrisen har været stor, og mange virksomheder er kommet langt med at udnytte digitaliseringens mange muligheder, er det trist, at specielt forretningsudvikling har lidt så meget, som tilfældet er. Hvis forretningsudviklingen sættes på pause, vil det gå ud over virksomhedernes fremtidige udviklingspotentiale, mener hun.

Selv om vi er godt med på den digitale front i Danmark, vokser træerne altså ikke ind i himmelen, og det er især de udviklingsorienterede processer samt opgaver, der har været udfordret under coronakrisen – på trods af generelt mange gode erfaringer samt lige så gode intentioner. Derfor er det ifølge Rikke Hvilshøj fra Dansk IT vigtigt med langsigtede strategier og et vedholdende fokus, hvis man som organisation ønsker at høste de digitale gevinster.

3 ting vi lærer af rapporten

1 Manglende sammenhæng i servicen

Selv om den offentlige sektor har fremskyndet udrulningen af digitale løsninger under coronakrisen, mener ikke mindre end 65 procent af borgerne ifølge IT i Praksis, at de ikke lever op til en god og sammenhængende service på tværs af myndighederne. Faktisk mener kun 35 procent af borgerne ifølge undersøgelsen det modsatte. Myndighederne selv er noget mere positivt stemt, når det det gælder den digitale sammenhængskraft. 61 procent af borgerne i undersøgelsen er enige i, at det er en god idé at lade det offentlige dele data i de digitale løsninger, så borgerens kontakt med det offentlige hænger bedre sammen på tværs af afdelinger og myndigheder. Deling af data skal dog ske på en transparent og tillidsskabende måde, understreges det. Derfor er der et betydeligt potentiale i at inddrage såvel borgere som virksomheder i udviklingen af nye it-systemer.

2 Fokus på AI og maskinlæring

Meget tyder på, at der vil ske en markant vækst i anvendelsen af kunstig intelligens og maskinlæring de kommende år. Hvor kunstig intelligens eller maskinlæring i dag er i brug i 31 procent af de offentlige og private virksomheder og organisationer, ventes tallet at være steget til 87 procent om blot 3 år. 57 procent af respondenterne i IT i Praksis undersøgelsen anfører nemlig, at der allerede i dag er i gang med at undersøge mulighederne. Teknologiradaren viser også, at det er cloudteknologierne, der i dag i videst omfang er i brug (87 procent) efterfulgt af data- samt procesautomatik (75 procent) og cybersikkerheds-teknologier (69 pct). Især cybersikkerhedsteknologierne vil over de kommende tre år komme endnu mere i fokus, selvom de allerede i dag er ganske udbredte.

3 Videomøder er et hit

Kun én ud af hundrede danskere foretrak at mødes med det offentlige via video sidste år, da Rambøll og Dansk IT gennemførte en undersøgelse af, hvilke digitale kanaler, danskerne foretrækker at benytte i deres møde med det offentlige. I år viser rapporten IT i praksis, at hver ottende (13 procent) dansker vender tommeltotten opad og i fremtiden lige så gerne vil mødes på video. På grund af coronapandemien, der mange steder lukkede ned for personlig fysisk kontakt, har borgerne været tvunget over på de digitale kanaler. Her har hver tiende borger prøvet at holde videomøde med det offentlige. Det har givet borgerne nye erfaringer, og specielt videomøder har altså gennemgået et holdningsmæssigt spring.