Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Hidtil var der kun én fjende, som både Apple og Google kunne være enige om at gå i kødet på – Microsoft. Hver især angreb de softwaregiganten fra forskellige vinkler. Apple med lækre livsstils-computere og Google med gratis internetbaseret software.
Hidtil har Apple og Google således mere eller mindre holdt sig ude af vejen for hinanden. Med lanceringen af iPad i sidste uge, står de imidlertid nu i en situation, hvor de kommer til at konkurrere mod hinanden om det samme marked.
Markedet som de begge går efter er produktkategorien mellem den bærbare computer og mobiltelefonen. Midlerne hvormed de går efter det, er dog vidt forskellige.
Ved iPad-præsentationen udtalte Steve Jobs, at netbook’en ikke er bedre end andre enheder til noget som helst. Det mener han i stedet iPad er. Tablet-computeren er således Apples bud på det perfekte mellemled imellem telefonen og computeren.
Google er imidlertid begejstrede for netbooks. De vil blot gøre dem bedre. Med Chrome OS har de skabt et styresystem, der skal være ideelt til de små computere, samtidig med at de forlanger visse mindstekrav fra producenterne, som skaber computere til det, som eksempelvis SSD-harddiske og store tastaturer.
Begge har et mål om at trække folk væk fra de større software-løsninger som Windows og Office. Igen er midlerne dog forskellige. Google vil rykke folk op i skyen, hvor de kan håndtere alle deres opgaver via netbaserede apps, mens Apple vil rykke alle mod deres egne iPhone-baserede apps.
Google og Apple står således i en situation, hvor de vil hver især skal forsøge at overtale kunderne til at gå deres vej. Måske er markedet stort nok til dem begge, og så vil de to producenter i al fredsommelighed kunne trække markedsandele fra Microsoft. Ellers kan vi formentlig vente hård konkurrence mellem de to producenter, når de i løbet af året frigiver deres produkter.