Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Interview: Doro skaber nærvær i en tid med social afstand

Ældre har behov for elektronisk kontakt til deres pårørende mere end nogensinde. Så hvad man kan man gøre som producent af ældre-mobiler i en situation som denne? Vi tog en snak med Carl Johan Zetterberg Boudrie, administrerende direktør hos Doro.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Doro er nærmest synonym med ældremobiler. Det er 12 år siden producenten, som har været aktiv indenfor telekommunikation siden 1974, gik ind på området. I dag er Doro markedsledende.

Men at operere indenfor dette felt indebærer et vist ansvar, og hvordan håndtere man så det i denne corona-tid, hvor især ældre er udsat og har et større behov for at kommunikere via elektroniske hjælpemidler?

Vi tog en snak med Carl-Johan Zetterberg Boudrie, administrerende direktør hos Doro.

Ældre mennesker er I højrisiko for corona. Gør I noget aktivt for at hjælpe til at forhindre smitte?

”Vi kigger på muligheden for at implementere en corona-tracker. Så snart Google er klar med deres tracker (som er skabt i samarbejde med Apple, red.), vil denne blive implementeret.

Derudover har vores mobiler funktioner, der gør det muligt at reagerer øjeblikkeligt, hvis den ældre bliver ramt af sygdom eller uheld. Bagpå er der alarm-knap, med direkte kontakt til udvalgte pårørende. I visse lande kan der desuden forbindes til en 24-timers alarmtjeneste, hvor der altid sidder en klar. Den service overvejer vi at udvide til Danmark.

Vores My Doro tjeneste gør det desuden nemt at være i kontakt med og hjælpe på afstand, så den ældre ikke føler sig isoleret, selvom fysisk kontakt er umuligt. Her kan de pårørende også gå ind og hjælpe med at indstille mobilen, hvis brugere har behøver assistance.”

Doro har netop i sidste uge annonceret, at de donerer en stor mængde mobiltelefoner til ældre isolerede brugere, der på trods af corona-karantæne, således kan komme i kontakt med deres familie og venner. Formålet er at lette kontakten til omverden, mindske bekymringerne hos de ældre og deres pårørende, og gøre de ældre i stand til forsat at føle sig som en del af samfundet - på trods af de gældende forholdsregler om social afstand.

"Social udstødelse og ufrivillig ensomhed har gennem Coronakrisen været en kendsgerning for rigtigt mange ældre mennesker. Ved at donere Doro-telefoner til sårbare ældre håber vi at reducere bekymringerne og samtidig muliggøre nærværet til de pårørende.

Mobilen vi har valgt at donere, er en Doro 5516. En feature phone, som er nem at bruge. Den kan ringe, sende beskeder, tage billeder og alt det nødvendige. Modtageren er typisk ældre, som ikke har en mobil. De skal bruge en simpel mobil til de basale funktioner. Der er også alarmknap bagpå, så pårørende bliver alarmeret, hvis der opstår en kritisk situation.”

Carl-Johan Zetterberg Boudrie, administrerende direktør hos Doro. Carl-Johan Zetterberg Boudrie, administrerende direktør hos Doro.

Jeres mobiler er blevet mere avancerede. Er det fordi jeres kunder er blevet mere teknologikyndige eller er det fordi smartphones er blevet mere brugervenlige?

”Vi arbejder hårdt på at gøre produkterne brugervenlige. De er baseret på Android, men vi lægger vores eget lag på. Vores EVA-brugerflade gør mobilerne nemme at bruge selv for ”ikke-smartphone-vante brugere”. De mere tech-kyndige kan bruge standard mode.

Vores feature-mobiler er også blevet mere avancerede med eksempelvis sociale medier, WhatsApp m.m. De ældre forlanger større funktionalitet. Der er sket en del siden vi startede for 12 år siden. De ældre vil ikke bare kunne ringe. De har også behov for at kunne følge familie og bekendte på sociale medier, som sende og modtage billeder m.m. ”

Er I tilfredse med kun at ramme de ældre, eller er I fristet at forsøge jer med de unge også?

”Vi har rigtig godt fast i den ældre målgruppe og er rigtig glade for at den position vi har. At ramme de yngre kræver noget helt andet, og er meget anderledes marked, så vi er fuldt tilfredse med at andre tager sig af den del.

Vores publikum er dog også efter ”yngre seniorer”. En mobil som eksempelvis Doro 8080 er oplagt til dette segment. Det er en klassisk Android-mobil, men brugervenlig og med stærk lyd. Den giver brugerne noget man ikke får i mainstream mobiler,” slutter Carl Johan.

Du kan læse en test af Doro 8080 her:

https://www.altomdata.dk/doro-8080-test-bedstemor-mobilen-er-blevet-brandlaekker/