Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det er blot et par uger siden browservalget gik i gang her i Danmark, mens visse andre europæiske lande startede en smule tidligere. Allerede nu tegner der sig imidlertid et klart billede. Microsoft står til at tabe.
I Frankrig er browserens markedsandel således faldet med 2.5%, mens den i Italien er nede med 1.3% og i Storbritannien med 1 %.
I betragtning af at Internet Explorer inden valget lå mere end 50 % foran de andre virker dette måske ikke af meget. Det indikerer dog en overordnet tendens, der samtidig bekræftes af konkurrenternes vækst.
Operas downloads er mere end fordoblet siden valget gik i gang, mens Mozilla også har oplevet en gevaldig stigning i interessen for Firefox. Google er steget 0.7 % i Europa.
De mindre browsere har imidlertid ikke oplevet en stor vækst i forbindelse med browservalget. De er derfor bekymrede for, at de bliver holdt ude, ved ikke at være repræsenteret i det første billede brugeren ser (man skal scrolle til højre, hvis man vil videre fra de fem største til de syv mindre browsere).
Er du i tvivl om hvilken browser du skal vælge, kan du læse om de 12 kandidater her.