Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
For en tid så det ud som om, der var en mindre revolution på vej på browsermarkedet. Firefox hentede hastigt ind på Internet Explorer og nye spillere dukkede op og krævede en del af markedet.
Nu virker det imidlertid som om, at revolutionen er manet til jorden, og markedet igen har fundet et stabilt niveau, hvor alle aktører har sin faste plads i hierarkiet.
Internet Explorer ligger således stadig suverænt på toppen med omkring 70 % af markedet.
At situationen forholder sig sådan er dog primært virksomhedernes skyld. En konservativ tendens i virksomhedernes valg af software er nemlig blevet fremherskende.
Særligt finanskrisen har gjort det væsentligt for firmaerne at vælge standardiserede løsninger. Man vælger at holde sig til Internet Explorer på medarbejdernes computere, fordi det skaber en mere enkel og overskuelig it-situation i virksomheden.
At browseren samtidig anses for at være sikrere end sine konkurrenter giver endnu en anledning til at holde fast ved Internet Explorer.
For de øvrige browsere på markedet, er der således fortsat et godt stykke vej op til Microsofts populære surfmaskine. Firefox ligger sig tættest i hælene med 20%, mens Google Chrome har 4%, Opera 1% og Apples Safari mindre end 1%.