Home » Erhverv » Internet of Things dukker frem fra hypen
Internet of Things dukker frem fra hypen

Internet of Things dukker frem fra hypen

Share

Internet of Things har længe været omgærdet af luftige forudsigelser om uanede muligheder, milliardomsætninger og teknologiske nybrud. Det har været spændende læsning, men det har også været småt med konkrete brugsscenarier. Den virkelighed er langsomt ved at ændre sig, siger danske Bluefragments og kommer her med gode råd og sågar en IoT-startpakke

Når analysehuset Gartner skal omtale potentialet i de teknologier, der er mest oppe i tiden, anvender de ofte deres berømte hype-cyklus. For uindviede er hype-cyklussen en kurve i et koordinatsystem med ’forventninger’ ud af den lodrette y-akse og ’tid’ ud af den vandrette x-akse. Selve kurven minder mest af alt om en bølget blyantstreg tegnet med løs hånd. Stregen begynder næsten lodret op af y-aksen, runder i en blød bue, fortsætter ligeså stejlt ned, som den begyndte, og går derefter over i en støt stigende kurve ud af x-aksen.

I Gartners hype-cyklus fra 2014 befinder Internet of Things sig på hypekurvens absolutte højdepunkt. Det passer meget godt med, at ALLE i 2014 talte om, hvor fantastisk Internet of Things var, hvor meget innovation sammenbindingen af alle enheder i intelligente netværk ville medføre, og hvor gigantiske beløb IoT-teknologi ville omsætte for. Pointen med Gartners hype-cyklus er, at der langt fra lovende ord til konkret værdi.
Selvom verden endnu har til gode at se, hvad IoT i storskala kan bibringe virksomheder og hele samfund, så er vi begyndt at se de første isolerede eksempler på IoT-projekter.

Begyndende IoT-samtaler

Den danske virksomhed Bluefragments afspejler, hvor IoT befinder sig lige nu. De blev stiftet for fire år siden som app-udviklingshus til Microsofts mobile platforme og er i dag 20 mand på et kontor på Amager.
Bluefragments CEO, Jon Bille, forklarer, at han inden for det seneste halve år er begyndt at have samtaler med kunder og partnere, som fokuserer mere og mere på Internet of Things.

“Alle lytter til de store analysehuse som Gartner og IDC, og de analysehuse fortæller hele tiden, hvor stort potentialet er i Internet of Things, og hvor meget man går glip af, hvis ikke man kaster sig ind i den kamp,” siger Jon Bille.

Se også:  Dansk it-rådgiver vender underskud til millionoverskud efter hektisk corona-år

”Så vi satte os ned i Bluefragments og tænkte: Hvordan kan vi begynde at tage del i den dialog? Vi kom frem til, at tablets og smartphones jo også er en del af IoT-økosystemet. Det er bare menneskebetjente enheder, mens megen anden IoT-teknologi er M2M-kommunikation, men de kan stadig fortælle noget om forbrug af data. Det var vores vej ind. Vi ville have produkter på hylden, der kunne rumme IoT-potentialet.”

[pt id=’2035385′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Bluefragments lavede en app til Islands politi og straks efter begyndte danske kunder at røre på sig.”‘]

Bluefragments lavede en app til Islands politi, og straks efter begyndte danske kunder at røre på sig.

Bluefragments IoT-tanker blev for alvor konkrete, da de lavede et projekt for det islandske politi.
“Vi lavede en politi-app, så betjentene kunne foretage flere af deres opgaver mobilt – eksempelvis udskrive fartbøder eller lave personopslag i databaser. Da vi lavede den app, sagde vi samtidig, at vi ligeså godt kunne arbejde IoT ind i setuppet fra begyndelsen af. Det betød, at vi koblede appen op til Microsofts Azure-platform i skyen. Næste skridt er at koble politiets bilflåde på løsningen, så de eksempelvis kan se, hvornår en bil trænger til service,” siger Jon Bille.

Da først Bluefragments begyndte at fortælle historien fra Island, begyndte de danske kunder at røre på sig.
“Tidligere blev vores kunder altid lidt fjerne i blikket og lagde armene over kors, når man sagde Internet of Things. De havde altid tusind forklaringer på, hvorfor tidspunktet til at foretage den slags investeringer ikke var lige nu. Men den retorik har vi i dag vendt om. Når jeg holder møder i dag, starter jeg altid med at sige, at det er de færreste virksomheder, der er der, hvor de skal være i forhold til Internet of Things. Så får man deres opmærksomhed.

Derefter plejer jeg gerne at have en sensor med ud til møderne, så de kan se, hvad det er for noget. Mange af dem har jo kun hørt om sensorer, men aldrig set en. Det gør det mere håndgribeligt for dem, når man sidder med teknologien i hånden, og i øjenhøjde kan forklare dem, hvordan de kan anvende den. Så falder deres parader typisk ned,” siger Jon Bille.

Se også:  Asus ROG G15DH [TEST]: Spil og lir for hele galleriet

IoT-startpakke

Bluefragments tilbyder et såkaldt IoT starter-kit. Det er en samlet pakke af både rådgivning og basal teknologi, der kan få de fleste virksomheder i gang med at tænke i Internet of Things-baner.

“Vi har eksempelvis hjulpet pharmavirksomheden Symphogen, som laver kræftmedicin, med at installere sensorer, som på sigt kan monitorere temperaturen i deres laboratorium. På den måde kan de se, om eventuelle temperaturudsving påvirker de prøver, de foretager. Samme sensorer kunne hospitaler installere og tjekke, at temperaturen på den mad, der forlader køkkenet ikke overstiger en vis grad, før det når patienterne på grund af risikoen for bakterier. Samme funktionalitet er også brugbar for andre, der arbejder med fødevarer. Anvendelsesmulighederne er mange.”

It tilbage i førersædet

Det er ikke kun selve teknologien i Internet of Things, der ofte får mange til at vente med at investere i teknologien. Disciplinen er også så ny – sammenlignet med eksempelvis et traditionelt it-projekt – at mange ikke ved, hvordan de skal organisere arbejdet.

[pt id=’2035386′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Jon Bille er CEO hos den danske virksomhed Bluefragments.”‘]

Jon Bille er CEO hos den danske virksomhed Bluefragments.

”Traditionelle projekter er baseret på traditionelle dyder, når det kommer til projektledelse, it-kundskaber og forretningsværdi. IoT kræver en ny mental indstilling. Her plejer jeg at sige, at IoT er en gave til it-afdelingen. For efter at være blevet kørt lidt af sporet af de andre afdelinger gennem de seneste år, kan it-afdelingen nu komme tilbage i førersædet med Internet of Things. It-afdelingen har indsigten til at tage dialogen med de relevante aktører, lede projekterne og drive værdi ud af dem,” slutter Jon Bille.

• Rådgivning omkring IoT-behov og muligheder.
• Rådgivning om, hvor man skal begynde.
• Installation af sensorer.
• Opsætning af it-miljø til opsamling af data.
• Konfiguration af administrativt dashboard.
• Evaluering af data-output fra sensorerne.


TAGS
Bluefragments
erhverv
internet of Things

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S