Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Intelligent parkeringsteknologi

Danskerne er glade for at spare både tid og penge på parkering. Mobiltjenesten EasyPark registrerede i 2016 hele 71 procent flere parkeringsbetalinger via appen end i 2015, og man forventer endnu flere brugere i år, hvor Parking Guidance-teknologien lanceres.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Den henviser bilister til ledige parkeringspladser og er dels udviklet i samarbejde med DTU, og dels opnået via strategiske opkøb.

”Vi ved, at danskerne vælger vores app til at betale for parkering, fordi de kan spare tid og opleve større fleksibilitet i deres travle hverdag. Der er mere end nogensinde behov for at kunne købe sig til ekstra tid – og det er netop dét behov, vi rammer med vores løsning,” siger Lasse Barsholm, der er landechef for EasyPark i Danmark.

EasyParks vision kan koges ned til ”find and pay” – det skal være lettere for bilister at finde ledige parkeringspladser og nemt at betale for parkeringen. Derfor er mobiltjenesten på vej med teknologi, der kan guide bilister hen til ledige parkeringspladser ved hjælp af algoritmer og analyser baseret på konkrete trafikmønstre.

”Når den bliver tilgængelig, løser vi et problem for alle, der opholder sig i byen, uanset om de har bil eller ej. I storbyer skyldes op mod 30 procent af trafikken bilister, der søger efter ledige parkeringspladser. Når det bliver muligt at guide bilister direkte til ledige p-pladser, vil de personligt vinde tid, og det vil samtidig reducere trængsel og forurening for alle, som bor og opholder sig i byen,” siger Lasse Barsholm.