Af Torben Okholm, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Elektriske biler er på fremmarch. Men det kan knibe for bilisterne at finde en ladestander, når de skal lade deres biler op. Det skriver FDM i medlemsmagasinet Motor.
Problemet er navnlig mærkbart for den meget store del af befolkningen, der bor til leje. FDM har henvendt sig til en række af landets største almene boligforeninger, og det viser sig, at de ikke har noget overblik over, hvor mange ladestandere der er.
Beboere gør modstand
Ifølge et nyt EU-direktiv, der træder i kraft her i begyndelsen af marts, skal der på parkeringspladser ved nybyggeri eller ombygning gøres klar til ladestandere. Men Danmark har tilsyneladende ikke travlt på dette område.
FDM oplyser, at den udtalte mangel på ladestandere ofte hænger sammen med, at beboerdemokratiet står i vejen for dem. De er nemlig dyre. En løsning på det problem kunne ifølge afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk være at følge det norske eksempel.
Tilskud til boligforeninger
Her har man nemlig indført tilskud til boligforeninger til etablering af fælles ladestandere. Et andet problem er, at almene boligforeninger ikke selv må drive ladestandere. Det skal en ekstern leverandør stå for. En ændring af reglerne på dette område kunne bane vejen for flere standere.
En trussel mod den grønne omstilling Manglen på ladestandere kan forsinke den grønne omstilling. Den danske målsætning om 70 procent reduktion af CO2-udledningen inden 2030 kræver nemlig op mod 1,5 million el- og plugin-hybridbiler. Og det betyder, at der skal være 30.000 ladepunkter ved motorveje, arbejdspladser og etageejendomme. Det er derfor på høje tid at komme i gang.