Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Folk bruger mere tid sammen, hvis de lytter til musik. Det viser den seneste ”Life at Home” rapport, som IKEA netop har lavet på baggrund af mere end 12.000 interviews verden over. Generelt bidrager positive lyde til, at man føler sig både inspireret (25 pct.) og elsket (14 pct.).
På baggrund af de meget klare tilkendegivelser om, hvad musik betyder for hjemmet fra mennesker over hele verden, satte IKEA sig for at udvikle sit bud på et sæt trådløse højttalere, der let kan integreres i hjemmet. Vel at mærke til priser, hvor de fleste kan være med.
Forvandler rummet
"Traditionelt set opfatter mange belysning som det, der skaber en hyggelig og hjemlig atmosfære. Men vi ved nu, at musik er mindst lige så vigtigt. Musik er tit meget følelsesladet, og man kan derfor med et enkelt tryk på en knap eller på telefonen skabe en hjemlig atmosfære. Når man sætter musik på, forvandler man rummet og gør det personligt", siger Julie Grue, Commercial PR Responsible, IKEA Danmark.
Eneby bluetooth-højtaleren, som er i varehusene nu, passer perfekt ind i Kallax reolen, og de kan også stå frit på fx et bord eller hylde eller monteres på væggen. Højtaleren fås i to forskellige størrelser til henholdsvis 699 kroner og 399 kroner.
Eneby er første skridt fra IKEA ind på markedet for musik og lyd. Næste år lancerer IKEA desuden kollektionen Symfonisk i samarbejde med Sonos. Kollektionen kommer til at rumme en række forskellige produkter, og kombinerer således IKEA og Sonos’ forskellige ekspertiser i bolig og lyd. Læs mere her: IKEA laver smarte højttalere til Sonos-systemet