Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Hyundai Kona electric: Fuldfed familien-Danmark-bil på el

Den er ikke prangende, men den er pålidelig, praktisk og prisfornuftig. Det er en bil som Kona electric, der kan få familien Danmark over på strøm.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Tesla har gjort elbilerne smarte og attraktive, men det vil blive mere praktiske modeller der giver elektriske biler deres folkelige gennembrud. Biler som Hyundai Kona electric.

Den er ikke ny (den blev introduceret i Danmark i starten af 2019), men i takt med at vi gennem året har stiftet bekendtskab med et bredt udvalg af elbiler, er vores nysgerrig på Hyundais model blevet større.

https://www.altomdata.dk/elbiler-stortest-fra-mini-til-suv-saa-forskellige-er-elbilerne/

Det er hverken den mest smarte eller den mest prangende, men det er den du ser på gaden. I de københavnske gader er den et almindeligt syn enten som privatbil eller taxa. Så hvad er det der gør den så populær? Vi tog på tur i Kona electric ...

Fornuftig størrelse

Bilen, som går under kategorien kompakt SUC, har en fornuftig størrelse.

Den er ikke kæmpestor. Måske lige i underkanten til småbørnsfamilien, der har behov for at tage barnevogn med (selvom det nu godt kan lade sig gøre). Men den ideel i kapacitet, når man blot skal være tre, fire eller endda fem personer (man sidder dog klart mest komfortabelt, hvis man kun er to på bagsædet) i bilen plus bagage til en tur gennem landet - eller en tur sydpå, hvis man har mod på sådan en udfordring med utålmodige unger på bagsædet og en bil, der skal oplades en times tid hver fjerde time.

Funktionel og brugervenlig

Vi testede Advanced-modellen med hele luksus-pakken af tilbehør. Her får du kvalitetsindtræk, 8” display med DAB+, Krell-lydsystem med subwoofer og mange af andre fine finesser, men intet unødigt bling.

Der er tænkt funktionelt hele vejen igennem, også i kontrolpanel og infotainment-system, som måske ikke er så high-tech, som i mange af de dyrere elbiler, men dejlig brugervenligt og med de funktioner man har behov for. Det indbyggede system fungerer fint, men der er også mulighed for Apple CarPlay og Android Auto.

Lydsystemet er ganske udmærket, men vi er langt fra den kvalitet du kan få i dyrere biler. Det er som om man ikke helt har korrigeret for den støj der trods alt er fra dækkenes friktion, når bilen drøner ud af motorvejen. Derfor kan især talebaseret lyd-indhold men også musik drukne lidt, selvom anlægget er godt skruet op.

Kørefunktionerne er heller ikke helt oppe i den mest avancerede klasse. Bilen er ikke så selvkørende som eksempelvis Tesla og Nissan Leaf, men der er adaptiv fartpilot og vejbane-assistent, så den holder dig sikkert (men ikke stabilt) på vejen, som en korrigerende sikkerhedsfunktion, og den bremser ned, hvis bilen foran dig gør det. Og det er det der reelt batter noget.

Bilen ligger solidt på vejen og er en fornøjelse at køre. Man har ikke forsøgt noget nyt og spændende her. Alle køreinstrumenter er efter bogen og mere eller mindre som man forventer. Motoren leverer en rigtig fornuftigt ydelse på 204 hk, og der er endda mulighed for at få trækkrog på bilen.

Flot rækkevidde

Du kan vælge tre køretilstande, Eco, Comfort og Sport. Sidstnævnte giver en imponerende accelerationen og rap respons, mens Comfort er mere moderat. Til den praktiske dagligdags- og feriekørsel, er Eco dog et rigtig glimrende valg. Her reagerer Kona electric mere eller mindre som en god benzinbil, med behersket acceleration, men tilpas turbo i gaspedalen, når der skal overhales på landevejen.

Det er denne tilstand du skal vælge, hvis du vil klemme længst rækkevidde ud af bilen. Vores test blev udført med blandet kørsel, fra langsom bykørsel, bakket landkørsel og op til 130 kilometer i timen på motorvejen.

Her præsterede Kona electric lidt over 400 kilometer på en opladning. Det er mindre end de 484 kilometer, som 64 kWt-modellen er angivet til at levere, men det er ikke så mærkeligt, da motorvejskørsel trækker betydeligt mere end behersket bykørsel. Det er faktisk imponerende så tæt den kommer på det angivne, taget kørselsforholdene i betragtning. Det er en den mest pålidelige elbil vi har kørt i, når det gælder batteriangivelse. Hvis der står på displayet, at der er 200 kilometer tilbage, så kan du stole på, at der er 200 kilometer tilbage, hvis din kørsel foregår under almindelige by- eller landevejsforhold.

Halvsløv opladning

På opladning er den heller ikke fremme i skoene, sammenlignet med eksempelvis Tesla og flere af de dyrere elbiler. Den understøtter hurtig-opladning op til 100 kW. Har du adgang til en stander med denne styrke er bilen opladt til 80 procent på knap en time. Med en 43 kW stander, som er den mest udbredte "hurtigoplader" i Danmark, tager det cirka halvanden time at opnå det samme. Så du er altså nødt til at planlægge dine opladningen lidt, hvis ikke du vil strande på landets kedeligste ladestation, når du har familien med på langtur.

Det er stadig elbilernes største udfordring. Men de gode køreegenskaber og den lange rækkevidde taget i betragtning, gør Kona electric faktisk meget for at eliminerer dem. Mange ture vil kunne klares uden det reelt er nødvendigt at oplade undervejs. Vi kørte fra København til Falster og tilbage igen, med diverse smutture oveni, uden at opladning reelt var nødvendigt. Når det gælder rækkevidde så får du faktisk ikke mere for pengene end hos Kona electric, og i det hele taget er det imponerende hvad du her får af elbil for under 300.000 kroner.