Home » Hi-Fi » Hvorfor vælge vinyl når det er dårlige kopier af digitale kilder?
Hvorfor vælge vinyl når det er dårlige kopier af digitale kilder?

Hvorfor vælge vinyl når det er dårlige kopier af digitale kilder?

Share

Alt dette betyder, at når et album eller en sang skal udgives, har rettighedsindehaverne frit valg på alle teknologiske hylder. Skal det være digitalt som cd med 16-bit/44,1 kHz, mp3 til streaming med en bitrate på 128 kbps, LPCM eller DSD til download med henholdsvis 24-bit/192 kHz eller 5,6 MHz? Eller analogt på vinyl, spolebånd eller kassettebånd? Kunderne bestemmer.

Lad os holde fast i, at en digital bit for bit-kopi kan være identisk med originalen. Ellers ville det ikke være muligt at massedistribuere computersoftware. Situationen er anderledes i det analoge domæne, hvor større eller mindre kopitab er uundgåelige. Hvordan kan begavede og indsigtsfulde mennesker så insistere på, at en vinylkopi af en digital master altid er bedst?

Et rationelt svar kan være, at en studietekniker med professionel stolthed altid vil prøve at få det bedste ud af sine ”råvarer” og præsentere dem så appetitvækkende som muligt. Desuden rummer et lydstudie et væld af analoge og digitale værktøjer, som kan justere klangbalancen og mange andre dimensioner i lydbilledet, så resultatet kommer tættere på målgruppens skønhedsidealer.

IFPI Danmarks seneste årsberetning viser salgsudviklingen siden 2000 for fire musikformater. Den store vinder er streaming, mens cd, lp og download til sammen kæmper om 8 procent af kagen.

Henrik Queitsch, indehaver af lp-mekkaet Beat, har en anden forklaring. Til Berlingske siger han:
”At høre en plade er en tilstand, man går ind i på en anden måde, end når man hører numre på sin telefon. Man er mere fokuseret omkring den musikalske oplevelse. Og så er plader jo bare lækrere. Hver enkelt plade er et lille kunstværk.”

Se også:  Din gamle Ghettoblaster kan være guld værd for denne samler

Vi kan sagtens følge Henrik Queitsch et langt stykke af vejen. Lp-lytning kan på den måde gøres til en privilegeret tilstand. En analogi(!) er de kostbare, mekaniske ure, som ikke er blevet udkonkurreret af digitale værker, selv om deres præcision ikke kommer i nærheden af selv den billigste smartphone med gps.

En pladespiller kan også være et kostbart værk, der kan skrives romaner om, og som kan kræve en urmagers fingerspidsfølelse. Mange hi-fi-entusiaster tændte i sin tid af på cd-afspillere, fordi de kompakte maskiner ikke kunne gøre andet end at sluge de blanke skiver og afspille dem. Her var ingen sart tonearm, en endnu mere skrøbelig pickup-nål, manuelt betjent lift, antiskating eller bunker af pladekosmetik.

Se også:  Din gamle Ghettoblaster kan være guld værd for denne samler

Lydkvalitet og frihed – eller klimavenlighed? Hos Dacapo Records, som støttes af Statens Kunstfond, koster Maskarade på fysiske sacd’er ikke meget mere end et download i tabsfrit komprimeret FLAC 24/96-format.

Vinyl er ikke det eneste analoge format, som oplever en renæssance. Et – formodentligt mindre – antal hardcore hi-fi-nørder med lommer så dybe som brønde i Sahara letter for tiden stakattrykket ved at investere i musik på spolebånd.

Vores foretrukne vandhul for audiofile specialiteter, Elusive Disc i Indiana, USA, fører også et smalt sortiment af musik på spolebånd. Et enkelt eksempel er Patricia Barbers ”Companion”. Dette album er tilgængeligt for almindelige dødelige på Amazon i Tyskland i 12 formater, spændende fra streaming over mp3-download (9,99 euro) til cd (65,00 euro) og lp (53,49-99,99 euro). Elusive Disc har yderligere denne titel på spolebånd, og så ryger prisen op på 599,99 euro (lige over 4000 kr.).

Rosettesten-testen

Hvad får man så, hvis man køber båndversionen på to spoler? Elusive Disc skriver, at hvert enkelt bånd er kopieret direkte fra den digitale masterfil skabt af Doug Sax til en specialbygget Sony APR 5003-båndoptager, der er monteret på skræddersyede holdere og ydermere har speciel kabelføring og strømrensning.

Endnu mere alternativt kunne Elusive Disc tilbyde en digital kopi af Doug Sax’ masterfil som download eller på en USB-nøgle på 16 GB. Dette ville give en voldsom besparelse på lagringsmedier og gengiveudstyr, og lydkvaliteten burde på et godt anlæg kunne blive endnu bedre end fra et analogt spolebånd.

TAGS
LP
retro
vinyl
vinylafspiller

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S