Home » Software » Hvordan laver jeg en graf i Excel? – her viser vi genvejene
Hvordan laver jeg en graf i Excel? – her viser vi genvejene

Hvordan laver jeg en graf i Excel? – her viser vi genvejene

Share

Nogle gange bliver en præsentation eller et regnskab mere overskueligt med en graf. Microsoft Office-programmet Excel er fremragende til opgaven. Se her, hvordan du laver grafer i Excel – i 3 trin

Et billede er mere end tusind ord – eller tusind tal. Hvis du præsenterer tal i et regneark som en graf, kan det være nemmere at forstå, hvad tallene viser. Microsoft Excel indeholder flere muligheder for grafisk visning.

1. Oversæt tal til en graf

Først skal du vælge de tal og data, som skal sættes ind på en graf. Du markerer de relevante rækker og kolonner i et åbent Excel-ark. Marker ikke overskrifterne, kun celler med tal.

Gå til fanen ”Indsæt” på Båndet i Excel. Under sektionen ”Diagrammer” vælger du, hvilken type diagram der skal bruges.

Se også:  Nu kan du lave formler på en helt ny måde i Excel

Du kan vælge, om dine data skal vises i en todimensionel eller tredimensionel graf. Du kan også vælge, om dine data skal vises som et felt med farver i.

Vælg den relevante visning. Du kan altid ændre det senere ved at vælge en anden type visning.

2. Opsæt din graf

Opsætningen af din graf justeres, hvis du vælger ”Flere kurvediagrammer …” i bunden af funktionsmenuen. Du får nu vist muligheder for, hvilke data skal udgøre henholdsvis X-aksen og Y-aksen.

Når du har valgt den visning, du synes bedst om, dukker din graf op i Excel-arket. Du kan flytte den til et andet sted i arket ved at sætte markøren i det såkaldte Diagramområde, så musemarkøren omdannes til et kors.

Se også:  Nu kan du lave formler på en helt ny måde i Excel

Træk visningsområdet hen i Excel-arket, hvor du vil have det.

3. Finpuds din graf

Automatisk bliver grafen eller graferne, hvis du har flere rækker og kolonner, tildelt en farve. Flere kurver med flere farver er praktiske, så du kan skelne dem fra hinanden

Klik på ”+”-ikonet til højre for Diagramområdet, hvis du vil ændre eller tilføje data.

Skal der andre farver og baggrunde på, vælger du ikonet, som ligner en pensel. Her kan du vælge typografi og farver for din graf.

Endelig kan du med klik på det ikon, som ligner en tragt, vælge navne og værdier for din graf.

Til sidst kan du markere titlen ”Diagramtitel” inde i visningsområdet og selv navngive din graf. For eksempel ”Budget 2021”.


TAGS
Excel
Microsoft Office

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S