Home » Internet » Sådan får du den bedste gratis mail
Sådan får du den bedste gratis mail

Sådan får du den bedste gratis mail

Share

Det er de færreste private, der har deres eget domæne og egen mailserver. Oftest er de henvist til at anvende den mailboks, der hører med deres bredbåndsforbindelse, men tit er der hverken særlig meget plads, og tit er der også begrænsninger på, hvor store mails du kan sende og modtage.

Derfor vælger langt hovedparten at få sig en privat mailkonto på Hotmail, Gmail, Yahoo eller en af de mange andre udbydere af gratis mailkonti, der findes på internettet.

Men hvordan finder du den bedste gratis mail, og hvad skal du have for øje, for at du er sikker på, at du vælger den rigtige udbyder?

Primært handler det naturligvis om at få så meget plads i indbakken som muligt samt at kunne sende og modtage så store mails som muligt, men derudover er der en masse andre ting, der er rart at få med i pakken, som f.eks. at den webmail, der altid følger med en gratis mailkonto, har en brugergrænseflade, der er så intuitiv som muligt – og f.eks. ligner Outlook så meget som muligt, hvis det er det mailprogram, du anvender på arbejdet – ligesom det også er rart, at der er mulighed for at kunne håndtere mails fra din private mailboks i Outlook, så du ikke altid er tvunget til at bruge webmail. Det gør det også nemmere at læse private mails i arbejdstiden!!!

Derudover kan det også være rart at få ekstra lagerplads til billeder og dokumenter samt at kunne modtage mails fra flere mailkonti eller flytte mailboksen fra dit private domæne over på webmailen og oprette og håndtere flere mailbokse på dit eget domæne.

[pt id=’2011239′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Gmail-brugergrænsefladen kan gøres endog særdeles farverig. Mange Outlook-brugere vil dog have svært ved at vænne sig til at bruge etiketter til at gruppere deres mails med fra for de velkendte mapper.”‘]

Skal man sige det lidt firkantet, handler det selvfølgelig om at få så meget med i posen som muligt, når det nu er gratis alligevel.

Hvad skal du have før og efter snabel-a?

Noget de færreste måske tænker over, er, hvad der skal stå efter snabel-a’et i mailadressen. Altså hvilket domænenavn der skal være efter din mailadresse.

Domænenavnet fortæller nemlig noget om dit tilhørsforhold, og vil du gerne signalere, at du er DANSK, skal domænet naturligvis hedde ”.dk” til sidst.

Ellers bliver du bare en af mange, der har en almindelig Hotmail eller en Gmail med ”.com” til efternavn.

Hos Googles Gmail kan du kun vælge ”@gmail.com” efter din mailadresse – og intet andet. Derved har du ingen mulighed for at signalere, at du er dansker, hvis du vælger en Gmail-mailboks.

Du bliver bare en af Gmail-hoben, der også er et yndet domæne for spammere.
Det kunne måske opvejes af, at du så havde valgt et dansk navn til din mailboks foran ”@gmail.com”.

Men netop fordi der kun er et enkelt domæne at vælge mailadresse under, er der meget stor chance for, at der allerede er nogen, der har snuppet dit navn til deres postkasse – fordi de hedder det samme som dig.

[pt id=’2011240′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Du kan flytte dit domænes mailbokse over på Hotmail. Det er gratis og giver dig masser af nye muligheder som du ellers ikke har hos et webhotel.”‘]

Så hedder du Jens Jensen eller John Smidth, skal du ikke regne med, at du får dit eget navn foran snabel-a’et, uden at der står en masse tal efter navnet.

Hos Microsoft Hotmail kan du vælge danske domænenavne til din mailadresse.

Du kan vælge enten Hotmail.dk eller Live.dk. Sidstnævnte er ikke så udbredt endnu og derfor et godt valg, hvis du vil skille dig ud fra ”.com”-hoben og have større chance for at kunne få dit eget navn som mailadresse uden en masse tal efter mailboksnavnet.

Hos den lidt mindre kendte mailboks-udbyder Yahoo kan du også få dansk efternavn på domænet, i hvert fald hvis du vælger ”@yahoo.dk”.

[pt id=’2011243′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Hotmail-brugergrænsefladen ses her i standard-udgaven. Den kan også tilpasses og gøres mere eller mindre farverig efter temperament. Her er mapper ganske som du er vant til fra Outlook.”‘]
Se også:  Guide: Få en bedre e-mail-løsning helt gratis

Du kan også vælge det mere fancy klingende ”@rocketmail.com” og ”@ymail.com” samt selvfølgelig ”@yahoo.com”, hvis det at signalere et dansk tilhørsforhold ikke betyder så meget.

En af de andre kendte udbydere af gratis mailboks herhjemme er TDC. Men helt gratis er det ikke!

For har du ikke din fastnettelefon, din mobiltelefon eller din bredbåndsforbindelse hos TDC, kan du ikke oprette den såkaldte gratis webmail. Det har de fleste danskere, men at kalde mailboksen for gratis holder ikke helt vand.

Til gengæld har TDC Webmail et righoldigt udvalg af danske domænenavne, som du kan vælge imellem. Der er både mere generelle, som mail.dk, samt nogle sjove og lidt mere interessesignalerende navne imellem, som f.eks. sport.dk.

Har du et mere almindeligt dansk efternavn som Jensen, Petersen, Kristensen eller lignende, kan du også vælge efternavn.mail.dk som domæne.

[pt id=’2011241′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Med Hotmail får du ikke bare en postkasse men hele Microsofts pakke af Live-tjenester.”‘]

Men den dag du opsiger dit abonnement, ryger postkassen. Det har jeg selv oplevet for nogle år siden, hvor jeg flyttede min bredbåndsforbindelse fra at være privat til at være firmabetalt.

Det paradoksale var, at det stadig var TDC, der var udbyderen, men så snart min forbindelse skiftede status fra privat til firma, faldt hammeren.

Mulighed for at flytte eget domæne over

En anden mulighed for at få en mere unik mailadresse er selvfølgelig at købe sit eget domæne. Så får du lige det stående både før og efter snabel-a’et, som du har lyst til.

Det koster ikke alverden, og du kan nemt finde en billig plads til dit domæne hos en af de mange danske webhoteller.

Til de fleste webhoteller hører der også en mailboks, hos nogle ligefrem flere, et webmail-interface af en eller anden art og mulighed for at hente og sende post via POP3, så du kan tilføje din mailkonto til Outlook eller hvilket mailprogram, du nu anvender.

Som standard har de fleste webhoteller opsat et såkaldt stjerne-alias på mailkontoen, så alt hvad der sendes til dit domænenavn, samles i én og samme postkasse, hvilket er guf for spammere, fordi de så bare skal kende dit domænenavn og efterfølgende kan sende alt muligt til dig på en hvilken som helst mailadresse, de måtte have lyst til.

Mange webhoteller har også nogle ret stramme pladsbegrænsninger på mailboksen samt oftest en meget lav minimumsgrænse for hvor store mails, du kan sende fra kontoen.

Så oftest vil det være smartere at flytte mailkontoen fra webhotellet og over hos en af de store udbydere af gratis mail – og det kan faktisk lade sig gøre med en meget lille indsats fra din og dit webhotels side.

Hvordan du gør dette, kan du læse om i dette nummers Windows Magasinet.
Du kan således flytte postkassen fra dit domæne og over til enten Gmail eller Hotmail.

Herfra kan du så oprette alle de postkasser, du har brug for til f.eks. hver enkelt medlem i husstanden, og de kan så tilgå postkassen, enten via de respektive tjenesters webmail-brugergrænseflade eller, for Hotmails vedkommende, hente posten direkte ind i deres Outlook-klient, hvis de allerede bruger Outlook til deres firma-mail.

Udover at kunne håndtere deres mailboks, får dine mailbrugere også adgang til de øvrige funktioner, der findes hos den pågældende udbyder – men får naturligvis også de samme restriktioner på pladsforbrug og mailstørrelse, som eksisterer hos udbyderen.

Hos Google kan du flytte postkassen fra dit domæne og over til Google Apps, der har en Gmail-lignende brugergrænseflade.

Det koster dig 10 USD (omkring 60 DKK) om året pr. domæne, du flytter over til Google.

[pt id=’2011242′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Ligesom du kan flytte postkassen på dit domæne til Hotmail kan du flytte det til Gmail. Her koster det dog cirka 60 kroner om året.”‘]

Den tilsvarende tjeneste er gratis hos Microsoft Hotmail. Her får hver bruger samtidig sit eget SkyDrive, og du kan oprette op til 500 postkasser på hvert domæne, uden at du skal betale en krone.

Se også:  Kriminelle bruger Gmail til at angribe dig

Hvor meget plads har du?

Den måske vigtigste parameter, når du skal vælge mailboks-udbyder, er dog nok, hvor meget plads du får til din postkasse – og om du også får lagerplads med, som du f.eks. kan benytte til at dele billeder eller dokumenter med dine venner på.

Pladsmæssigt tilbyder Gmail 5 GB plads til postkasse og filer. Det var meget en gang, og selvom der er langt op til de 25 GB, du kan få på Hotmail, så hører Gmail til en af de udbydere, der giver forholdsvis meget plads pr. mailkonto.

Yahoo er som sagt en af de mindre udbydere, og det gælder også plads til mailboksen. Sølle 25 MB har du at gøre godt med, og i vore dage, hvor mails får et mere og mere righoldigt indhold, rækker det ikke langt.

Pladsmæssigt tilbyder TDC Webmail 250 MB plads til postkassen og 5 GB såkaldt webdisk til dokumenter og billeder, men som sagt kun, hvis du er kunde.
Højdespringeren er imidlertid Hotmail.

Her har du i praksis op til 20 GB plads til din postkasse. Hvis du sender mails med mange billeder, kan du udnytte den tilknyttede SkyDrive-konto med 25 GB plads, så uploader du billederne til SkyDrive direkte fra Hotmail og sender kun miniaturer og links til de originale billeder på SkyDrive til modtagerne af mailen.

Det er nemt og effektivt og sikrer også, at modtageren ikke får pladsproblemer i sin indbakke, når du sender ham eller hende alle billederne fra Tante Odas 85 års fødselsdag.

Hvor store mails kan du sende og modtage?

En anden vigtig begrænsning er størrelsen på, hvor store mails du kan sende og modtage. Her synes der at være bred enighed blandt udbyderne om en maksimumgrænse på 10 MB pr. mail, både ind- og udadgående.

Yahoo tillader dog, at du kan sende op til 25 MB pr. mail, og har du en betalt Hotmailkonto, kan du sende op 35 MB pr. mail.

Hotmail har endvidere nogle begrænsninger på antallet af mails, du kan sende og modtage pr. gang, du sender og modtager.

De er indført for at gøre Hotmail mindre attraktivt at anvende for alverdens spammere. F.eks. kan du ikke have mere end 50 modtagere i Til- eller CC-feltet på de mails, du sender.

Andre rare features

Men i vore dages Outlook-tider har vi vænnet os til, at en postkasse er mere end bare de mails, vi sender og modtager.

Der skal helst også være mulighed for at have flere mapper, en eller flere kalendere og et adressekartotek, ganske som du kender det fra Outlook.

Derudover må der også gerne være noget ekstra lagerplads til dokumenter og billeder samt måske ligefrem nogle særlige hjælpefunktioner til at håndtere billeder med – både i mails og på den ekstra lagerplads.

Du har sikkert flere mailkonti, så derfor vil det være rart, hvis den gratis mailkonto også kan håndtere mails fra andre konti.

På den måde har du altid adgang til alle dine mailkonti, også selv om du ikke har computeren med dig, f.eks. når du rejser på ferie eller lige er ude at besøge familie eller kunder.

[pt id=’2011244′ size=’large’ link=’file’]

 

Her har hver af de fire større udbydere forskelligt at byde på. Gmail har f.eks. et særligt værktøj til at prioritere mails, der vægter de mails, du modtager, baseret på hvad du plejer at gøre ved mails fra den pågældende afsender.

Til gengæld understøtter Gmail ikke mapper på samme måde, som du kender det fra Outlook, men bruger i stedet forskellige etiketter (tags) til at gruppere mails med.

Hos Hotmail får du adgang til alle de værktøjer, der findes i Windows Live, og du kan tilmed downloade og installere de særlige Windows Live Essentials, der er en programpakke med bl.a. Live Messenger, Live Mail og Photo Gallery og Movie Maker samt en særlig connector, der gør det muligt at hente Hotmail-konti ind i Outlook.


TAGS
e-mail
Gmail
Guide
hotmail
TDC
Tips og trick
yahoo!

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S