Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Hver 8. unge spiller computer på fuld tid

En ny undersøgelse viser, at mere end 13% af unge mellem 15-19 år spiller computer spiller mere end 40 timer om ugen – eller hvad der godt og vel svarer til et fuldtids job. Skal vi så være rystede?.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Nej, mener Eric Frederiksen fra Compware.dk, der sammen med Sharkgaming.dk står bag de nye tal: ”Den positive nyhed er at, selvom de unge spiller meget computer, bruger de det primært som en ny måde at være sammen med vennerne på - eller også ser de gaming som en sportsgren på linje med fodbold og håndbold.”

Kortlægning af udvikling i gamer-adfærd

Sharkgaming.dk og Compware.dk har sat sig for at kortlægge danske gameres adfærd på internettet. Derfor gentog de metodikken fra en holdnings- og adfærdsundersøgelse fra 2011 og udvidede den med en undersøgelse af forskellige aldersklassers konkrete tidsforbrug. De fik besvarelser fra mere end 3500 personer, der spiller online computerspil minimum 1 time om ugen. 75% af de adspurgte er danskere.

De fleste adspurgte spiller omkring 6-10 timer om ugen, men der er en meget stor del der spiller over 40 timer om ugen. Unge folk i alderen 15-19 topper den kategori med 13,4% der spiller mere end 40 timer om ugen.

Så mange timer spilles der om ugen i forskellige aldersgrupper.

”Vi ser et klart mønster i gaming-adfærd på tværs af alle aldre. Folk op til 24 år spiller helt tydeligt mest computer, men de ældre gamere følger den samme kurve for tidsforbrug,” forklarer Eric Frederiksen.

Studiet viser også, at e-sport bestemt har haft påvirkning på gamers vaner de sidste mange år, hvis man blot sammenligner med en lignende undersøgelse for 6 år siden, kan man se der er sket en voldsom holdningsudvikling – specielt på forholdet til konkurrence og træning af færdigheder.

Sådan er udviklingen gået siden 2011, baseret på forskellige spilgenrer.

”Den største forskel, når vi sammenligner med for 6 år siden, er, at der er færre, som spiller for at slappe af. Når vi spørger ind til motivation som ”konkurrence” og ”træning af spilfærdigheder”, er værdierne steget med over 50%,” siger Eric Frederiksen

Danmark er det land, der har flest professionelle e-sport-atleter pr. indbygger.

”Der er mange under 20, der drømmer om chancen for at tjene penge på det, de elsker at lave, så på den baggrund træner de selvfølgelig hårdt - præcis som folk der gerne vil cykle Tour de France, eller spille fodbold,” forklarer Eric Frederiksen.

Heldigvis viser studiet også, at selvom de ikke bliver professionelle, har de nok stadig hygget sig. De, der spiller computere sammen med venner, spiller generelt mere, og omvendt. Hvis man spiller meget, spiller man højst sandsynligt sammen med venner. Det er en ny måde at være sammen og hygge med vennerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere