Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Ja, det er sandt: Du kan få en helt gratis elbil. Det kræver blot, at du flytter syd for grænsen. I Tyskland er statsstøtten til Elektroautos så stor, at du kan gå ind til en forhandler, underskrive en leasingkontrakt og køre af sted i en Renault Zoe uden at skulle betale en euro.
Depositummet og de 125 euro i månedlig betaling dækkes ifølge en nylig artikel på Forbes.com af den tyske stat. Ikke så overraskende er forhandleren bag tilbuddet, König, blevet overrendt af kunder i en grad, så man ikke kan imødekomme efterspørgslen.
Stor forskel på tilskuddene
Tilskuddene til elbiler varierer voldsomt i de forskellige europæiske lande. Ifølge Forbes.com giver man i Kroatien 11.800 euro i støtte, i Rumænien 11.100 euro, i Tyskland og Polen 9900 euro og i Frankrig 7700 euro, mens Spanien foretrækker at støtte benzin- og dieselbiler.
I Norge er det også særdeles gunstigt at køre i elbil. Her er nemlig slet ingen registreringsafgift. Nordmændene skal heller ikke betale vejafgifter og kan parkere gratis i byerne. Af samme grund bliver der solgt langt flere elbiler i Norge end i Danmark.
Nyt om afgifter i Danmark
Men hvordan ser det så ud herhjemme – er vi også på vej mod gratis tilstande?
Ikke helt. I Danmark skal der her i 2020 ikke betales registreringsafgift af elbiler til under 400.000 kr., og man kan få et batterifradrag i registreringsafgiften på 1700 kr. pr. kWh, dog op til højst 45 kWh.
Det gør måske ikke – som i Tyskland – elbilen noget nær gratis at køre rundt i, men det gør den mere konkurrencedygtig i sammenligning med de mange billige biler drevet af fossilt brændstof.
Fra 2021 og i årene fremover vil der imidlertid ske en markant stigning i registreringsafgiften herhjemme, medmindre gældende lovgivning ændres. Og det kan godt ske.
Regeringen har nedsat en kommission, Elbilkommissionen (også kaldet Eldrup-kommissionen efter formanden Anders Eldrup), som blandt andet skal se på fremtidens beskatning af nul- og lavemissions-biler. Kommissionen ventes her til sommer at offentliggøre sine anbefalinger, og de kan få afgørende betydning for, om elbilen er attraktiv for de danske bilister de kommende år. Elbil-entusiasterne i Danmark sidder lige nu med tilbageholdt åndedræt ...