Home » Mobiltelefon » Hvad har du ret til, hvis din mobil går i stykker?
Hvad har du ret til, hvis din mobil går i stykker?

Hvad har du ret til, hvis din mobil går i stykker?

Share

Mange danskere er i tvivl om hvilke skader de kan få dækket og køber en ny mobil i stedet for at få den gamle repareret. Det viser en undersøgelse foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Hvis du taber mobiltelefonen i toilettet, hænger udgiften for reparationen på dig selv eller din eventuelle forsikring. Men hvor lang tid må en sælger være om at reparere din mobiltelefon, hvis det er ham, der er ansvarlig for fejlen? Og skal du egentlig betale for det?

Måske kender du svarene. Men mange af dine venner gør formentlig ikke. En undersøgelse foretaget af Megafon blandt 1040 mobiltelefonejere viser, at mange er usikre på, hvad de har ret til, når knappen på den nye smartphone ikke virker længere, og det er sælgers ansvar at udbedre skaden.

”Man kan ganske enkelt spare både penge og tid på at kende sine rettigheder. For eksempel er der mange, der ikke ved, at de ofte kan få pengene tilbage, hvis en mobiltelefon gentagne gange skal repareres på grund af fejl, som sælgeren har ansvaret for,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.

Otte ud af ti danskere er klar over, at det er sælgeren og ikke producenten, man skal gå til, hvis mobiltelefonen går i stykker i reklamationsperioden. Men så stopper enigheden også her.

Over 60 procent af de adspurgte ved ikke, at sælgeren har ét til to forsøg til at reparere en mangel ved telefonen.

Når kunden skal undvære sin mobiltelefon, siger Forbrugerklagenævnets praksis, at det i langt de fleste tilfælde er rimeligt, at telefonen bliver repareret inden for cirka 14 dage. Det er over 40 procent af de adspurgte danskere ikke klar over.

Lidt færre tror fejlagtigt, at de automatisk har ret til at låne en mobiltelefon, mens reparationen står på.

Der er også stor usikkerhed, når det kommer til, om sælgeren må opkræve et gebyr for at undersøge mobiltelefonen. Knap 37 procent ved ikke, at sælgeren kun må opkræve et gebyr af en rimelig størrelse, hvis fejlen ikke er omfattet af reklamationsretten, og kunden på forhånd har accepteret gebyret.

Når forbrugerne selv bærer skylden for skaden, er tendensen klar. I det tilfælde har kun 38 procent af de adspurgte tænkt sig at få telefonen repareret, mens det resterende flertal vil købe en ny.

Forbrug.dk har lavet en quizz, hvor du kan teste, hvor meget du ved om dine rettigheder, når elektronikken går i stykker. Prøv den her.


DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S