Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Hvad har du ret til, hvis din mobil går i stykker?

Mange danskere er i tvivl om hvilke skader de kan få dækket og køber en ny mobil i stedet for at få den gamle repareret. Det viser en undersøgelse foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvis du taber mobiltelefonen i toilettet, hænger udgiften for reparationen på dig selv eller din eventuelle forsikring. Men hvor lang tid må en sælger være om at reparere din mobiltelefon, hvis det er ham, der er ansvarlig for fejlen? Og skal du egentlig betale for det?

Måske kender du svarene. Men mange af dine venner gør formentlig ikke. En undersøgelse foretaget af Megafon blandt 1040 mobiltelefonejere viser, at mange er usikre på, hvad de har ret til, når knappen på den nye smartphone ikke virker længere, og det er sælgers ansvar at udbedre skaden.

”Man kan ganske enkelt spare både penge og tid på at kende sine rettigheder. For eksempel er der mange, der ikke ved, at de ofte kan få pengene tilbage, hvis en mobiltelefon gentagne gange skal repareres på grund af fejl, som sælgeren har ansvaret for," siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.

Otte ud af ti danskere er klar over, at det er sælgeren og ikke producenten, man skal gå til, hvis mobiltelefonen går i stykker i reklamationsperioden. Men så stopper enigheden også her.

Over 60 procent af de adspurgte ved ikke, at sælgeren har ét til to forsøg til at reparere en mangel ved telefonen.

Når kunden skal undvære sin mobiltelefon, siger Forbrugerklagenævnets praksis, at det i langt de fleste tilfælde er rimeligt, at telefonen bliver repareret inden for cirka 14 dage. Det er over 40 procent af de adspurgte danskere ikke klar over.

Lidt færre tror fejlagtigt, at de automatisk har ret til at låne en mobiltelefon, mens reparationen står på.

Der er også stor usikkerhed, når det kommer til, om sælgeren må opkræve et gebyr for at undersøge mobiltelefonen. Knap 37 procent ved ikke, at sælgeren kun må opkræve et gebyr af en rimelig størrelse, hvis fejlen ikke er omfattet af reklamationsretten, og kunden på forhånd har accepteret gebyret.

Når forbrugerne selv bærer skylden for skaden, er tendensen klar. I det tilfælde har kun 38 procent af de adspurgte tænkt sig at få telefonen repareret, mens det resterende flertal vil købe en ny.

Forbrug.dk har lavet en quizz, hvor du kan teste, hvor meget du ved om dine rettigheder, når elektronikken går i stykker. Prøv den her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere