Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Ønskes: Sjove virksomheder. Haves: Direktører som er bange for humor

En undersøgelse foretaget af it-virksomheden Oracle viser, at selvom 72 procent af forbrugerne fortrækker et brand, som er sjovere end konkurrenterne, så er 95 procent af virksomhedslederne bange for at bruge humor i kundekontakten.

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Som forbrugere kan vi godt lide at grine, og derfor fortrækker vi brands der kan sætte gang i lattemusklerne. Faktisk i sådan en grad, at vi hellere vælger et brand, der bruger humor, end mere kedelige konkurrenter. Det viser en undersøgelse fra databasevirksomheden Oracle, der nok heller ikke er kendt for sit bidrag til latterkrampens historie.

Undersøgelse fra Oracle Advertising and Customer Experience (CX) – i samarbejde med Gretchen Rubin, femdobbelt bestsellerforfatter fra New York Times og podcaster – er foretaget blandt 12.000 personer i 14 lande og viser, at latter er en direkte kanal ned i forbrugernes lommer, og at brands, som bruger humor til at skabe en unik identitet og relation til deres kunder og i deres kundedialoger, bliver belønnet – alt imens mere konservative og ”corporate-kedelige” enterprises efterlades alene tilbage.

Humor mere almindeligt

”Vi ser humor blive brugt i stigende grad af virksomheder både i markedsføringen og i den direkte kommunikation til både eksisterende og nye kunder, og hvis den eksekveres rigtigt, har den en kæmpemæssig effekt og er et fantastisk blikfang i en tid, hvor alle kæmper om forbrugernes opmærksomhed,” skriver Sonia Schilling, leder hos Oracle Advertising And Customer Experience i en pressemeddelelse.

Det er ikke mindst de unge forbrugere, der foretrækker virksomheder der har humoren med sig: 91 procent siger, at de foretrækker varemærker, der er kendt som sjove, men andelen er højere hos generation Z (94 procent) og millennials (94 procent).

Frygter humor giver bagslag

Undersøgelsen foretaget af Oracle viser også, at man over en bred kam foretrækker sjove virksomheder.

Blandt andet siger 90 procent, at de er mere tilbøjelige til at huske annoncer, hvis de er sjove, og at 77 procent er mere tilbøjelige til at købe noget hos en sjov og hjertevarm sælger. Ligeledes vil 75 procent følge et brand på sociale medier, hvis virksomhederne lægger sjovt indhold op, og måske endnu mere afgørende: 69 procent af de adspurgte ville åbne en e-mail fra et brand, hvis emnelinjen var sjovere.

Problemet er blot, at det er de færreste direktører, som er tilhængere af en mere sjov kommunikation. De adspurgte virksomhedsledere i undersøgelsen fortæller blandt andet, at de godt nok tror på, at humor har en positiv effekt på brandværdi og salg, men kun 20 procent vælger at bruge humor i deres brands' annoncer. Ligeledes er det kun 24 procent af virksomhedslederne, som bruger humor i e-mail-kampagner.

Grænsen mellem kliche og sjov

Årsagen er frygt for at skabe kontroverser med forkert eller misforstået humor. 95 procent af virksomhedslederne er ængstelige ved at bruge humor i kundeinteraktioner. Og frygten er velbegrundet, da 45 procent af undersøgelsens deltagere fortæller, at de "har fravalgt et brand", fordi de følte sig krænket.

”Grænsen mellem kliche og sjov er meget tynd, og det er nok derfor, at mange virksomhedsledere er tilbageholdende, og samtidig er der er et opbrud i gang i forhold til, hvad man kan lave sjov med. Det kan ramme virksomhederne, hvis det gøres forkert,” advarer Sonia Schilling.

Alligevel skal it-virksomheder måske kaste den gamle kåbe af sig og springe ud i en ny og mere effektiv markedsføring – ideen er i hvert fald givet videre.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere