Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: HP Reverb: VR på næste niveau

HP giver billedkvaliteten fuld skrue og gør sig betydelige anstrengelser for at sikre en VR-oplevelse, som er nem og ligetil med det nye Reverb-headset.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

En af de store udfordringer for VR har fra starten været billedkvaliteten. For når du placerer to skærme kun et par centimeter fra læserens øjne, er billedet altså nødt til at være knivskarpt for, at du ikke skal føle, at du render rundt i en halvdøs.

Med Reverb går HP et betyde-ligt skridt op på billedkvalitet sammenlignet med den første generation af mixed reality-
headsets, som kom for et par år siden.

Et sjældent klarsyn

Foran hvert øje får du et skærmbillede på 2160 pixels. Opdateringshastigheden er 90 Hz og synsfeltet 114 grader. Det betyder, at billedet står skarpere, mere flydende og med bedre fornemmelse af rum omkring dig end på noget andet VR-headset, vi har testet.

Det er som at se verden for første gang igennem det par briller, du burde have købt for hundrede år siden. Headsettet skal stadig sidde ret præcist for, at billedet ikke begynder at sløre, men når du har rettet til og spændt fast, er det en rigtig flot oplevelse.

Gnidningsfri interaktion

Komforten er ligeledes et stykke over de fleste konkurrenter. Headsettet ligger blødt over din næse og ind mod ansigtet. En ring holder det på plads mod baghovedet, og størrelsen tilpasses via velcro-stropper i stellet.

En rigtig fin feature er de integrerede hovedtelefoner med spatial lyd. Der er tale om to simple puder, der lægger sig let ind mod ørerne. De mærkes således næsten ikke, men lyder fint, uden at lukke helt af for verden udenfor. Du kan høre en smule af, hvad der sker omkring dig, hvilket er fint, da du så ikke forsvinder helt væk i den virtuelle verden.

Der følger de typiske controllere med, som vi kender fra andre mixed reality-headsets, og det er faktisk en ganske udmærket løsning, som falder ret naturligt at bruge og har nok funktioner til, at man sjældent føler sig begrænset, uanset brugsscenariet. De er præsynkroniseret til headsettet, så interaktionen imellem enhederne er helt problemfri.

Kræver en seriøs maskine

Anvendelsen er helt op til den enkelte. HP peger selv mod professionelt brug i hospitalssektoren, byggebranchen eller andre erhverv. Og her vil det da også være en fin løsning. Men det kan ligeså godt være en løsning for gameren eller den, der bare generelt er interesseret i VR.

Reverb er skabt til Windows mixed reality-platformen. Det har den klare fordel, at det er nemt at sætte op og bruge. Du skal ikke bikse med kameraer for at afmærke din zone, for det gør du let ved at gå en lille tur omkring i lokalet. Til gengæld virker Microsofts platform efterhånden ret død. Der er i hvert fald ikke sket det store, siden vi sidst begav os derind for cirka halvandet år siden.

Men mixed reality kan give en nem indgang til andre VR-applikationer, både skræddersyede profesionelle applikationer til forskellige erhverv, men også til eksempelvis spilplatformen Steam, så du har mulighed for at spille et langt og glimrende virtual reality-spil.

Det er dog ikke ligefrem en billig løsning, og kravene til den computer, der skal køre headsettet, er høje, hvis du skal have en ordentlig oplevelse. Vi kørte det på en kraftfuld gaming-desktop med et par år på bagen, og her var oplevelsen ikke altid helt flydende.