Home » Software » Hold styr på alle dine ting
Hold styr på alle dine ting

Hold styr på alle dine ting

Share

Regneark er ideelle til at holde styr på, hvilke ting man har. Se her, hvordan man skaber et katalog, der giver overblik

Der kan være mange fordele ved at have styr, hvilke ejendele, man har i sit hus, ikke mindst i tilfælde af tyveri. Men drop de gamle, fedtede papirlister og benyt i stedet Office Excelregnearket, som er særdeles velegnet til formålet. I trin for trin-indsigten her på siderne viser vi, hvordan du bruger de forskellige funktioner i Excel for at skabe det bedst mulige overblik.

Vi viser dig, hvordan du organiserer kataloget ved hjælp af farver. Du kan sågar sætte billeder ind i Excel-arket og på den måde gøre det mere spændende at kigge på og mere forståeligt. Excel har yderligere den fordel, at du kan få lagt talrækker sammen uden at bruge lommeregner, og at du kan ændre i tallene løbende.

[pt id=’2019018′ size=’large’ link=’file’]

 

1 Struktur på ejendelene

En god liste over ejendele skal have rækker og kolonner og en smule farve for at skabe overblik. Begynd med at skrive en titel, for eksempel køkken, i celle A1. Titellinjen skal løbe på tværs af cellerne forneden, så marker celle A1-A4 og vælg Flet og centrer i værktøjslinjen foroven.

[pt id=’2019100′ size=’large’ link=’file’]

 

2 Juster overskrifterne

Flet og centrer centrerer overskrifterne, men du kan få en højre- eller venstrejustering ved at markere dem og vælge symbolerne for disse funktioner i værktøjslinjen. Herefter indsættes kolonne-overskrifter. Alle overskrifter får en bundfarve med skyggefunktionen i båndet.

[pt id=’2019101′ size=’large’ link=’file’]

 

3 Flere kategorier

Du kan indsætte underkategorier som antallet af ting, serienummer, købstidspunkt og pris og lave overordnede kategorier som for eksempel Dagligstue. Du kan få en tynd ramme omkring hver celle ved at højreklikke og vælge Formater celler > Kant.

[pt id=’2019102′ size=’large’ link=’file’]

 

4 Tilføj indhold

Nu skal du så have fyldt indhold i rækkerne og kolonnerne. Serienumre findes på elektronik på bagsiden af apparaterne (på bærbare pc’er og møbler oftest i bunden). Sæt eventuelt beløbene ude til højre i en anden farve for at øge skemaets læsbarhed.

[pt id=’2019103′ size=’large’ link=’file’]

 

5 Tilføj og fjern række

Hvis du har brug for at tilføje flere emner eller flytte et bestemt emne til en anden sektion i dit regneark, skal du blot højreklikke på rækkepanelet til venstre og vælge Indsæt for hurtigt at indsætte en ekstra række. Herfra kan du også fjerne en række, hvis det er det, der er behov for.

[pt id=’2019104′ size=’large’ link=’file’]

 

6 Læg tallene sammen

Du kan benytte en ganske simpel formel for at lægge kroner-tallene sammen i hver kategori. Her er indkøbspriserne på emnerne placeret i E-kolonnen. Marker dem alle sammen (her fra celle E23 til E33), og tryk på Enter. Så får du totalsummen i cellen under alle beløbene.

Se også:  Farvel til Windows 7: Nu er det slut med opdateringer
[pt id=’2019105′ size=’large’ link=’file’]

 

7 Sæt et foto ind

Du gør identifikation nemmere i tilfælde af en forsikringssag, hvis du har fotos af dine ting i regnearket. Tag billeder med din mobiltelefon. Vælg Indsæt > Billede, og find det billede, der skal ind i regnearket. Du kan trække i kanterne eller cirklen for at formindske eller rotere billedet.

[pt id=’2019106′ size=’large’ link=’file’]

 

8 Tilpasning af tekst

Nu er din liste ved at være på plads, men der mangler det sidste “glimmer”. Vælg Startside i Båndet og herefter symbolet for Ombryd tekst. Her kan du få teksten til at stå på flere linjer i en celle eller formatere cellen, så teksten automatisk ombrydes.

[pt id=’2019107′ size=’large’ link=’file’]

 

9 Cellens kanter

Marker en gruppe celler, højreklik, og vælg Formater celler. Vælg så fanen Kant for at finjustere, hvordan cellen skal fremtræde. Du kan ændre kanternes form, farve og tykkelse. Gå lidt på opdagelse i celleformateringen. Der er flere gode muligheder, som passer til dine ønsker.

[pt id=’2019108′ size=’large’ link=’file’]

 

10 Udskriv og gem

Nu er du færdig med din liste over ejendele. Gem en papirkopi og en digital kopi uden for hjemmet på et brandsikkert sted. Så vil du altid kunne finde den frem i tilfælde af en alvorlig situation, hvor du bagefter skal kunne dokumentere over for forsikringsselskabet, hvad du ejer.

[pt id=’2019109′ size=’large’ link=’file’]

 

Celle

Det basale område i et regneark, hvor du kan indføre tal eller formler, der beregner data i flere celler.

Se også:  Farvel til Windows 7: Nu er det slut med opdateringer

Celleformatering

Som i andre Microsoft Office-programmer kan du i Excel ændre formateringen, her i hver enkelt celle, for at skabe regneark der ser godt ud.

Rækker og kolonner

De vandrette rækker og de lodrette kolonner kan ændres i størrelse ved at klikke på kanterne af dem og trække.


TAGS
Excel
Guide
regneark
Tips og trick
Windows 7
Windows Vista
windows XP

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S