Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Hjemmesider får stigende betydning for virksomheder

Nordiske virksomheder værdsætter kundens oplevelse på
hjemmesiden, men mangler viden.

Af Jan Dahlmann, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Næsten hver anden nordisk virksomhed bekræfter, at interaktivitet og rigt indhold er, hvad kunden kræver fra en hjemmeside af høj kvalitet. Men hver tredje siger, at de har for lidt viden til at udnytte mulighederne på nettet. Det viser en undersøgelse, som analysevirksomheden Wecall har gennemført for Adobe blandt 400 virksomheder i Danmark, Sverige, Finland og Norge.

Relationer til kunder bliver i stadigt højere udstrækning bygget på nettet, og kundernes krav skærpes. Men selvsikkerheden blandt nordiske virksomheder og myndigheder adskiller sig landene imellem.

For kunder, partnere og andre interessenter begynder kontakten med virksomheder og myndigheder i dag ofte på virksomhedens hjemmeside. 70 procent af de adspurgte mener, at internettet er blevet en markant vigtigere kanal til at kommunikere med kunder. Over halvdelen, 55 procent af de adspurgte i hele Norden mener, at deres kunderelationer på nettet vil blive flere over de næste to år – 23 procent forudser en stor vækst.

Nye løsninger

Hvordan virksomheden præsenteres på nettet, bliver derfor hele tiden vigtigere. Over halvdelen af de danske adspurgte mener, at nettet er den vigtigste kommunikationskanal til deres kunder. De besøgende stiller højere krav til professionelle hjemmesider nu end for nogle år siden, hvilket skærper kravene til afsenderen.

På trods af det mener hver fjerde (26 procent) nordiske virksomhed, at de burde være længere fremme på nettet og 22 procent mener, at de ikke har tilstrækkelig viden til at udnytte mulighederne på internettet.

”Nordiske virksomheder har siden nettets barndom ligget forrest, når det gælder om at præsentere sig på nettet. Men konkurrencen skærpes hele tiden. Undersøgelsen viser, at virksomhederne har behov for at lære mere om de muligheder, der findes, og hvordan de kan udnyttes. Den gode nyhed er, at den nye generation af webløsninger, som findes i dag, gør det nemmere at lave mere engagerende indhold og spændende oplevelser på nettet” siger Kenny Bogø, som er webspecialist hos Adobe Systems Nordic.

Kvaliteter, som for nogle år siden ansås for at være vigtige, for eksempel tilgængelighed og korte svartider, ses nu som selvfølgeligheder. Mange virksomheder anser det som nødvendigt at kunne tilpasse en hjemmeside efter individuelle behov (57 procent), interaktivitet (76 procent) og rigt indhold (62 procent) som eksempelvis video, lyd og animationer for at kunne tilgodese de besøgenes behov.

Dynamiske hjemmesider

Men tilgængelighed er stadig et stort emne. I de nordiske lande anser 70 procent af de adspurgte det som fordelagtigt, at de kan benytte kendte formater som pdf og Flash.

”For at give din organisation eller dit varemærke en chance for at begå sig i konkurrencen, dur det ikke længere at betragte hjemmesiden som en statisk opslagstavle. De besøgende vil have et personligt møde med din virksomhed, også selv om det sker over nettet. Blandt de vigtigste teknologier, der sikrer tilgængeligheden af konsekvente budskaber, er standarder som pdf, som kan læses på ca. 90 procent af alle internetopkoblede computere, og Flash, som er installeret på 98 procent af alle internetopkoblede computere,” siger Kenny Bogø.

Flere af de danske virksomheders svar adskiller sig markant fra de øvrige nordiske landes. Kun 36 procent siger, at rigt indhold hører hjemme på en god hjemmeside, men dette gælder for hele 62 procent af svenskerne

Undersøgelsen viser, at virksomhederne i de andre nordiske lande finder webkommunikation meget vigtigt, men mange er usikre på, om de udnytter mulighederne til fulde. Ifølge undersøgelsen er 88 procent af de danske virksomheder sikre på, at de har tilstrækkeligt med kendskab til og forståelse for, hvordan nye kommunikationsmidler kan gavne forretningen.