Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Hjemmekontoret er blevet hverdag for de fleste af os under corona-pandemien, men det har også medført, at stort set alt arbejde foregår foran skærmen, lige fra vores almindelige arbejde til møder og hyggesnak med kollegaen.
Faktisk er det kun når vi rejser os op for at få et glas vand, at vi forlader computerskærmen. Det er ikke godt for hverken vores velbefindende eller effektivitet, for det hæver vores generelle stressniveau. Det viser en ny undersøgelse om, hvordan hjernen reagerer på virtuelle møder – en undersøgelse som Microsoft har fået udført.
I en pressemeddelelse skriver Camilla Hillerup, HR-direktør hos Microsoft Danmark:
”Undersøgelsen har vist, at korte pauser mellem dagens mange virtuelle møder kan afhjælpe noget af den belastning, vi oplever – og faktisk også gøre os mere fokuserede. Derfor er det helt afgørende, at vi bliver bedre til at tænke pauser ind i vores arbejdsdag.”
Hjerneaktiviteten registreret
Microsoft havde 14 forsøgspersoner med i undersøgelsen. Deres hjerneaktivitet blev overvåget ved hjælpe af EEG (ElektroEncefaloGrafi, hvor man registrerer hjernens elektriske impulser).
Forsøgsgruppen var delt op i to, hvor den ene halvdel fik 10 minutters pause mellem møderne, og den anden halvdel havde møder uden afbrydelser.
Resultatet af forsøgene var tydeligt. De betabølger i hjernen, der forbindes med stress, steg gradvist hos den forsøgsgruppe, der havde møde på møde, mens stressniveauet var lavt og stabilt hos dem, der havde indlagt pauser mellem møderne. Den gruppe udviste også større overskud og mere engagement.
Ny mødeindstilling i Outlook
Med baggrund i den undersøgelse har Microsoft nu lanceret en ny mødeindstilling i Outlook. Funktionen skal gøre det lettere at huske pauser mellem møder.
Som standard er møderne 5-15 minutter kortere, når en ny aftale oprettes – en indstilling, der kan slås til eller fra af den enkelte medarbejder, og som virksomheden kan indføre for alle deres medarbejdere.
Microsoft: 5 tips til en bedre dag
Hvordan får man et større overskud i den virtuelle arbejdsdag? Microsoft har givet fem tips oven på undersøgelsen.1 Justér dit mindset Det er ikke produktivt at have tætpakkede møder hele formiddagen. Betragt pauser som en integreret del af din hverdag
2 Find en pauseaktivitet, der giver ro Om det er meditation eller fysisk aktivitet der virker for dig er ikke væsentligt, find den aktivitet der passer dig bedst
3 Genovervej mødeindkaldelsen Ikke alt kræver et møde – tænk dig grundigt om, før du indkalder til møde. Meget kan klares via mail eller et telefonopkald.
4 Strukturér møderne Møder bør have en agenda og en meget afgrænset deltagerliste. Gør det muligt at forberede sig grundigt til mødet, og reservér de sidste 5 minutter til opsamling af mødet.
5 Husk værktøjer og moderator Det kræver god mødedisciplin at holde virtuelle møder. En moderator kan sikre, at værktøjer som ’ræk hånden op’ bliver set, og at alle kommer til. Husk også at bruge breakout-rooms, hvor det giver mening.