Home » AOD Pro » Branchefolk: Elpriser får ingen betydning for hjemmekontoret
Branchefolk: Elpriser får ingen betydning for hjemmekontoret

Branchefolk: Elpriser får ingen betydning for hjemmekontoret

Share

Priserne stiger på alt lige fra el til benzin, og mange frygter at det betyder døden for hjemmekontoret, inden det for alvor kommer i gang. Men den hybride arbejdsplads er ikke truet af energipriserne, vurderer to branchefolk

Vi oplever en markant prisstigning på alt lige fra el og gas til benzin og diesel. Det er blevet dyrt at komme på arbejde, men også dyrt at tænde for computeren hjemme, og det kunne godt have en begrænsende effekt på lysten til at arbejde hjemmefra.

En repræsentant for it-branchen, Henrik Ernlund Pedersen, country lead hos SAS Institute DK, er dog ikke sikker på, at det får nogen konsekvens for, hvor folk arbejder.

”Det er svært at vurdere, om energipriserne har fået nogle til at prioritere kontortid. Der, hvor vi kan se en direkte påvirkning, er kommunikation, kommunikation og kommunikation. Vi er tydelige i vores ønsker og forventninger til vores kolleger og hinanden – når vi kommunikerer, ser vi en umiddelbar effekt,” siger Henrik Ernlund Pedersen til AOD PRO.

Begrænset effekt

Det er da også begrænset, hvor meget de stigende energipriser kommer til at betyde i kroner og ører for hjemmekontoret. En standard stationær computer, inklusive skærm, koster omkring 4,75 kroner om dagen, hvis den står tændt i syv timer. Det gælder, hvis elprisen ligger på 5,65 kr./kWh.

Se også:  Elafgiften sænkes fra næste måned - ny hastelov vedtaget

Selv med en fordobling af elprisen er det stadig under 10 kroner om dagen, computeren koster. Hertil kommer naturligvis lamper og måske lidt ekstra varme.

Det skal sammenholdes med de stigende priser på benzin og diesel og ikke mindst på den offentlige transport. Det vil stadig være billigere at arbejde hjemmefra end at tage bil eller bus til arbejde, også selvom transportfradraget medregnes.

Det hybride hjemmekontor handler da heller ikke om at sidde hjemme hele dagen, men om at have fleksibilitet i hverdagen, og den er vigtig og noget folk sætter stor pris på, mener Henrik Ernlund Pedersen. Han påpeger dog også, at kontoret har sine klare fordele, og at vi ikke må afskrive kontorets positive effekter på arbejdsindsatsen.

”Teamaktiviteter, kundeaktiviteter, partneraktiviteter, marketingaktiviteter, personaleforeningsaktiviteter mm – præcis det, der var tanken med kontoret – holdes altovervejende som fysiske aktiviteter på kontoret. Det bringer folk ind, og det smitter også, så de generelt hare mere lyst til at komme ind – tror og håber jeg,” siger Henrik Ernlund Pedersen og fortsætter:

Se også:  Find en pc-skærm til dit hjemmekontor – til 1000 kroner

”Jeg mener til gengæld også, at hybrid er kommet for at blive. Mange sætter pris på fleksibiliteten og den forbedrede work/life-balance, og da vi kan se, at det ikke generelt går ud over produktiviteten, så ønsker vi at gøre det, der er bedst for vores medarbejdere.”

Glad for fleksibilitet

Rikke Sternberg er ansat i SAS Institute, hvor hun arbejder som sr. manager communications & content. Hun forklarer til AOD PRO, at hun er glad for den fleksibilitet, som det hybride kontor giver hende, og de stigende elpriser kommer ikke til at ændre noget her.

”Egentlig behøver jeg ikke tage så meget ind, for hele det team, jeg leder i min rolle som nordeuropæisk kommunikationschef, er distribueret på andre kontorer i Europa, og de er meget ofte på hjemmefra,” siger Rikke Sternberg og fortsætter:

”Jeg forventer at gå fra at komme på kontoret en til to dage i foråret til tre-fire dage om ugen nu her hen over efteråret og vinteren.”

Netop den energi, Rikke Sternberg kan få på kontoret af at møde kolleger ved kaffemaskinen er vigtig, mener hun, men hun også sætter pris på at kunne være hjemme, når hun skal koncentrere sig om opgaverne.


TAGS
elpris
Hjemmekontor
hybrid arbejdsplads

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S