Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
De cyberkriminelle går altid efter de lavthængende frugter, og de hjemsendte medarbejdere falder i høj grad ind i den kategori. Cybersikkerhedsfirmaet KnowBe4 har lavet en undersøgelse der viser, at specielt phishing via sociale medier, primært LinkdIn, bliver stadig mere populært under coronapandemien.
KnowBe4 har også prøvet at afdække, hvad det så er, der får de hjemmearbejdende til at falde i de cyberkriminelles phishingfælder. Her viser det sig, at mails, hvor emnelinjen handler om ændring af password, møder i virksomheden, ændring af politik om ferie og hjemmearbejde, er der, hvor computerbrugerne hyppigst falder i vandet.
Anderledes ser det ud når KnowBe4 kigger på, hvad der sker udenfor i den virkelige verden. Her var de mest populære emner brugt i phishingmails opgørelse af materialer, ændringer i sundhedspolitik, beskeder om mistænkelige Twitter-logins og afvisning af medlemskab af Amazon Prime.
Hjemmearbejdere er mere sårbare
For KnowBe4 komme det ikke som nogen overraskelse at det er det hjemmearbejdende folk, der er i sigtekornet hos de cyberkriminelle i øjeblikket. For medarbejderne er i en langt mere sårbar situation, både følelsesmæssig og rent udstyrsmæssigt, og det udnytter de cyberkriminelle.
”De kriminelle bruger manipulerende angreb, som er beregnet til at ramme visse følelser og få brugeren til at glemme den kritisk tænkning og gå direkte efter de ødelæggende klik.” Det skriver KnowBe4 i en udtalelse til rapporten.
De cyberkriminelle har under hele pandemien haft deres øje på hjemmearbejderne og sendt phishingmails med falske informationer, men alt tyder altså på, at det kun bliver værre.