Home » Gaming & Konsoller » Historien om PC-Gaming
Historien om PC-Gaming

Historien om PC-Gaming

Share

Ved lanceringen af World Wide Web i 1991 var branchen klar til at begive sig ud i større multiplayer-eventyr. Neverwinter Nights var et af de første, der viste vejen ved at etablere servere til 96 spillere med chatrum og PSW’er (persistent world states). En spiller bestred rollen som dungeon-master og anførte mange andre spillere, mens de begav sig gennem denne onlineverden.

Efterhånden som telefonbaseret internet nåede ud til flere og flere hjem, opstod der et behov for at inddrage onlineelementer i spil. Dooms lokale spilmiljø gjorde dette spil til en oplagt kandidat, og id Software tilføjede en online-multiplayer-opdatering få år efter lanceringen.

Spil som Meridian 59 udvidede grundlaget for onlinespil ved at indføre onlineloger og direkte spiller til spiller-messaging. Meridian bliver også betragtet som det første online-pc-spil, der kræver et regulært abonnement, før man kan spille.

Enhver gamer, der var i live i 1990’erne er klar over, at det virkelige vendepunkt for online-pc-gaming var Quake. Quake byggede på multiplayer-mekanikken fra Doom, og spillets QuakeWorld-opdatering fra 1998 leverede voldsomme kampe, der var som skabt til onlinespil, uanset om man foretrak at spille en mod en, eller om man skulle hygge sig med vennerne i weekenden. Quake gjorde sig også bemærket ved sin tidlige inddragelse af OpenGL 3D, der var et spændende nyt programmeringsinterface til rendering af 3D-grafik.

Se også:  Corsair AX1600i [TEST]: Skabt til monstermaskiner

Hen imod århundredskiftet tog spilgrafikken en række spring fremad. Efterhånden som computerne blev stærkere, ville gamerne have mere ud af deres spil. API’er som OpenGL og DirectX blev pludselig efterspurgte medier til udvikling af avanceret hardwareaccelereret 3D-grafik. Quake blev hurtigt efterfulgt af Valves banebrydende Half-Life.

Half-life var en revolution

Half-Life var enestående, fordi det insisterede på at udsætte spilleren for ændringer i handlingen i realtid, idet det kun sjældent fjernede spilleren fra hovedpersonen, Gordon Freemans, førstepersons-synspunkt. Grafikken var så god, at scriptede handlinger og bombastiske sætstykker kunne erstatte de forud-renderede scenarier, der havde været branchens foretrukne udtryksform.

Det var en revolution, der banede vejen for stærke, men mere intuitive spiludviklings-redskaber såsom den legendariske Unreal Engine, og gaming gik ind i det 21. århundrede på en bølge af fremdrift.

Nvidia og AMD konkurrerede i forvejen inden for produktion af grafikkort, og hjemme-pc’ernes stigende popularitet (samtidig med at internettet leverede den information, man skulle bruge til at bygge sit eget system) fik gpu-branchen til at blomstre. Det var ikke længere udvikling inden for computerteknologi, der drev pc-gamingbranchen fremad; nu var det gamerne, der skubbede udviklingen videre med deres umættelige appetit på større spil med bedre grafik.

Se også:  Populært spil får sit helt eget hukommelseskort

I begyndelsen af det 21. århundrede kom der en række vellykkede spil til pc’en. Massive multiplayer-spil havde eksisteret, før World of Warcraft kickstartede en kulturel bevægelse. Neverwinter Nights var et af de tidligste, og blandt de vigtigste efterfølgere var Ultima Online og EverQuest. Blizzards tour de force bragte ny interesse for pc-gaming fra brætspil-entusiasternes rækker og videre ud.

Successrige multiplayer-skydespil som Counter-Strike blev ved med at slå et slag for online-pc-gaming, mens konsollerne (PlayStation 2 og den oprindelige Xbox) døjede med at følge med. Vi skulle frem til midten af nullerne, før det lykkedes en ny konsolgeneration at opnå en større udbredelse af onlinespil. I mellemtiden hyggede pc-gamerne sig med multiplayer-klassikere som Battlefield 1942.

Counter-Strike har været gennem mange udgaver i årenes løb og har ført online-pc-gaming til nye højder.

Multiplayer var sagen; i 2010 skulle ethvert spil have en multiplayer-tilstand. Mange blev udviklet med særligt henblik på konkurrencebaseret multiplayer, mens andre betragtede konkurrencebaseret spil som noget sjusk. Populære multiplatformspil som Call of Duty begyndte at bevæge sig væk fra narrative solooplevelser og hen imod de mere vold-somme onlineslagsmål.

TAGS
Gaming
pc-spil
retrogaming
Spil

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S