Home » Gaming & Konsoller » Historien om PC-Gaming
Historien om PC-Gaming

Historien om PC-Gaming

Share

Heldigvis er pc’er mere anvendelige end konsoller, og fra 1983 opstod der en fornyet interesse for at bruge computere til undervisningsformål. Der kom flere pc’er i hjemmene og firmaerne, og det betød flere potentielle systemer, som man kunne spille på. Branchen tøvede ikke med at reagere.

IBM lancerede sin DOS-baserede Personal Computer, og den blev en omvæltning for computerbranchen. Den satte standarden for moderne pc’er. Den største konkurrent til IBM’s pc var Apples oprindelige Macintosh-computer.

Computer-gaming udviklede sig til en blomstrende branche, og virksomheder som Microsoft producerede populære titler som Microsoft Flight Simulator. I modsætning til nutidens målgruppe, der består af familier og unge mennesker, var det kontoransatte i amerikanske virksomheder, der købte og spillede spillene i takt med, at pc’er langsomt begyndte at blive udbredte blandt kontorfunktionærer. Er der noget mere afslappende end en hurtig omgang Dig Dug?

Microsofts oprindelige Flight Simulator var populær blandt kontorfunktionærer, fordi man kunne kalde den en “simulator” i stedet for et spil.

DOS-computere begyndte at gå som varmt brød. Konkurrencen på markedet udviklede sig, og IBM kunne ikke længere holde sine priser oppe. En bølge af IBM-kloner tvang priserne ned, og de begyndte at nå ud til et bredere publikum. Pc-spil blev stadig af mange betragtet som noget nyt, men der var ingen tvivl om, at de begyndte at opnå mainstream-appel.

Electronic Arts kunne konstatere, at mange af firmaets kunder brugte op til 20 procent af tiden ved skærmen på at spille spil. Det gjaldt også dem, der havde købt deres pc’er med henblik på helt andre formål.

Se også:  Sådan ser PlayStation 5 ud indeni

Imidlertid slog konsolmarkedet i slutningen af 1980’erne igen med genistregen Nintendo Entertainment System, der også er kendt som NES. Konsollens enorme succes i Japan og andre lande var med til at give konsolgaming en fornyet popularitet, og salgstallene overtrumfede den beskedne succes, markedet for computerspil havde opnået. Imidlertid havde den ydmyge pc stadig to trumfer i ærmet: VGA-grafik og online-multiplayer.

Fra wolfenstein til doom

Lad os begynde med grunden til, at VGA var så vigtig. Før fremkomsten af Video Graphics Array havde computere – og som følge heraf også spil – været igennem adskillige forskellige branchestandarder for dedikeret grafik. I 1981 introducerede IBM CGA (Color Graphics Adapter), der blev efterfulgt af EGA (E’et står for Enhanced).

VGA var en afgørende opgradering. Den havde overlegen opløsning, bedre farvevalgmuligheder og forbedrede refreshrates. Dens aspektforhold på 4:3 lever stadig i bedste velgående, og VGA’s enorme popularitet (og senere den opgraderede Super VGA) hos tredjepartsproducenter gjorde den til den nye standard for pc-grafik. VGA’s opløsning på 640 x 480 – som i dag nærmest virker komisk – blev vidt udbredt på ganske få år. Samtidig droppede IBM sine planer om en ny skærmcontroller, nemlig XGA.

Øverst: Det oprindelige Doom er stadig forrygende, selvom det ser gammelt ud. Nederst: Commodore 64 havde utrolig succes på grund af dens lave pris.

Forbedret grafik faldt sammen med indførelsen af dedikerede pc-lydkort fra producenter som Creative Labs (der den dag i dag laver fremragende lydkort), og pc-gaming gennemgik en revolution. Da vi nåede ind i de energiske 1990’er, dominerede DOS-systemer, som kørte VGA-grafik, markedet for computerspil, og det banede vejen for en ny slags spil: førstepersons-skydespil.

Se også:  Vilde priser: Her er de 10 mest værdifulde spil lige nu

Udviklerfirmaet id Software fra Texas var nyt i 1991, men pc’ens forbedrede grafiske formåen satte det i stand til at fremstille Hovertank 3D. Et år senere kom kæmpesuccesen Wolfenstein 3D. Det er spil, som siden har fået æren for at udgøre skabelonen bag det moderne førstepersons-spil. Det var nogle af de første spil, der placerede spillerne i en ægte 3D-verden, hvor man navigerede på et vandret niveau.

Det ydmyge VGA-stik. Vi forudså ikke, at det ville være den dominerende pc-spilstandard i årevis.

Wolfenstein 3D er stadig et sjovt spil. Faktisk omfatter Wolfenstein II: The New Colossus fra 2017 en arkademaskine med en komplet spilbar parodi ved navn Wolfstone 3D– og det er ganske overraskende at se, hvor mange af spillets funktioner der har overlevet i de 30 år, der er gået siden spillets lancering.

Den første sektion af spillet kunne man spille gratis som shareware, men hvis man ville have den komplette oplevelse, måtte man købe den. Det er en model, der førte til de spildemoer, som vi kender i dag. Wolfenstein 3D var også et af de første spil, der omfattede texture-mapping, det vil sige den teknik, hvormed man kan overføre detaljerede tekturer til 3D-modeller inden for spilverdenen.

Det oprindelige Doom fulgte hurtigt efter og udløste endnu større begejstring. Det var ikke svært at se grunden: Her fik man yderligere forbedret grafik og det hurtige gameplay, som seriens fans elsker (apropos: Har du endnu ikke prøvet at spille Doom Eternal? Hvad i alverden venter du på? Kom dog i gang!). Doom var en teknisk forbedring i forhold til Wolfenstein 3D på stort set alle områder, men det vigtigste var, at spillet gav mulighed for et multiplayer-element.

Sådan skal det være. Doom Eternal var den ideelle moderne opdatering af den legendariske serie.

TAGS
Gaming
pc-spil
retrogaming
Spil

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S