Home » Gaming & Konsoller » Historien om PC-Gaming
Historien om PC-Gaming

Historien om PC-Gaming

Share

Pc-gaming er kommet langt i de seneste år. Vi ser på, hvor den har været, og hvor den er på vej hen

Fysikeren William Higinbotham, som var født i Connecticut i USA, begyndte i 1958 at pusle med den analoge Donner Model 30-computer og dens evne til at beregne bevægelsesbaner. Maskinen var et metalskrummel, som var udviklet til at beregne ballistiske missilers flyvemønstre, og Higinbotham var sandsynligvis ikke klar over, at han var i færd med at bane vejen for et medium, der med tiden skulle udvikle sig til en trussel mod film- og musikbrancherne. Men den dag i 1958 på Brookhaven National Laboratory på Long Island, New York, var det lige præcis det, han gjorde.

Det tog kun nogle få timer at lave den oprindelige prototype, og mindre end en måned efter var den klar til brug. Han brugte en oscilloskop-skærm til at rendere en simpel “bold” og linjer. Hertil kom et par specialbyggede controllere, der hver havde en enkelt knap og en måler. To spillere skiftedes til at sende den animerede plet frem og tilbage, idet de brugte måleren til at styre hvert returskuds vinkel.

Se også:  Nu er der spil på Netflix: Gratis for alle abonnenter

Higinbotham – der tidligere havde været medlem af det team, som udviklede den første atombombe, og som senere blev fortaler for ikkespredningsbevægelsen – sagde, at han troede, at hans lille spil ville “sætte liv i kludene”, og han fik helt ret. Under Brookhavens årlige offentlige udstilling stod hundredvis af teknologientusiaster og high school-elever i kø for at spille Tennis for Two.

Tennis for Two på et oscilloskop og afviklet med to specielle aluminium-controllere.

Fremvisningen var så stor en succes, at man det følgende år udstillede en forbedret version, der gjorde det muligt for spillerne at simulere tennisspil under den lavere tyngdekraft på Månen og Jupiter. Maskinen blev skilt ad efter udstillingen i 1959, fordi der var brug for delene til mindre esoteriske formål.

Se også:  Den er tit dømt ude – men spiltjeneste runder nu 10.000 titler

Heldigvis sluttede det ikke her. Mere end 60 år efter elsker skoleelever stadig at trykke på knapper for at vinde i virtuelle sportskampe. Men de systemer, som står bag disse digitale kampe, har udviklet sig hinsides noget, som Higinbotham kunne have forestillet sig. Sidste år blev AO Tennis 2 lanceret med en fuldt moderniseret og forbløffende detaljeret tennisoplevelse, helt ned til plyshårene på bolden og sveden på Nadals pande.

Der er sket meget i spil- og computerbrancherne i disse 60 år. De har langsomt fundet vej fra offentligt støttede laboratorier til vores hjem og vores lommer. Ligesom Higinbotham kortlagde sin tennisbolds bane, vil vi kortlægge gamingbranchens afgørende udvikling.

Tennis for Two var faktisk ikke det første pc-spil, der blev udviklet. Husk, at begrebet personlig computer var ukendt på det tidspunkt; computere til flere formål og med reel processorkraft var enorme i størrelse, og halvlederteknologi var stadig i sin vorden.

Tennis for Two fremvist i Brookhaven National Laboratory i 1959.

1 2 3 4 5 6 7Næste

TAGS
Gaming
pc-spil
retrogaming
Spil

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S