Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Her kommer den nye lydbølge

Den trådløse lyd har sejret, og vi har fået direkte adgang til millioner af musiknumre. Men den første trådløse lydbølge er skyllet i strand. Nu kommer den anden, og den handler om højere lydkvalitet. Det markerer vi med en helt ny sektion: High Fidelity.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Nu introducerer Datatid TechLife en helt ny sektion, High Fidelity, hvor vi forstærker vores fokus på at udpege de bedste lydprodukter på markedet, fortæller om de fedeste nyheder, og hvor vi i de kommende numre giver dig masser af tips og gode råd til, hvordan du opnår endnu større lydoplevelser derhjemme og på farten.

Tidspunktet er ikke tilfældigt valgt. Den trådløse lyd har sejret, og samtidig har vi fået adgang til millioner og atter millioner af fede musiknumre fra nettets streamingtjenester. Men det er ikke nyt længere. Vi er ikke længere imponerede over at kunne høre musik, når vi vil, og hvor vi vil. Den første trådløse lydbølge er skyllet i land. Nu kommer den anden, og det handler om kvalitet: Det skal ikke bare kunne lade sig gøre; det skal også lyde ordentligt.

Det er årsagen til, at vi har valgt det næsten ophøjede begreb High Fidelity til den nye sektion. Indtil computeren gjorde sit indtog omkring 1990 var det enhver drengs og mands drøm at eje et stereoanlæg, der gengav musikken så tæt på den virkelige lydoplevelse som muligt. Musikgengivelsen skulle have høj troværdighed, high fidelity. Men pludselig svandt interessen for den raffinerede lydoplevelse. Pc’erne kom buldrende og siden computerspillene, internet og mp3-afspillerne. Og musikken: Den skulle uden hensyn til dynamik, perspektiv og forvrængning komprimeres, så man kunne lægge 1000 numre på et knappe-nålshoved. Flot lyd var med ét blevet noget, som var gammeldags, langsomt og kedeligt. Godt nok var godt nok.

Tidal er en af de musiktjenester, der tilbyder den såkaldte lossless-lyd, hvor gengivelsen kan sammenlignes med cd-kvalitet. Tidal er en af de musiktjenester, der tilbyder den såkaldte lossless-lyd, hvor gengivelsen kan sammenlignes med cd-kvalitet.

Men historien har det med at gentage sig, blot på en ny måde. I 1970’erne forsvandt de sidste chokoladeforretninger med håndlavede lækkerier. Nu skulle chokolade og slik købes som industrivarer i supermarkederne. Lige indtil en ny chokoladebølge 25 år senere tog sine begyndelse. I dag kan du ikke bevæge dig igennem nogen større by i Danmark uden at støde på indtil flere chokoladeforretninger med raffinerede specialiteter. Øllet har været igennem en lignende udvikling. Og turen er nu kommet til musikgengivelsen. Den gode lyd får en renæssance.

Den første trådløse bølge
Trådløs lyd er der ikke noget nyt i. Det har været forsøgt adskillige gange i historien uden større succes. Efter introduktionen af den trådløse Bluetooth-standard i 1998 blev der imidlertid skabt en praktisk måde at overføre lyd kabelfrit over kort afstand, og de første produkter, for eksempel hovedtelefoner, dukkede op. Lydkvaliteten var ikke overbevisende, men det var en start.

Trådløse eller kablede hovedtelefoner i god kvalitet er blevet en del af påklædningen i verdens storbyer. Billige ørepropper er ikke et hipt signal. Trådløse eller kablede hovedtelefoner i god kvalitet er blevet en del af påklædningen i verdens storbyer. Billige ørepropper er ikke et hipt signal.

Så skete der noget helt nyt. Først i årtusindet etablerer tre ingeniører i Californien selskabet Sonos, som ikke kommer flyvende ud af starthullerne. For godt nok fungerer deres banebrydende trådløse højttalere udmærket, men der mangler et nemt anvendeligt link mellem signalkilderne og højttalerne. Det kommer med det trådløse gennembrud i 2007, hvor Apple introducerer iPhone.

Her er ikke blot en handy mp3-afspiller, men Apple giver også tredjepartsleverandører mulighed for at levere indhold, som brugerne får adgang til ved at klikke på de nye apps.

I løbet af få år etableres en række app-baserede musiktjenester – herunder Spotify og Pandora – og den store motorvej uden stoplys er etableret. Nu strømmer musikken fra en musikkilde med millioner af numre (musiktjenesterne) over en superenkel afspiller (smartphone og senere tablet) til den trådløse højttaler, og multirumsløsninger kræver ikke særlige fjernbetjeninger (sådan en lavede Sonos faktisk i begyndelsen), men kan styres direkte fra appen på den mobile enhed. Sonos salg af trådløse højttalere eksploderer, og alle de andre elektronikgiganter følger snart trop med stærke, konkurrerende musiksystemer.

Danske Libratone har været med til at hæve lydkvaliteten fra trådløse højttalere. Denne minihøjttaler tester vi i denne udgave af High Fidelity-sektionen. Danske Libratone har været med til at hæve lydkvaliteten fra trådløse højttalere. Denne minihøjttaler tester vi i denne udgave af High Fidelity-sektionen.



Den anden bølge: kvalitet
I dag er alt dette historie. Den trådløse højttaler og streaming er blevet den almindelige måde at opleve musik efter eget valg på. Det er nærmest ligeså almindeligt som et køleskab. Vi er ikke længere fascinerede af, at det kan lade sig gøre. Det er blevet hverdag. Nu vil vi have noget mere, og det mere er blandt andet bedre lydkvalitet.

Musiktjenesterne har sporet interessen og har introduceret lyd i bedre kvalitet. Flere tjenester er begyndt at tilbyde formatet FLAC, der trods komprimering ikke mangler nogen af musikkens databits, når musikken genskabes, og derfor i princippet lyder præcis ligeså godt som en cd. Denne formattype kaldes også lossless.
Producenterne af højttalere og musikafspillere har ligeledes opdaget den nye bølge og er i færd med at udvikle kvalitetsudstyr, for eksempel enkeltstående højttalere med kraftfuld, detaljeret lydgengivelse, trådløse højttalere, der kan kombineres som et effektfuldt stereopar, men også noget så uventet som trådløse gulvhøjttalere i den tunge high fidelity-klasse. For blot at nævne nogle eksempler.

Nu bliver også store gulvhøjttalere trådløse. Disse M-9-højttalere fra Scansonic har indbyggede 80 W-forstærkere. Nu bliver også store gulvhøjttalere trådløse. Disse M-9-højttalere fra Scansonic har indbyggede 80 W-forstærkere.


Også den store vækst i salg af trådløse kvalitetshovedtelefoner er en del af denne renæssance for den gode lyd – 25 år efter den næsten blev lagt i graven. Vi vil ikke længere nøjes med spinkel ”Mickey Mouse”-lyd. Nu skal hele koncertsalen ind i vores hoved med højt til loftet og langt ud til væggene. Det stiller store krav til afspilleren, og det gør dagens mest populære hovedtelefon til et noget dyrere bekendtskab end de ørepropper, der følger med enhver smartphone. Men den pris er vi mange, som er parate til at betale. For nu vil vi forføres af musikken, ikke kun høre den. Det er det, vi kalder den anden trådløse lydbølge.

Kom med på bølgen
Du skal selvfølgelig med på bølgen. Det er derfor vi i dette nummer introducerer den nye sektion High Fidelity. I de kommende numre vil vi udvikle sektionen, så du også får en masse information om, hvordan du vælger de rette komponenter til et trådløst system – måske en multirumsløsning – som kan give dig uforglemmelige musikoplevelser.


Mediehuset Audio Media har en mangeårig tradition for at formidle viden om god lyd. Navnet High Fidelity er ikke tilfældigt valgt, for netop sådan hed et af husets magasiner gennem 25 år fra dengang, da stereolyd, grammofoner og spolebåndoptagere var de hotteste julegaver. Den ekspertise har vi stadig, men nu bringer vi erfaringen ind i en ny verden, hvor det bedste fra to tidsaldre kombineres.

Stolte traditioner for god lyd
Vi er på hjemmebane, når det gælder god lyd. Audio Media, som blandt andet udgiver Datatid TechLife, stod i 25 år bag månedsmagasinet High Fidelity, der var den førende, danske kilde til information om high end-lyd. Lydekspertisen er siden blevet videreført i Datatid TechLife.

I oktober 1983 var denne Tandberg-forstærker på High Fidelitys forside en af årets store nyheder. Nu sætter vi yderligere fokus på god lyd her i Datatid TechLife med en sektion opkaldt efter det legendariske magasin. I oktober 1983 var denne Tandberg-forstærker på High Fidelitys forside en af årets store nyheder. Nu sætter vi yderligere fokus på god lyd her i Datatid TechLife med en sektion opkaldt efter det legendariske magasin.