Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Spilmessen Gamescom løber af stablen i Køln i disse dage. Sony har udnyttet lejligheden til at fremvise en række nyheder til PlayStation.
Brugerne kan bl.a. se frem til Share Play, en social funktion, der giver spillerne mulighed for at invitere deres venner med i en interaktiv oplevelse, hvor de f.eks. kan hjælpe med at gennemføre en svær bane eller deltage i delte multiplayer-versioner af spil, som de måske ikke selv ejer i forvejen.
Desuden blev der præsenteret en række eksklusive nye spil til PS4, inklusive verdens første party-gyserspil Until Dawn, hvor spillerne kan skabe interaktive oplevelser baseret på deres handlinger i spillet, og WiLD fra Michel Ancels nye spilstudie Wild Sheep. Andre eksklusive spilafsløringer inkluderer The Tomorrow Children fra spilveteranerne Q-Games, Alienation fra Housemarque og Tearaway Unfolded, der bliver en genfortælling af det prisvindende spil kendt fra PlayStation Vita (PS Vita). For yderligere at understrege PlayStations fokus på innovation blev sløret også løftet for en serie helt nye spil til PS4 som The Vanishing of Ethan Carter fra The Astronauts, Hollow Point og Rune Master, der begge er udviklet af Paradox Interactive, Hell Blade fra Ninja Theory og PT fra 7780s.
Samtidig offentliggjorde SCEE planer om at udvide PlayStations innovative økosystem på tværs af Europa, og det forventes, at betaversionen af PlayStation Now vil lande i Storbritannien i 2015, mens hele Europa og PAL-territorierne kan se frem til lanceringen af PlayStation TV for blot 99 euro d. 14. november i år.
Jim Ryan, præsident og CEO hos SCEE, startede præsentationen med at sige: “Hos PlayStation har vi altid taget det europæiske marked meget seriøst, og vi har været dybt fascineret af, hvordan europæerne har taget nogle af vores mest originale, besynderlige og overraskende oplevelser til sig.”
PlayStations begejstring for at skabe nyt og spændende indhold blev matchet af tredjepartsudviklere og udgivere med titler som Destiny fra Bungie og Activision, Day Z fra Bohemia Interactive, Shadow of Mordor fra Warner Bros. Interactive og Metal Gear Solid V: The Phantom Pain fra Konami Digital Entertainment.