Home » Transport » Her er Skodas nye elbil – rummelig SUV med lang rækkevidde, hurtig opladning og god trækkraft
Her er Skodas nye elbil – rummelig SUV med lang rækkevidde, hurtig opladning og god trækkraft

Her er Skodas nye elbil – rummelig SUV med lang rækkevidde, hurtig opladning og god trækkraft

Share

Den nye Enyaq iV får rækkevidde op til 510 km, hurtig opladning med 125 kW DC, bagagerum på 585 liter og mulighed for at trække 1.200 kilo

Skodas første elbil på MEB-platformen har netop haft verdenspremiere i Prag.

Indstigningsmodellen Enyaq 50 iV har batteri på 55 kWh (netto 52 kWh), en elmotor med 109 kW (148 hk)/220 Nm og en rækkevidde på op til 340 km.

Rækkevidden når op på 390 km, hvis man i stedet vælger Skoda Enyaq 60 iV, som har et batteri på 62 kWh (netto 58 kWh) og en elmotor på 132 kW (179 hk)/310 Nm.

Den længste rækkevidde får man med Enyaq 80 iV. Den har et batteri på 82 kWh (netto 77 kWh), en elmotor på 150 kW (204 hk)/310 Nm og en rækkevidde på op til 510 km.

Fælles for de tre varianter er elmotoren placeret på bagakslen, men derudover er der to varianter, som også har en elmotor på forakslen og dermed firehjulstræk. Det er Skoda Enyaq 80x iV med 195 kWh (265 hk)/425 Nm og ENYAQ iV RS med 225 kWh (306 hk)/460 Nm. Enyaq RS iV er dermed den stærkeste serieproducerede Skoda nogensinde.

Selvom den er en stor og rummelig SUV, er 0-100 km/t. overstået på bare 6,2 sekunder, og topfarten er 180 km/t. Desuden må den trække op til 1.200 kilo. Begge varianter med firehjulstræk har en rækkevidde på op til 460 km.

Skoda Enyaq iV.

Skoda Enyaq iV.

Fra 5 til 80 procent på 38 minutter

Skoda Enyaq iV kan oplades med 2,3 kW AC i en stikkontakt. Dog anbefales det altid, at man oplader med 11 kW AC via en ladeboks eller med 100 kW DC på en hurtigladestation.

Med undtagelse af Enyaq iV 50 er opladning med 125 kW DC muligt som tilvalg. Opladningen med 11 kW AC tager seks til otte timer afhængig af batteristørrelsen, mens en hurtigladestation kan oplade det store batteri på 82 kWh på kun 38 minutter (fra 5 procent til 80 procent). Såvel ladetider som rækkevidder er præliminære og kan blive justeret, inden ENYAQ iV kommer til Danmark.

AR i forruden

Enyaq iV har som den første Skoda head-up-display med augmented reality, hvor informationer bliver projekteret til to forskellige områder i forruden. Informationer som hastighed og genkendelse af trafikskilte bliver vist lige over instrumentbordet, mens navigationssystemets pilevisning projekteres et niveau højere, så man får en oplevelse af at se pilene på vejen foran sig. Om aftenen og natten er vejen perfekt oplyst, for Enyaq iV kan desuden fås med fuld LED Matrix-forlygter, hvor den intelligente lygteteknologi fordeler lyset ultrapræcist uden at blænde medtrafikanterne.

Se også:  Nyt udspil: Gratis for elbiler at lade op og køre over Storebæltsbroen

Enyaq iV kan også udstyres med Collision Avoidance Assist, som opdager, hvis man er ved at kollidere med en fodgænger, cyklist eller en anden bil og øger ratudslaget, så man skal dreje mindre på rattet for at foretage undvigemanøvren. Et andet nyt system er Turn Assist, som advarer og ultimativt bremser bilen, hvis der kommer trafik forfra eller bagfra ved venstresving. Det handler ligeledes om bagfrakommende trafik, når Exit Warning advarer, hvis man er ved at åbne sidedøren, så en cyklist eller en bil kører ind i den.

Travel Assist består af Adaptive Lane Assist, Traffic Jam Assist, Emergency Assist og Predictive Cruise Control, hvor sidstnævnte bruger billeder fra kameraet i forruden og data fra navigationsanlægget til at holde øje med sving og fartgrænser og tilpasser farten på forhånd. Ultimativt kan Travel Assist overtage styringen og hjælpe føreren trygt igennem smalle passager – også i byen.

Krystalfront med lysshow

Enyaq iV er Skodas første elbil, som er bygget på MEB-platformen, der er udviklet udelukkende til elbiler. Den er 4.648 mm lang, 1.877 mm bred og 1.618 mm høj. Akselafstanden er 2.765 mm, og bagagerummet rummer 585 liter. Det nye Crystal Face, hvor 130 LED-pærer får de karakteristiske lodrette ribber til at lyse giver bilen et karakteristisk look. Crystal Face er standardudstyr på Enyaq RS iV og kan tilkøbes på Enyaq 80 iV og Enyaq 80x iV. Crystal Face har desuden en Coming/Leaving Home-funktion, hvor det sammen med fuld LED Matrix-forlygterne og LED-baglygternes dynamiske blinklys siger farvel og goddag til føreren med et lille lysshow.

ENYAQ iV har en forholdsvis kort front, fordi den ikke skal rumme en brændstofmotor. Sammen med den markante skulderlinje, den skrånende taglinje, de store fælge på op til 21 tommer og den flotte bagende med en nyfortolkning af de karakteristiske C-formede baglygter, efterlader den et indtryk af en kompakt, muskuløs og dynamisk SUV.

Se også:  Elektrisk passagerfly kan være klar til ruteflyvning næste år
Masser af plads

Selvom Enyaq iV er kompakt – den er kortere end den nye Octavia – er den lige så rummelig som Skodas største SUV, Kodiaq. Det skyldes blandt andet batteriets placering i bunden af bilen og fraværet af en kardantunnel, som Skoda udnytter til at skabe større rummelighed. Der er lagt vægt på enkelthed og rene linjer, ligesom der er skabt helt nye muligheder for aflæggeplads – for eksempel er der plads til en mindre taske under den svævende midterkonsol foran.

Instrumentbordet har et helt nyt design, hvor et forholdsvist diskret, nydesignet digitalt cockpit bliver suppleret af en stor lodretstående skærm på op til 13 tommer og muligheden for head-up-display.

I kabinen er udstyrsniveauer erstattet af indretningstemaer. F.eks. giver Loft, som er standard fra Enyaq 60 iV og op, en oplevelse af en moderne lejlighed for den unge familie, mens Lodge og ecoSuite fokuserer på bæredygtighed. I alt kommer Enyaq iV med ti indretningstemaer, der sammen med forholdsvis få udstyrspakker gør det nemt at individualisere sin bil.

Hvad angår bæredygtighed, introducerer Enyaq iV også helt nye materialer i kabinen. For eksempel kan sæderne – og instrumenbordet – beklædes med stof, som består af 40 procent ren uld og 60 procent polyester, hvor sidstnævnte er produceret af genbrugte PET-flasker. Og vælger man at beklæde sæder og instrumentbord med handskeblødt, cognacfarvet læder, er det garvet med ekstrakt fra olivenblade i stedet for kemikalier.

Stor skærm og online-opdateringer

Skærmen på op til 13 tommer er omdrejningspunket for al kommunikation i og interaktion med Enyaq iV. Den kan betjenes via tryk på skærmen, en touchslider, håndbevægelser foran skærmen eller ved at tale til den digitale assistent, Laura, som forstår 15 sprog inkl. dansk. Desuden kan mange funktioner –og det digitale cockpit – betjenes via multifunktionsrattet.

Enyaq iV kan fås med trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og med Phone Box kan to smartphones blive opladt trådløst samtidig.

Skodas nye elbil er altid online via indbygget eSIM, så man bl.a. kan styre opladning og temperatur i kabinen via sin smartphone, ligesom bilen kan modtage opdateringer af vejkort og systemsoftware, selvom den står hjemme i carporten.

Skoda Enyaq iV får danmarkspremiere i løbet af foråret 2021. Priserne er endnu ikke offentliggjort.


TAGS
elbil
elektriske transportmidler
enyaq

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S