Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Den skulle være i stand til at køre næsten tusind kilometer på en opladning (965 km). Det er næsten dobbelt så meget som long range versionen af Tesla Model X. En bil som Dysons prototype havde en del ligheder med.
Begge er store SUV'er med plads til syv personer og begge har cirka samme acceleration. Eller ville have haft. Dysons kunne nå fra 0 til 100 km/t på 4,8 sekunder, men bilen kom aldrig på vejen, for inden den nåede produktionsstadiet valgte stifteren, Sir James Dyson, at skrotte projektet. Han vurderede, at omkostningerne ville være for høje. Bilen skulle koste 1,2 millioner kroner stykket, for at Dyson kunne få en bæredygtig forretning ud af det.
I et eksklusivt interview med New York Times har milliardæren, som nu er på Forbes liste over verdens rigeste personer, afsløret flere detaljer om bilen, ikke mindst hvordan den ser ud. Ovenstående billede er faktisk ikke det helt eksakte design, men et konceptbillede fra Carwow. De nye billeder af den endelige model, er under ophavsret af Sunday Times og kan ses her.
Teknologien kan leve videre
Det var solid state batterier, der skulle sikre den lange rækkevidde, og bilen var udstyret med to elmotorer, der kunne levere 536 hestekræfter og en tophastighed på 200 km/t.
Selvom bilen er lagt i graven, er arbejdet ikke forgænges. James Dyson åbner for at andre producenter vil kunne få adgang til den stærke batteriteknologi, der kan betyde et væsentligt boost af rækkevidden i kommende elbiler.
Billede: Carwow