At indsætte små emojis – ideogrammer – i sine tekster gør det nemmere at udtrykke sig. Det mener i hvert fald 90 procent af alle, som bruger dem, ifølge en rapport fra Adobe. Firmaets nye Global Trend Rapport 2021 viser, at brugen afhænger af alder, køn og anledning.
Overordnet set er grine/græde-smileyen den mest populære, derefter kommer ”thumbs up” og hjerte-emojien. Hos generation Z er hjertet en vigtigere emoji end den opmuntrende tommelfinger. Hos generationen født efter 1996 foretrækker over halvdelen at bruge emoji i deres tekster.
Emojis skal bruges med omtanke. Mens en kyssesmiley med hjerte er fin til flirt og dating, er den lilla aubergine og den buttede fersken med kløft i skindet absolut no-go. Begge emojis kan nemlig sende signal om hurtig, overfladisk sex.
Klovneemojien skal også undgås, medmindre man kender hinanden godt, da masken kan signalere, at modtager er en bøv.
På arbejdspladsen er tommelfingeren eller den stærke arm den mest motiverende emoji.
Generelt mener 76 procent af de adspurgte, at emojis er et vigtigt kommunikationsredskab til at skabe samhørighed, respekt og forståelse.
Mænd og kvinder bruger emojis forskelligt. Er mænd stolte, indsætter de en smiley med solbriller, mens kvinder foretrækker en smiley med nedadvendt blik. Mænd viser frustration med en sur emoji, mens kvinder bruger en sur, rød emoji.
På bundlinjen synes 67 procent af de adspurgte emoji-brugere, at folk, som krydrer deres besked med de små ideogrammer, er venligere, sjovere og sejere end dem, der ikke gør. Så bliv endelig ved, hvis du i forvejen strør om dig med de små ikoner.