Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Her er 8 af de billigste elbiler

Hvor meget elbil kan du få for under 250.000 kroner? Vi har samlet de billigste elbiler i Danmark.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Elbiler er dyrere end tilsvarende benzinbiler. En ny undersøgelse fra FDM viser dog, at det i længden vil være betydeligt billigere at køre i elbil.

Men hvor billigt kan det gøres, hvis du vil gå rent elektrisk? Vi har samlet de 8 billigste elbiler her.

1. Markedets billigste
Seat Mii Electric

Seat Mii Electric. Seat Mii Electric.

I bunden finder vi Mii Electric. En velkendt bybil tilsat en elmotor, der yder 61 kW (83 hk) og 212 Nm. Tophastigheden er 130 km/t og acceleration fra 0-100 km/t sker på 12,3 sekunder.

Mii electric kan hurtiglade med 40 kW DC med et CCS-stik, så du har 80 procent på en time. Rækkevidden er 260 km efter WLTP-standarden.

Der er klimaanlæg, højdejusterbart førersæde med varme og smartphone-integration med DriveMii App. Standardudstyret omfatter desuden varme i forruden, vejbaneassistent, trafikskiltegenkendelse, lys- og regnsensor og LED-kørelys.

Den danske pris på SEAT Mii Electric starter ved 149.990 kroner.

Læs mere om Mii Electric her.

2. En skoda på strøm
Skoda Citigo e iV

Skoda Citigo-e iV. Skoda Citigo e iV.

Har du fem tusind mere på kontoen, kan du få en Citigo e iV. Den er bygget over samme formel som Mii Electric - en velkendt minibil omsat til el.

Specifikationerne er præcis de samme. En elmotor på 61 kW, som yder 83 hk og et litium-ion-batteri på 36,8 kWh. der giver en rækkevidde på op til 260 km (WLTP).

Citigo e iV kan hurtigoplade med 40 kW DC via et CCS-ladekabel. Det giver 80 procent strøm på en time.

Anvender man en ladeboks med 7,2 kW AC, tager opladning til 80 procent 4 timer og 8 minutter, mens opladning med 2,3 kW i stikkontakt tager 12 timer og 37 minutter.

Citigo e iV kommer med et fint udvalg af udstyr. Der er både vejbaneassistent, Climatronic-klimaanlæg, 3-eget multifunktionsrat i læder, regnsensor og LED-kørelys. Et iV-skilt på bagklappen og på kølergrillen signalerer, at her kommer en elbil.

Skoda Citigo e iV koster 154.995 kroner. Med i købet følger tre års service- og reparationsabonnement.

Læs mere om Skoda Citigo e iV her.

3. Den folkelige
Volkswagen e-Up

VW E-Up! VW e-Up!

Næste skridt op ad stigen er endnu en klassisk minibil tilsat en elmotor, stort set lig den i Mii Electric og Citigo e iV.

Den maksimale ydelse er 83 hk og 210 Nm, mens batteriet sikrer en rækkevidde på 260 km efter WLTP-standarden.

VW e-Up fås med forskellige udstyrspakker. Lane assist, vejskiltegenkendelse, hoved- og sideairbags, sædebelastningsregistrering samt radio med composition phone, seks højttalere og maps+more er en del af bilens standardudstyr.

Prisen starter ved 162.995 kroner. Se mere her.

4. Microbil til byen
Smart ForTwo EQ

Smart EQ ForTwo. Smart EQ ForTwo.

Her er vi nede i det absolut mindste. Den klassiske microbil Smart ForTwo omsat til elbil.

En rendyrket bybil, der med sit kompakte design, gør det nemt at komme rundt i gaderne og ikke mindst klemme sig ind på en parkeringsplads.

Rækkevidden er ikke imponerende. Bilen klarer op til 159 km på en opladning, men til bykørsel er det tilstrækkeligt. Motoren leverer 82 hk, 160 Nm og en topfart på 130 km/t.

Bilen byder på et godt udvalg af smarte features som Apple CarPlay samt apps til både mobiler og smartwatches.

Smart ForTwo EQ fås til priser fra 199.900 kroner.

Den fås også som cabriolet og som den mere rummelige FouFour model, der sælges fra priser på 209.900 kroner. Se mere her.

5. Elbil med det hele
Peugeot e-208

Peugeot e-208. Peugeot e-208.

Her går vi et skridt op både i størrelse i og ydelse. Peugeot e-208 er ikke en kæmpestor bil, men en fin størrelse til de fleste formål og med specifikationer, der gør den til mere end bare en bybil.

Rækkevidden er 340 kilometer (WLTP), og bilen understøtter lynopladning på op til 100 kW, så der er mulighed for at lade den næsten fuldt op i løbet af en halv time.

Tophastigheden er 150 km/t og bilen accelererer fra 0-100 km/t på 8,1 sekund.

Funktioner som fartpilot, klimanlæg, forvarme med MyPeugeot-appen, Apple CarPlay, vejbaneassistent (advarsel), skiltegenkendelse og 7-tommer touchskærm er standardudstyr, mens der er mulighed for at opgraderer til aktiv vejbaneassistent, adaptiv fartpilot, bakkemera og parkeringssensor samt 10-tommer touchskærm.

Priserne for Peugeot e-208 starter ved 229.990 kroner.

Læs mere om Peugeot e-208 her.

6. Elektrisk klassiker
Renault Zoe

Volkswagen e-Up. Renault Zoe.

Måske den mest udbredte elbil i de danske byer, ikke mindst fordi biltjenesten GreenMobility har sat en hær af dem på gaden.

Der er imidlertid kommet en ny version med forbedret batteri, så man skal ikke sammenligne med oplevelsen i en ældre GreenMobility-vogn.

Med den nye model får man et 52-kWh, som sender rækkevidden helt op på 385 kilometer (WLTP). Med DC-hurtigopladning (50 kW) er den ladt op til 150 km på 30 minutter.

Den har 100-kW motor med 135 hestekræfter og 245Nm.

Interiøret er skabt i genbrugsmaterialer, og der er 10” førerskærm og 9.3” Easy Link multimedieskærm.

Prisen for den nye Renault Zoe er 239.900 kroner.

7. Klarer det meste
Nissan Leaf

Nissan Leaf. Nissan Leaf.

Leaf er efterhånden også en velkendt model. Det var en af de første elbiler, der rent faktisk kunne dække behovet hos en almindelig familie. Vi testede den til fin tilfredshed.

Bilen fås i to forskellige versioner med forskellig størrelse batteri. Den største har kapacitet på 62 kWh, som giver en rækkevidde på 385 km.

Den mindste har 40 kWh batteri, som giver en rækkevidde på 270 km efter WLTP-standarden.

Der findes tre forskellige udstyrsvarianter, Acenta, N-Connecta og topversionen Tekna. Du kan se forskellen her.

Den billigste version af Nissan Leaf koster 249.900 kroner.

8. Futuristisk familiebil
Mazda MX-30

Mazda MX-30. Mazda MX-30.

Den sidste på listen burde muligvis have ligget tidligere, men indtil videre kender vi kun prisen på den særligt veludrustede “First Edition” model, som kommer til at koste 253.000 kroner. Standardmodellen bliver betydeligt billigere, men prisen er ikke afsløret endnu.

Bilen har design, der minder om tidligere MX-modeller, men med et mere futuristisk præg. Især de specielle ”freestyle”-døre er med til at give særligt look. Bagdørene åbner bagud, så man får én stor åbning, når frontdørene ogå er åbnet. Det skal blandt andet hjælpe til at lette pålæsning af bagage, barnevogne og lignende.

Indvendigt finder man en ”svævende” midterkonsol og et interiør baseret på miljøvenlige materialer. En del af læderet er erstattet af et vegansk alternativ, og miljøvenligt forarbejdet kork pryder midterkonsollen.

Mazda har tunet MX-30 til at matche den kørefornemmelse man forbinder med producentens biler. En naturlig respons i håndtering af rat, speeder og bremsepedal. På den måde skal MX-30 føles meget som en Mazda med benzin- eller dieselmotor

Således ligner MX-30 umiddelbart en ganske fornuftig elbil. Der hvor man for alvor ser at der er tale om en billigere elbil er på batteriet. Mazda har valgt et 35,5 kWh batteri, der giver den en rækkevidde på ca. 200 km efter WLTP-normen. Det vil være fuldt tilstrækkeligt til dagligdagens kørsel for de fleste, især hvis man selv har ladestander derhjemme, men det begrænser dens potentiale som langtursbil. Bilen er kompatibel med almindelige ladestandere, inklusiv CCS Turbo-opladere med 50 kW.

Læs mere om Mazda MX-30 her.

https://www.altomdata.dk/de-10-fedeste-elbiler-du-kan-koebe-naeste-aar/