Home » Andet » Her er 3 tech-giganters bud på fremtiden
Her er 3 tech-giganters bud på fremtiden

Her er 3 tech-giganters bud på fremtiden

Share

Det er teknologi, der findes i USA, og som er på vej ud andre steder. Det er valgfrit. Du kan lade Alexa gøre det eller ej. Det er op til dig. Eller har du en rutine med at gøre bestemte ting med dine smarte enheder, og du så bryder rutinen, kan du vælge at lade Alexa minde dig om det.

Amazon introducerede for nylig den første Echo-styring af bilen, Echo Car. Enheden til det ses her lige foran forruden.

Hvilke udfordringer mener du, der skal overvindes, for at stemmestyring vinder indpas uden for områder, hvor det allerede er populært?

Vi bruger et udtryk i Amazon kaldet ”samtale AI”. Reelt handler det om at kunne tale med Alexa på enhver dialekt, også slang, som en betroet ven frem for en computer.

Et andet område er underbygning af bruger-scenarierne, hvor vi for alvor mener, at det vil gøre en forskel. Jeg nævnte biler før, men der er elementer af nærstyring – kommunikation, navigation og underholdning – som du måske aktiverer i et miljø, hvor du ikke altid er online. Så hvordan håndterer vi dette scenarie, hvis du er i en tunnel, eller hvis du har slukket bilen, men stadig ønsker at bruge den?

Se også:  Nu er det slut med Google-opdateringer på alle Huawei-mobiler
I nærmeste fremtid kan du gøre Alexas stemme ekstremt realistisk, hvis du vil. Tror du, det bliver nødvendigt at gøre folk bedre tilpas for at få dem til at interagere med en computer, der reagerer naturligt?

Jeg synes, vi har en fin balance i dag. Begrebet ”samtale” er ikke nødvendigvis lig med ”realistisk”. Vi forsøger at sikre, at Alexa er lydhør, at den forstår, hvad du siger, hvis du taler med accent fra en bestemt bydel, og den forstår hensigten med det, du beder om.

Vi arbejder meget på at forstå det og udrede det rigtige svar uanset, om det er et svar, som vi har udviklet, og som Alexa forstår, eller det er noget, en tredjepart har udviklet.

Intention er interessant i denne sammenhæng, fordi kontekst i en samtale er noget, vi kun lige er begyndt at se dukke op i stemmeassistenter.

Det er et stort fokusområde for os. Det handler både om, hvad du sagde, og hvad du ikke har sagt. Første trin er her, at Alexa ikke nødvendigvis skal begynde forfra, hver gang du har en samtale med hende. Vi kalder det nogle gang for kontekstbevidsthed. Det er afgjort et område, hvor vi investerer i dybden.

Se også:  Nu skal robotter samarbejde ligesom myrer
Stemmeassistenter har altid været bundet til skyen. Ser du dem i fremtiden blive mindre afhængige af altid at være online?

En del af grunden til, at vi bruger skyen, er den processorkraft, vi har, og muligheden for at forbedre stemmestyring, kontra hvad vi for eksempel er i stand til at gøre på en fysisk enhed på håndleddet.

En anden grund er, at med skyen opnår vi mindre og mindre formfaktorer. Selv en Echo Dot har meget lidt, næsten ingen, regnekraft i sig. Den sender bare alt op og tilbage igen.

Jeg vil sige, at vi foretager investeringer for at skabe en lokal brugeroplevelser uden behov for tilslutning til skyen hele tiden, men forbedringerne af Alexa er drevet af skybaserede teknologier.

TAGS
Amazon
fremtiden
Huawei
innovation
intel

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S