Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Et gennemgående tema efter COVID-19 er værdien af at kunne absorbere et chok og ryste det af sig - smartere end konkurrenten. Denne lektion har gjort, at selv virksomheder, som engang var langsomme om at digitalisere, nu har tilpasset sig lynhurtigt. Det har været nødvendigt at gøre brug af teknologi for at imødekomme den nye virkelighed. Det fremgår i en rapport udarbejdet for Cisco af Colin Seward, Chief Information Officer, Cisco Europa, Mellemøsten, Afrika og Rusland, og Chintan Patel, Chief Technologist, Cisco UK og Irland.
Fjernarbejde har, som resultat af samfundets nedlukning, haft en lynhurtig udvikling. I sundhedssektoren er fx telemedicin og virtuelle sessioner blevet en større del af patientomsorgen - både for at reducere fysiske fremmøder hospitaler og hos læger samt for at sikre, at patienter i selv-isolation stadig får behandling - bare online.
10 tech-trends der er kommet for at blive
- Online er blevet den nye standard. E-handel har gennem længere tid taget salg fra fysiske butikker, og nu har COVID-19-pandemien accelereret denne udvikling.
- Kontaktløs teknologi. Kontaktløs betaling, elektroniske døråbnere og andre kontaktløse interaktioner er nu, og vil fortsat være, den foretrukne vej til at minimere fysisk kontakt.
- Videokonsultation i sundhedssektoren vil eksplodere for både for den offentlige og private sektor. Dette vil øge effektiviteten og lette presset for de behandlinger, der kræver fysisk kontakt.
- Fremtidens arbejdsplads vil blive mere varieret. Der arbejdes på højtryk for at sikre et arbejdsmiljø, der skal holde medarbejdere sikre, sunde og produktive.
- Onlineundervisning. Uddannelse har ændret sig lynhurtigt. Amerikanske undersøgelser peger på, at onlineundervisning er mere effektiv end traditionel undervisning. Disse ændringer til digital undervisning, eller en kombination, vil sandsynligvis komme for at blive.
- Digitale events stormer frem. Værdien af at samle mennesker er ikke forsvundet, men i den kommende fremtid vil organisationer skifte fysiske events ud med virtuelle.
- Omstillingsparathed. Ledere vil udvikle strategiske planer til den nye normal, hvor vejen mod en modstandsdygtig og omstillingsparat virksomhed bliver hovedfokus.
- Digital infrastruktur bliver styrket. Behovet for solide forbindelser vækster, ligesom virksomheders brug af Cloud- og SaaS-løsninger øges.
- Cybersikkerhed er i forreste række. Organisationer er nødt til at være mere årvågne over for angreb. Behovet for robuste netværk og gennemgående sikkerhed er ekstremt vigtigt.
- Øget afhængighed af data, automatisering og robotter. Uanset, om man leverer dagligvarer, supplerer hospitaler med medicin eller holder en fabrik kørende, er robotters potentiale blevet endnu større efter COVID-19.