Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Helt nye spilleregler for transport

Dansk løsning sætter det digitale stik til transportbranchen. Wuxus er en netværksbaseret platform, der skaber direkte kontakt mellem transportkøber og transportudbyder.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Ingen kan være i tvivl om, at digitaliseringen har ramt dansk erhvervsliv, og at såvel enkelte virksomheder som hele brancher risikerer at få kniven sat mod struben, hvis ikke de tænker digitale teknologier helt ind i kernen af deres forretning. Udfordringen er imidlertid, at visse erhverv er mere fremtidsorienterede end andre, og man fornærmer næppe nogen ved at konstatere, at transportbranchen er et af de områder, hvor der virkelig er brug for et digitalt wakeup call.

Som eksempel kan nævnes, at Mærsk for nylig ansatte en ny bestyrelsesformand, der har fokus tydeligt rettet ind mod digitale logistikkoncepter – en nødvendighed og en udfordring, der skal løses, hvis ikke man skal tabe terræn i den globale konkurrence. Det er imidlertid ikke kun i international shipping, at telefaxen stadig er det foretrukne kommunikationsmiddel. Også landtransportbranchen trænger voldsomt til, at aktørerne træder ind på en mere moderne platform.

Bindeled for en hel branche

Wuxus er en dansk løsning, der har taget digitaliseringen alvorligt og placerer sig som direkte bindeled mellem transportkøber og transportudbyder. Transportkøberen kan f.eks. både være vareproducent, grossist, en detailhandelskæde eller sågar traditionel speditør, og selvom den direkte kontakt mellem køber og udbyder måske kan synes at udhule speditørens forretning, er det ikke helt korrekt, hvis man spørger stifteren af Wuxus, Karsten Kjær:

”Også speditøren kan drage nytte af vores uafhængige platform, idet det bliver meget lettere at håndtere f.eks. spidsbelastninger og ad hoc-kørsel. De to vigtigste argumenter for at benytte vores platform er imidlertid, at transportkøberen nu selv har langt større kontrol over hele leverancen og kan reducere fragtomkostningerne samtidig med, at transportudbyderen i form af den enkelte vognmand får mulighed for at synliggøre sine ydelser og kapacitet direkte over for køberne”.

Alt for mange tomme kilometer

Karsten Kjær siger videre, at transportbranchen er den mindst digitale branche overhovedet, men det at gøre den digital ikke er et mål i sig selv. Der skal ligge en idé bagved, og i eksemplet Wuxus går den ud på at skabe en netværksbaseret platform for såvel det mindre vognmandsfirma som de store transportfirmaer såsom DSV og ikke mindst andre store transportaktører som f.eks. Coop. Et af de overordnede mål er at reducere de alt for mange kilometer, hvor lastbiler i dag kører tomme rundt uden gods på ladet.

”Et andet mål er, at de mindre vognmænd – som ellers har haft svært ved at synliggøre deres kapacitet overfor transportkøberne – nu kan gøre det på en nem og enkel måde. 75 procent af markedet udgøres af mindre vognmænd, som nu kan skabe deres eget netværk på Wuxus-platformen”, siger Karsten Kjær og føjer til, at den endvidere er forberedt til at kunne integreres med andre logistikløsninger.

Helt flad finansieringsmodel

Wuxus tilbyder to modeller: Som bruger får man gratis adgang til en række basale services, og desuden tilbydes en premium betalingsløsning, som giver adgang til mere avancerede services. Frem til 1. maj 2017 er begge løsninger gratis. Efter denne dato koster premiumløsningen en krone pr. leveringsadresse/sending. Det vil sige, at Wuxus ikke blander sig i den pris, der aftales mellem transportkøber og transportudbyder.

Den kan i øvrigt være fast eller gøres op efter aktuel dagspris, hvilket blandt andet gør det muligt som transportkøber at have faste samarbejdspartnere eller benytte sig af ad hoc- transportleverandører i f.eks. spidsbelastningssituationer.

Nem og enkel integration

Mange af de store spillere på markedet har logistikløsninger, hvor man i princippet kan det samme som på Wuxus-platformen, men kun på de lastvogne, der er koblet til virksomhedens eget it-system. Fordelen ved Wuxus er ifølge Karsten Kjær, at det er en netværksbaseret platform, hvor man kan oprette sig på mindre end 10 minutter, hvilket betyder, at det bliver muligt at håndtere opgaver og kommunikere på tværs af alle vogne, inklusive eksterne underleverandører.

Det giver ikke alene mulighed for store besparelser. Det giver også optimering af servicen i forhold til slutkunden, hvilket vil sige modtageren af godset. Uanset om der er tale om en palle frosne kyllinger til en forretning eller en pakke fra en webshop til en privatkunde, er chaufføren på lastbilen afsenderens ansigt udadtil. Derfor stiller Karsten Kjær et spørgsmål, der bør give anledning til selvransagelse i transportbranchen.

Transport som værdiskaber

”Transport – er det en omkostning eller en differentiator? Jeg vil i høj grad mene det sidste. Transport skal således ikke ses som en byrde, men som en added value for den transportkøber, der nu har kontrol over hele processen lige fra varerne læsses på lastbilen, til chaufføren ringer på døren hos modtageren. For det første handler vi mere og mere over nettet, og som forbrugere forventer vi effektiv samt hurtig levering, når vi har bestilt vores varer. For det andet er det blevet et parameter for mange transportkøbere, at eksempelvis miljøet tilgodeses”, siger Karsten Kjær.

Ifølge Karsten Kjær er transportbranchen den mindst digitale branche overhovedet, men det at gøre den digital ikke er et mål i sig selv. Der skal ligge en idé bagved – og det gør der med den netværksbaserede platform Wuxus.

Ved at synliggøre ledig kapacitet og kunne skabe et overblik over, hvor de enkelte lastbiler er på vej hen, kan kørslen konsolideres, f.eks. ved at lastbiler mødes i en godsterminal og udveksler last. Både med henblik på at reducere antallet af tomme kilometer og undgå, at to lastbiler kører til samme by eller område, hvis lasten kan være på én. Men selvom mange virksomheder i dag går op i at have et grønt regnskab, er det ikke kun miljøet, der tilgodeses i form af mindre CO2-udslip ved en løsning som Wuxus.

Analysér lastbilens ”køre-DNA”

Når din bil skal til service, kobler mekanikeren den til en computer ved hjælp af et såkaldt OBD-stik. Dermed får han adgang til bilens DNA og kan hurtigt diagnosticere eventuelle fejl. Men data kan også benyttes til at analysere, hvorledes chaufføren har kørt. Har han f.eks. overtrådt hastighedsbestemmelserne, eller har han kørt pænt og hensynsfuldt? Karsten Kjær siger:

”Dette datagrundlag kan integreres som en del af vores platform, og man kan sagtens forestille sig, at en transportkøber vil vægte ansvarlighed som en kvalitet, når der skal vælges transportudbyder. Samtidig bliver transportkøbere bedt om at rate leverancerne, så brodne kar kan identificeres. Men det er ikke kun chaufføren eller vognmanden, der på den måde kan vurderes. Muligheden går også den anden vej forstået på den måde, at chaufføren eller vognmanden kan rate en transportkøber, hvis denne f.eks. ikke betaler for de leverede ydelser”.

Strategiske partnerskaber

Som idé går Wuxus næsten 10 år tilbage til 2008, og første version blev som koncept lanceret i 2010, hvor Karsten Kjær fratrådte sin stilling som direktør i 3 x 34 for at blive it-iværksætter. Version 1 byggede på en teknologi med Google Maps, en gps og en laptop, hvorved chaufføren kunne indikere, hvor han var på vej hen, og om han var ledig eller optaget. I dag er løsningen blevet langt mere sofistikeret og detaljeret, når det gælder mulighederne for at synliggøre sin aktuelle kapacitet.

Den er ved at blive implementeret i Danmark, mens den mod slutningen af året lanceres i Norden, og man i 2018 går globalt. I den forbindelse er Wuxus ved at indgå et strategisk samarbejde med partnere blandt såvel transportkøbere som transportleverandører.

Virksomheden beskæftiger 10 ansatte på kontoret i Danmark, hvor også projektstyringen finder sted, mens man programmeringsmæssigt også benytter sig af eksterne partnere i Hviderusland. I øvrigt kan nævnes, at virksomheden er selvfinansierende, idet såvel Karsten Kjær som medarbejderne og private investorer står for ejerskabet.

Helt transparent løsning

Med andre ord – Wuxus gør transportsektoren helt transparent, og ifølge Karsten Kjær, er man som transportudbyder nødt til at være en del af en åben platformsteknologi, hvis man skal gøre sig håb om at overleve. Han er godt klar over, at der er tale om en ganske konservativ branche, der måske nok er præget af chauffører og vognmænd med en relativ høj gennemsnitsalder, men da stort set alle i dag har en smartphone, behøver det ikke være kompliceret at komme i gang.

For den enkelte chauffør er der adgang til platformen via en app, der er nem at bruge. Der kræves således ikke de store it-kompetencer for at komme i gang.

Som stifter og direktør Karsten Kjær ser verdenen, giver Wuxus transportkøberen både mere indflydelse samt bedre valgmulighed i samarbejdet med transportleverandørerne. Sidstnævnte har den anden vej rundt fået optimale muligheder for at synliggøre sin kapacitet.

Wuxus-platformen er med til at gøre hele transportbranchen transparent og definere helt nye spilleregler for landtransport gennem direkte og nem kontakt mellem transportkøber og transportudbyder.

Selvom Karsten Kjær ikke mener, han som sådan disrupter branchen, men blot gør nogle processer mere effektive, kan man imidlertid nok godt tillade sig at konstatere, at han i hvert fald ryster posen grundigt og definerer helt nye spilleregler for godstransport på landevejen.