Home » Sikkerhed » Helt nye dimensioner for trafikkaos
Helt nye dimensioner for trafikkaos

Helt nye dimensioner for trafikkaos

Share

Globalt set kører der om blot to år en kvart milliard IoT-forbundne biler rundt på vejene. Det forudser analyseinstituttet Gartner. Men det kræver ikke megen fantasi at forestille sig, hvorledes hackerne allerede er begyndt at gnide sig i hænderne –- klar til at udløse det totale trafikkaos, hvis ikke vi får styr på sikkerheden

Under CES i Las Vegas i januar måned annoncerede Chevrolet, at de i løbet af næste år er klar med førerløse biler uden hverken rat eller pedaler. Vi har allerede set biler af mere traditionel konstruktion, der helt eller delvis er i stand til at navigere rundt i trafikken på egen hånd, men qua traditionel montering af rat og pedaler, har føreren fortsat mulighed for at gribe ind, hvis autonomien svigter. Uden disse betjenings-aggregater er såvel fører som passagerer så at sige helt på herrens mark og ganske overladt til de digitale systemer.

Da jeg for nylig besøgte den lokale vaskehal med min egen bil, faldt jeg i snak med en Tesla-ejer om netop dette emne. Tesla er som bekendt allerede delvis autonom, og ejeren kiggede helt trygt ind i den totalt førerløse fremtid. Han mente ikke, at risikoen vil blive større end i dag, hvor ulykkerne jo typisk er førerens skyld, enten fordi der køres for stærkt, for hasarderet eller fordi træthed og måske endda spiritus er involveret. Det er måske en sandhed med modifikationer, da det i det digitale univers er nemt at transformere en enkeltstående begivenhed til en masseevent.

5 følsomme områder

En moderne, autonom bil er meget mere end bare en kørende computer. Den er et kørende sikkerheds- og informationssystem, og selv om det naturligvis kan medføre ubodelig skade, hvis computerne hjemme i virksomheden eksempelvis angribes af ransomware, er skrækscenariet trods alt ganske mere vidtrækkende, hvis hackere overtager kontrollen og fjernstyrer din bil uden, at du kan gøre noget som helst.

Se også:  Sony booster din køreoplevelse med nyt bilanlæg

Kaspersky er en af de producenter af sikkerhedssoftware, der allerede er på vej ind på markedet for sikkerhedsløsninger til selvkørende biler, og ifølge Sergei Zorin, der er chef for Kaspersky Transportation System Security, er der især 5 områder, hvor optimal sikkerhed er vigtig. Det første er naturligvis selve ECU’en – Engine Control Unit – og dernæst er det selve bilens netværk, gatewayen mod omverdenen, adgang til eksterne netværk og ikke mindst cloud-baserede tjenester.

Myldretid som panikscenarie

Hackere har for længe siden demonstreret, hvor nemt det er at overtage kontrollen af en bil, og i en ikke så fjern fremtid, hvor flere og flere biler bliver stadig mere intelligente og kobles op på alskens netværk, skal der ikke megen fantasi til at forestille sig, hvad der vil ske, hvis hackerne eksempelvis erobrer magten over myldretidstrafikken på en eller flere af indfaldsvejene til vore større byer. Det er naturligvis et skrækscenarie, bilproducenterne er bevidste om.

Se også:  5 måder at undgå p-bøder på ferien

Det samme er en række af it-verdenens aktører, blandt andre T-Systems, der er et datterselskab under Deutsche Telekom. Således har T-Systems udviklet en række sikkerhedsløsninger til computerstyrede biler og er i gang med at implementere dem hos flere store bilproducenter. Alt om DATA har naturligvis haft kontakt til T-Systems, der imidlertid – som man udtrykker det – af sikkerhedshensyn ikke har ønsket at offentliggøre detaljer om hverken samarbejdspartnere, kunder eller teknologi.

Kaspersky går all in

Sikkerhed i den autonome bilverden bliver big business. Det har man også set hos Kaspersky, der har indgået et strategisk partnerskab med det tyske selskab AVL Software and Functions. Målet er i samarbejde at udvikle en sikker gateway, der skal drives af KasperskyOS og gøre det sikkert at udveksle data mellem de enkelte komponenter i den førerløse bil, informations- og sikkerhedssystemet i bilen samt en ekstern it-infrastruktur.

Du kender sikkert ikke AVL Software and Functions, men ikke desto mindre er der tale om verdens største uafhængige virksomhed til udvikling, simulering og test af teknologi til transport- og automobilsektoren. Samarbejdet skal blandt andet gøre det muligt for de enkelte bilproducenter at udvikle og implementere en Secure Communication Unit – SCU eller Car Gateway – i de nye bilmodeller. Målet er ganske enkelt, at software til biler skal være Secure by Design.

TAGS
Bil
IoT
kaspersky
trafiksikkerhed

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S