Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Hele telefonen i et SIM-kort

Fremtidens SIM-kort får indbygget styresystem,
hukommelse og processor.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Udover selve den fysiske telefon og en radiosender til at transmittere opkaldene, er der tre væsentlige elementer, der skal til, for at man har en moderne mobiltelefon, som vi kender dem i dag: Et styresystem til at administrere telefonens funktioner, hukommelse til at gemme data og en processor til at få det hele til at køre rundt.

Disse funktioner er i dag adskilt og implementeres hver for sig i mobilen. Sådan vil det sandsynligvis ikke fortsætte med at være. Nu har den koreanske mobiloperatør SK Telecom nemlig vist, at det kan lade sig gøre at samle alle elementer i enkelt enhed. Således har operatøren skabt det første SIM-kort, der rummer flere typer hukommelse samt en processor og Googles Android styresystem.

Fordelen ved sådan SIM-kort er, at man nemt kan skifte telefon uden at skulle bøvle med at flytte data, oprette nye brugerindstillinger osv.

Du skal dog ikke regne med at få sådan et SIM-kort med, hvis du går ud og køber ny telefon i morgen. Indtil videre er der blot tale om en prototype, og der går formentligt noget tid, før teknologien er langt nok i udviklingen til komme i butikkerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere