Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Hedder du Thomas, shopper du for flest penge på internettet

Ifølge en ny undersøgelse er mænd fra jyske byer de største webshoppere, og byen Kjellerup i Jylland har det højeste købsgennemsnit.

Af Mette Eklund Andersen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Der er ingen tvivl om, at internethandel er populært, men hvordan ser den typiske danske onlineforbruger egentlig ud? Det har den danske e-handelsvirksomhed, SmartWeb, undersøgt i en ny analyse, og svarene er ret interessante.

SmartWeb har skabt analysen ud fra onlinehandel på mere end 1600 webbutikker og analyseret forbrugerne over tre uger. Her blev der samlet set købt for et trecifret millionbeløb.

Jylland køber mest

Omkring 46 procent af Danmarks befolkning bor i Jylland, men på trods af dette viste undersøgelsen, at denne landsdel har 60 % af de 10 mest indkøbsivrige postnumre, og bor du i byen Kjellerup mellem Viborg og Silkeborg, så er der en god chance for, at du har købt for omkring 1611 kr. på internettet i disse tre uger. Kjellerup er nemlig det postnummer i SmartWebs undersøgelse, der har det højeste købsgennemsnit med netop denne købesum. På andenpladsen kommer Aarhus V med 1412 kr. per ordre, og på sidstepladsen kommer Tune ved Roskilde, Odense NØ og Sunds ved Herning på kun omkring 400 kr.

Thomas toppe listen – godt fulgt af Jesper og Søren

Undersøgelsen viste også, at det er mænd, der købte for fleste penge på internettet i de tre uger, som SmartWeb foretog undersøgelsen. Helt præcis viste den, at personer med navnet Thomas brugte flest penge nemlig 1,27 millioner kroner. På andenpladsen kommer Jesper med 1,2 millioner kroner og Søren med 1,16 millioner kroner. Faktisk skal vi helt ned på en niendeplads på Smartwebs liste, før et kvindenavn, nemlig Helle, dukker op. Kvinder ved navn Helle har nemlig shoppet for ca. 866.000 kroner i denne periode.

At det er mænd, der så solidt står øverst på forbrugslisten, har måske en god forklaring. Henrik Theilder, der er Public Affairs- og kommunikationschef for Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), har et bud på, hvad der ligger bag tallene. Han udtaler i en pressemeddelelse: ”Tallene fra SmartWeb dækker formentlig over, at mænd ofte lægger navn og kreditkort til, når familiens nye fjernsyn og computer skal købes. Det er dyre produkter, der løfter gennemsnitsbeløbet for mænd til et højt niveau. Til gengæld ligger mænd og kvinder stabilt og meget lige i forhold til antallet af ordrer ifølge vores analyser over flere år”.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere