Af Mette Eklund Andersen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Der er ingen tvivl om, at internethandel er populært, men hvordan ser den typiske danske onlineforbruger egentlig ud? Det har den danske e-handelsvirksomhed, SmartWeb, undersøgt i en ny analyse, og svarene er ret interessante.
SmartWeb har skabt analysen ud fra onlinehandel på mere end 1600 webbutikker og analyseret forbrugerne over tre uger. Her blev der samlet set købt for et trecifret millionbeløb.
Jylland køber mest
Omkring 46 procent af Danmarks befolkning bor i Jylland, men på trods af dette viste undersøgelsen, at denne landsdel har 60 % af de 10 mest indkøbsivrige postnumre, og bor du i byen Kjellerup mellem Viborg og Silkeborg, så er der en god chance for, at du har købt for omkring 1611 kr. på internettet i disse tre uger. Kjellerup er nemlig det postnummer i SmartWebs undersøgelse, der har det højeste købsgennemsnit med netop denne købesum. På andenpladsen kommer Aarhus V med 1412 kr. per ordre, og på sidstepladsen kommer Tune ved Roskilde, Odense NØ og Sunds ved Herning på kun omkring 400 kr.
Thomas toppe listen – godt fulgt af Jesper og Søren
Undersøgelsen viste også, at det er mænd, der købte for fleste penge på internettet i de tre uger, som SmartWeb foretog undersøgelsen. Helt præcis viste den, at personer med navnet Thomas brugte flest penge nemlig 1,27 millioner kroner. På andenpladsen kommer Jesper med 1,2 millioner kroner og Søren med 1,16 millioner kroner. Faktisk skal vi helt ned på en niendeplads på Smartwebs liste, før et kvindenavn, nemlig Helle, dukker op. Kvinder ved navn Helle har nemlig shoppet for ca. 866.000 kroner i denne periode.
At det er mænd, der så solidt står øverst på forbrugslisten, har måske en god forklaring. Henrik Theilder, der er Public Affairs- og kommunikationschef for Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), har et bud på, hvad der ligger bag tallene. Han udtaler i en pressemeddelelse: ”Tallene fra SmartWeb dækker formentlig over, at mænd ofte lægger navn og kreditkort til, når familiens nye fjernsyn og computer skal købes. Det er dyre produkter, der løfter gennemsnitsbeløbet for mænd til et højt niveau. Til gengæld ligger mænd og kvinder stabilt og meget lige i forhold til antallet af ordrer ifølge vores analyser over flere år”.