Home » Hardware » Harman skruer op for musikken og ned for miljøbelastningen
Harman skruer op for musikken og ned for miljøbelastningen

Harman skruer op for musikken og ned for miljøbelastningen

Share

Harman har oplevet gevaldig vækst og går et stort efterår i møde med masser af nye produkter, spredt over både JBL- og Harman Kardon brandet. Takket være ny genbrugsindpakning og optimeret produktion bliver miljøbelastningen dog lavere. Vi fik en snak med Michael Bruun, Sales Manager for Harman i Danmark

Trods pres på produktionsapparatet overalt i verden holder Harman ikke igen med lanceringerne. Efteråret byder på transportabel lyd til den eventyrlystne i Flip 6, dundrende festmusik med Partybox 710 og 110, prisstærke earbuds med støjreduktion i Tune 230NC og 130NC samt en ny topmodel til træning i Reflect Flow Pro.

De yngste kan få glæde af støjreduktion i de nye JBL Jr 460NC, og til den velhavende filmentusiast kommer Harman Karden med Radiance 2400, et nyt surround system baseret omkring slanke gulvhøjttalere og en streamingboks.

Gamerne er heller ikke glemt. Der er nyt trådløst gaming-headset i form af Quantum 350 Wireless.

Langtidsholdbare produkter i genbrugsindpakning

Der er således rigeligt at vælge imellem for den lydhungrende køber, men jo mere man har på hylderne jo mere emballage og potentielt miljøskadeligt affald står du også med.

Harman gør dog betydelige anstrengelser for at reducerer belastningen på miljøet. Først og fremmest går producenten over til genbrugt plast og papir i indpakning af stort set alle nye produkter i 2022. Samtidig reduceres pakkernes størrelse, mens der anvendes sojablæk i print og udelades ledninger som ikke er essentielle for produktet.

Se også:  Harman Kardon Citation 200 [TEST]: Luksus-højttaler i særklasse

I selve produktionen investerer man i teknologi, der kan styrke konstruktionen og robustheden, så produkterne holder længere og er nemmere at reparere og skille ad, for at de kan genbruges optimalt, når deres levetid er forbi.

Harman sigter mod at reducere sit globale CO2-aftryk med 40 procent fra nu og indtil 2025 og satser på hundrede procent CO2-neutralitet i 2040.

For at skabe transparens og troværdighed inviterer Harman parter udefra til at overvære og vurdere producentens indsats på bæredygtighed. I 2021 er Harman tildelt “sølv” af Ecovadis for deres bæredygtighedsindsats, en rating som kun tildeles de øverste 25 procent af markedet.

En grønnere livscyklus

Men strider de gode intentioner på miljøområdet ikke imod nye tendenser i markedet, hvor stort set ethvert lydprodukt efterhånden er trådløst og derfor udstyret med et miljøskadeligt batteri? Det spurgte vi Michael Bruun, Sales Manager for Harman i Danmark om:

“Et sæt true wireless earbuds med batteri er mere miljøskadeligt at producere end et sæt øretelefoner med kabel, men i det lange løb, hvis man ser på hele produktets livscyklus, vil det sætte et mindre aftryk på miljøet. Her skal man nemlig også indregne indpakning, som er blevet betydeligt mere miljøvenlig samt det faktum at brugeren typisk har et sæt helt trådløse earbuds i længere tid. Der er nemlig ikke er så meget der kan gå i stykker som i et kablet headset, hvor ledningen nemt knækker. Det giver mindre elektronisk affald,” fortæller Michael Bruun.

Michael Bruun, Sales Manager for Harman i Danmark.

Michael Bruun, Sales Manager for Harman i Danmark.

En kamp at skaffe komponenter

Coronakrisen satte ikke en stopklods i salget hos Harman. Tværtimod. Harman satte salgsrekord i sidste del af 2020 og oplevede usædvanlig vækst i starten 2021.

Se også:  Creative Sound Blaster GC7 [TEST]: Et cockpit til lydkontrol

“Det er ret vildt så stor en efterspørgsel der har været og stadig er. Det giver et stort pres på produktionen, men det er lykkes os at have produkter på hylderne i de fleste kategorier det meste af året. Vi mærker dog, som alle andre, manglen på komponenter, og de flaskehalse i produktionen, som ikke kun corona, men også situationen i Suez-kanalen tidligere på året har forårsaget. Det gør, at der skal kæmpes for at skaffe nok produkter, og det er en kamp, der kommer til at stå på et godt stykke ind 2022,” slutter Michael.


TAGS
Harman
Harman Kardon
musik

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S