Home » Promotion » Hacks på Xbox – er det snyd?
Hacks på Xbox – er det snyd?

Hacks på Xbox – er det snyd?

Share

 Annonce 

Vi mennesker har konkurreret i forskellige spil siden tidernes begyndelse, og praktisk taget lige siden har der været nogen, der har forsøgt at sikre sig en unfair fordel. Fra de gode gamle dage, hvor stenen behændigt blev fjernet, så den ikke var under nogen af de tre kopper, til nutidens legendariske sportsskandaler, snydekoder i videospil og svindelsager på casinoer. Alle har eksempelvis hørt om de berømte korttællingsfiduser i blackjack, og inden for de senere år er det faktisk også lykkedes en russisk hacker at forudse udfaldet på en række spillemaskiner.

Der er altså ingen tvivl om, at der sidder nogen derude og pønser på, hvordan de kan forbedre deres vinderchancer på lyssky facon, og som Xbox-gamer har du sikkert allerede været udsat for modstandere, der gav dig en lumsk mistanke om, at de på en eller anden måde overtrådte reglerne. Måske har du endda også selv brugt snydekoder eller hacks på din Xbox. Selvom snyd altså ikke er ualmindeligt, rejser det alligevel spørgsmålet: Er det moralsk acceptabelt i gaming?

Vi kigger nærmere på det her i artiklen, men svaret er ikke helt så ligetil, som man skulle tro. 

Snyd i computerspil

Videospillenes historie er fyldt med eksempler på snyd, så vi lægger ud med et generelt overblik, inden vi går videre til de specifikke uregelmæssigheder i forbindelse med Xbox-gaming.

Snydekoder

Snydekoder har ligget i videospillenes DNA siden de allertidligste udgivelser. Udviklerne bygger simpelthen snydekoder ind i spillene for at kunne teste specifikke funktioner, inden spillene bliver frigivet til offentligheden. Et af de tidligst kendte eksempler stammer fra de tidligere 1980’ere og den navnkundige ZX Spectrum, hvor du kunne åbne en snydetilstand af spillet ”Manic Miner” ved at indtaste snydekoden 6031769. Tallet skulle angiveligt være identisk med udvikleren Matthew Smiths kørekortnummer og blev senere genbrugt til at give uendelige liv i PC-udgaven af Grand Theft Auto.

Selvom snydekoderne altså oprindeligt var lagt ind i spillene som en del af testproceduren, gik der hurtigt sport i at finde dem for spillerne, så de kunne få adgang til ellers skjulte funktioner. Snydekoderne blev faktisk så populære, at en række spil begyndte at reklamere med dem for at lokke flere spillere til. Da PC-spillene sidenhen begyndte at vinde frem, blev en del af dem udstyret med en funktion, der kunne fryse gameplayet, så spillerne kunne omprogrammere små aspekter af deres spil, inden de låste det op igen. Præcis som med de klassiske snydekoder var det en indbygget del af spillene, og det blev derfor anset som fuldt ud acceptabelt.

Se også:  Tag en 150” biograf med overalt

Eksemplerne på snydekoder i moderne spil er utallige, og du har nok også selv haft fingrene i et par stykker. Du kan vel nærmest ikke spille The Sims uden at sikre dig lidt ekstra penge på lommen med rosebud-snydekoden. The Sims handler om at købe og bygge de mest cool ting, og så duer det da ikke, at dine Sims er nødt til at tage et almindeligt job, vel? Der er også snydekoder i den lidt mere kuriøse ende. Vi har eksempelvis den berømte DK-tilstand i Goldeneye 007, der får alles hoveder til at vokse. Ikke alene er det sjovt, når alle spillerne pludselig ligner Donkey Kong, men det gør det også meget nemmere at udføre et perfekt headshot.

Hjælpesoftware og spilmodifikation

Hvor snydekoder før i tiden var en harmløs sag, fordi du næsten altid spillede alene eller mod nogle få kammerater, er snyd i computerspil i dag noget mere alvorligt, fordi vi spiller online og ofte mod helt fremmede spillere. Inden for den hastigt voksende e-sport, kan problemet endda vise sig at være altødelæggende, efterhånden som pengepræmierne bare stiger og stiger. Heldigvis ser gaming-communitiet ikke med milde øjne på snyd og assisterende software, men der har alligevel været adskillige større skandaler inden for de senere år.

En af de mest kontroversielle snydemetoder er de såkaldte “aimbots”, der sigter automatisk for spillerne i skydespil, så de får nemmere ved at gøre det af med deres modstandere. Aimbots har bl.a. huseret i store spil som Counter Strike, Overwatch og Fortnite og gjort det nødvendigt for spiludviklerne både at arbejde hurtigt for at lukke hullerne og at slå hårdt ned på snyderne, når de er blevet opdaget.

Der er desværre også talrige eksempler på matchfixing, forskellige former for spilmodifikation og sågar helt klassisk “kiggen over skulderen” (hvor du eller en medsammensvoren ser på en anden spillers skærm for at afsløre, hvad han eller hun foretager sig). Når snyderiet er blevet opdaget, har strafniveauet hidtil været meget varieret – fra alvorlige straffe som udelukkelse på livstid til nærmest latterlige straffe som at skulle give en offentlig undskyldning på YouTube.

Xbox Underground

Xbox er selvfølgelig ikke gået fri for snyd, men alle andre snyderier blegner ift. til den ultimative svindelhistorie, der går under navnet Xbox Underground. Kort fortalt lykkedes det en gruppe unge mænd at hacke en lang række Xbox-spil ved hjælp af Xbox Development Kits, som de havde stjålet fra Microsoft. Gruppen kaldte sig selv “Xbox Underground” og var i stand til at modificere populære spil som Call of Duty og Gears of War. De gav andre spillere adgang til deres modificerede spillobbyer mod betaling og solgte såkaldte “infections” af spillene, der gav spillere mulighed for at tage deres hackede opgraderinger med ind i ikkemodificerede kampagner.

Se også:  Den ultimative gaming-mobil: Galaxy Note20 Ultra er gearet til de vildeste spil

Xbox Underground nøjedes dog ikke med genere spiludviklerne og frustrere de spillere, der ikke snød. De gik nemlig også ind i Zombie Studios, hvor de faldt over en simulator til en Apache-helikopter, der var under udvikling til det amerikanske militær. Et alvorligt brug på den nationale sikkerhed i USA, og hackerne endte da også alle op i fængsel. 

Kan man snyde på XBox One?

I dag er der gamere, der bogstaveligt talt tjener millioner af kroner på deres evner, og presset på udviklerne for at forhindre snyd er derfor enormt. Derfor er det også en vigtig parameter for konsoller som Xbox One at være så “hackersikre” som muligt.

Hvis du finder en designet snydekode, er der ikke noget problem i at benytte den på din Xbox One, men hvis du er ude på at modificere dit spil i mere alvorlig grad, er du, som du kan se i denne artikel, nødt til at have en temmelig dybtgående viden om både software og hardware. De strenge sikkerhedspolitikker er simpelthen nødvendige for at sikre integriteten af Xbox-gaming og undgå trusler i stil med den fra Xbox Underground.

Findes der en definition på snyd?

Det var en hel del om snyd i både computerspil generelt og på Xbox i særdeleshed, men vi kom faktisk ikke nærmere en endelig afklaring af, om snyd i computerspil er acceptabelt eller ej. Det skyldes selvfølgelig, at der er tale om en massiv gråzone, hvor spiludviklernes designede snydekoder kan give dig en optimeret spiloplevelse, uden at du gør noget galt, mens snydesoftware, der eliminerer modstandere på XBox Live, uden du behøver at gøre nogen indsats, er rimelig unfair.

Konklusionen må derfor være, at du bør fokusere på at forbedre dine evner i dit yndlingsspil frem for at spilde både tid og penge på at lede efter en måde at snyde på. Det er også både sjovere, mere motiverende og frem for alt langt mindre risikabelt.


TAGS
annonce

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S