Home » Styresystem » Guide: Windows 10 gør det selv-manual
Guide: Windows 10 gør det selv-manual

Guide: Windows 10 gør det selv-manual

Share
5 Privatliv

Datasikkerhed er utrolig vigtig i takt med, at hackerne bliver mere sofistikerede, og antallet af komplekse cyberangreb stiger. En ubeskyttet pc er en invitation til misbrug, og man behøver ikke at være klar over, at man er angrebet – de åbenlyst ondsindede viras dage er mere eller mindre ovre.

Windows 10 rummer et fornuftigt sæt indbyggede sikkerhedsfunktioner, men man kan aldrig være for forsigtig. I ‘Indstillinger’ kan man danne sig et overblik over det, som Windows 10 kan levere, når det gælder sikkerhed. Se i sektionen ‘Beskyttelse af personlige oplysninger’. Her kan man slå en række funktioner til og fra og sørge for, at man har styr på sagerne. Windows 10 omfatter også en række sikkerhedsindstillinger, der er værd at overveje. En af dem, man bør være opmærksom på, er Windows Defender/Windows Sikkerhed. Den er udviklet til at finde og fjerne malware fra pc’er, og du finder den under ‘Indstillinger > Opdatering og sikkerhed’. Husk at slå den til, hvis du ikke har en tredjeparts-virusløsning kørende.

En kombination af beskyttelses-indstillinger, Windows Defender og tredjeparts-apps kan beskytte dit system mod indtrængere.

Men lad være med kun at stole på Defender; den er et af de mindst effektive antivirusværktøjer, der findes, og man bør ubetinget anskaffe en form for tredjeparts-beskyttelse. Windows Firewall er den anden halvdel af Microsofts bestræbelser for at sikre din pc. Det er nemt at slå den til, men konfiguration af firewallen kræver en lidt større indsats.

Når du skal slå firewallen til – eller rettere sikre dig, at at den er slået til, for det bør den altid være – skriver du ‘firewall’ i søgeboksen ved Start-menuen og klikker på ‘Windows Defender Firewall’. Her kan du nu slå den til (eller fra), og du kan justere dens relative styrke.

Man kan gøre Windows Firewall utrolig stærk via ‘Avancerede indstillinger’ – for eksempel ved at blokere for alle suspekte apps – eller man kan gøre den lidt svagere. Det medfører en lidt større risiko for, at pc’en bliver inficeret; til gengæld blander firewallen sig ikke så meget.

6 Input-problemer

Hvis du har købt en Windows 10-maskine med touchskærm, kan du i det store og hele få den bedste oplevelse med styresystemet. Lige siden Windows 8 har Microsoft optimeret sit operativsystem med tanke på fingrene – og i nogle tilfælde en pen – med større felter, menuer, der er nemme at blade i, og så videre. Det kan stadig virke lidt akavet, men det er der råd for: Gå til ‘Start > Indstillinger > System > Tablettilstand’. Slå så tablettilstand til – det optimerer Windows 10 til fingre i stedet for markører, og det kan gøre det langt nemmere at bruge systemet.

En laptop med touchpad er også fin til Windows 10, men nogle brugere har konstateret, at opgraderingen fra Windows 7 (og i nogle tilfælde Windows 8) ødelægger funktionen. En af løsningerne på dette problem består i først at tjekke, om tastaturet har en tast, der slår touchpaden fra. Man skal som regel bruge Fn-tasten på laptoppen sammen med en af F-tasterne. Led efter et symbol, der ligner en firkant med et kryds.

Hvis din laptop ikke har sådan en funktion – eller hvis den rigtige indstilling er slået til, men du har stadig problemer – skal du gå til ‘Indstillinger > Enheder > Mus > Yderligere museindstillinger’. Nu kommer der et nyt vindue frem. Her sikrer du dig, at touchpaden er slået til. Hvis ingen af disse funktioner virker, trykker du Win-X, vælger ‘Enhedshåndtering’ efterfulgt af ‘Mus og andre pegeredskaber’, hvorefter du opdaterer driveren. Det burde ordne sagerne.

Fart over feltet

Den nemmeste løsning på en pc, der booter langsomt, består i at reducere antallet af applikationer, der bliver indlæst ved start. Hvis man har for mange programmer, der vågner, når computeren starter, bliver hele processen meget langsommere, navnlig når det gælder ældre hardware.

Hvis du vil trimme disse applikationer, åbner du Jobliste ved at trykke Ctrl-Shift-Esc. Klik på fanen ‘Start’. Gennemgå listen over aktiverede apps, og find dem, du ikke har brug for. Du kan deaktivere en app ved at højreklikke på den og vælge ‘Deaktiver’. Deaktiverede apps bliver ikke automatisk indlæst ved boot. Pas på ikke at deaktivere Microsoft-tjenester eller vigtige apps såsom antivirus. Hvis du er i tvivl om det kloge i at deaktivere en bestemt app, kan du google den og finde oplysninger på nettet.

Nu vender vi blikket mod fysisk hastighed og effektivitet. Har du en følelse af, at det tager evigheder at få noget gjort i Windows 10? I Stifinder finder du menuen ‘Hurtig adgang’, og med den kan du spare masser af tid. Når du vil føje mapper til sidepanelet, højreklikker du på ikonet og vælger ‘Fastgør til Hurtig adgang’. Det betyder, at adgangen bliver nemmere, og det er nyttigt i forbindelse med nyligt besøgte mapper.

Du kan også indstille Stifinder til at indlæse ‘Hurtig adgang’-menuen som standard, når du åbner den, i stedet for ‘Denne pc’. Det gør du ved at klikke på fanen ‘Vis’ foroven i Stifinder (ved siden af ‘Del’. Klik derefter ‘Indstillinger’, og vælg ‘Skift mappe- og søgeindstillinger’. Find ‘Åbn Stifinder, og:’, og brug rullemenuen til at vælge ‘Hurtig adgang’.

7 Hardware

Vi kan ikke alle holde os ajour med de seneste ændringer i teknologien – og det burde heller ikke være nødvendigt – men der kan naturligvis opstå problemer. Lad os begynde med printerkompatibilitet. Hvis du springer fra Windows 7 (eller tidligere) til Windows 10, er det afgjort umagen værd at opdatere alle tilgængelige printerdrivere, hvilket burde forhindre dem i at svigte efter opgraderingen. Fremgangsmåden er enkel. Du skal blot google navnet på din printer og downloade de seneste Windows 10-kompatible drivere. Følg producentens installatonsanvisninger, så er du hjemme.

Se også:  10 svar på dine spørgsmål om mobiltelefoner

Og nu til skærme. Nogle brugere har meldt om problemer i forbindelse med skærme med høj opløsning og Windows 10. Det drejer sig blandt andet om sløring i applikationer, der har renderet fint på tidligere versioner af operativsystemet, for eksempel Windows 8.1.

Den nemmeste måde at løse problemet med sløring på består i at gå til ‘Indstillinger > Skærm’ og justere indstillingerne her. Der er ikke en enkelt indstilling, som kan løse alle problemer; man er nødt til at eksperimentere og finde ud af, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Hvis du vil fjerne sløring i specifikke applikationer, højreklikker du på appens ikon og vælger ‘Egenskaber’. Under fanen ‘Kompatibilitet’ er der en funktion, der hedder ‘Deaktiver skærmskalering ved højopløsningsindstillinger’. Klik her, så forsvinder problemet forhåbentlig.

Du kan også komme ud for, at skærmbille-det blinker. Det er ikke altid et hardwareproblem, idet nogle brugere har oplevet det i forbindelse med opgradering til Windows 10. Den nemmeste løsning på dette problem består i at opdatere alle relevante skærmdrivere foruden Norton Antivirus, iCloud og IDT Audio, der alle er under mistanke for at være potentielle årsager til denne problematik. Det kan måske også hjælpe at afinstallere og derefter geninstallere dem.

Løs skærmproblemer ved at eksperimentere med de indstillinger, der er til rådighed.

Windows 10 opdaterer automatisk drivere, og der er derfor også risiko for, at man uden at vide det kan blive påtvunget en inkompatibel version af en driver på pc’en. Hvis du konstaterer, at en opgradering til Windows 10 har afbrudt forbindelsen til en eller flere Bluetooth-enheder, som tidligere fungerede fint på din maskine, er der en nem løsning.

Ifølge Microsoft skal man blot gå til Enhedshåndtering (skriv Enhedshåndtering i Start-menuens søgefelt), vælg Bluetooth-driveren, og opdater den til den seneste version, der er kompatibel med Windows 10. Nu burde operativsystemet automatisk søge efter og opdatere driveren. Hvis det ikke virker, kan man prøve at afinstallere enheden og installere den igen.

8 Mobile computere

Batterilevetid er vigtig for alle, der regelmæssigt bruger en laptop, tablet, eller smartphone – og naturligvis kan man bruge Windows 10 på alle disse tre typer enheder. Det ved Microsoft, og derfor markedsfører man browseren Edge som batterivenlig. Microsoft har desuden indbygget flere værktøjer i Windows 10 med det formål at begrænse unødig belastning af batteriet. Man kan for eksempel frakoble alle apps, der kører i baggrunden, og dermed forhindre dem i at forgribe sig på strømmen.

Windows 10 omfatter også et specielt sæt af strømfunktioner, som man kan finde via ‘Indstillinger > System > Strømstyring og slumretilstand’. Her kan man indstille, hvor hurtigt skærmen skal skifte til slumretilstand, og under ‘Flere indstillinger for strømstyring’ kan man vælge en strømstyringsplan, der mindsker belastingen på batteriet.

Hvis justering af indstillingerne ikke er nok, kan 10 også generere en batterirapport. Den får man ved at gå til Windows PowerShell (Admin) og skrive ‘powercfg /batteryreport /output ‘C:\battery_report.html’.’ Denne kommando gemmer en fil i en valgt mappe – i dette tilfælde C:\. Den leverer et kolossalt detaljeret indblik i batteriets kvalitet og dets cyklusser, hvor meget strøm, der er tilbage, og meget mere. Vær opmærksom på, at rapporten er temmelig kompakt.

Lokationsbaserede apps spiller en ganske markant rolle i Windows 10, og det kan derfor være en god ide at fortælle pc’en, hvor du er henne. Når du vil opdatere dine lokationsindstillinger, går du til Start-menuen, klikker ‘Indstillinger > Tid og sprog’ efterfulgt af ‘Område og sprog’. Sørg for, at det rigtige land er valgt. Hvis du vil bruge Placerings-tjenester, skal du gå til ‘Indstillinger > Beskyttelse af personlige indstillinger > Placering’ og sætte Placeringstjeneste til ‘Slået til’.

Hvis du er på en tablet, der har 4G, eller hvis du bruger et mobilt hotspot eller går på nettet via en 4G-tilsluttet laptop, har operativsystemet måske en grim overraskelse til dig. Nogle brugere har konstateret, at standardkonfigurationen af Windows 10 sluger data som en grovæder, og hvis du har en topgrænse for datatrafik, risikerer du at overskride den og få en ekstraregning. Heldigvis findes der er funktion, der løser dette problem. Gå til ‘Indstillinger > Netværk og internet > Wi-Fi.’ Klik på ‘Rediger egenskaber for forbindelse’. Vælg ‘Angiv som forbrugsbaseret forbindelse’, hvis du vil undgå, at Windows 10 indsamler så mange data i baggrunden.

Filsikkerhed

Det er umådelig frustrerende at miste filer efter et nedbrud, fordi man ikke har taget backup, men det er nemt at undgå. Når du vil tage backup, skal du købe et eksternt lagerdrev, der er større end de data, du vil lagre på det. Du kan kopiere filer over manuelt, eller du kan bruge Filhistorik i Windows (husk at slå Filhistorik til). Når du vil bruge Filhistorik, skal du sørge for, at drevet er sluttet til pc’en. Venstreklik på ’Start’-menuen, klik ‘Indstillinger’ efterfulgt af ‘Opdatering og sikkerhed’‘, og gå til ‘Sikkerhedskopiering’.

Klik på ‘Flere indstillinger’. Kan du finde knappen på ‘Tilføj et drev’ ved siden af plustegnet? Klik på den. Windows scanner efter tilgængelige drev, og du skal vælge det, du vil bruge, i den liste, der kommer frem. Nu går operativsystemet i gang. En knap viser, at funktionen er aktiv, og at den automatisk sikkerhedskopierer dine filer (og det bliver den ved med, så længe drevet er tilsluttet).

Ved hjælp af Filhistorik kan du sikkerhedskopiere dine filer til et andet drev.

Hvis et fysisk drev ikke passer dig (du er måske bange for ildebrand), er der masser af backuptjenester på nettet. Backblaze (www.backblaze.com) har fået vældig gode anmeldelser, og det rummer forskellige tilgange, der rækker fra enkelte pc’er til virksomheder. En anden mulighed er at bruge et cloudlager såsom Dropbox eller Microsofts OneDrive, der er direkte forbundet med Windows 10.

Se også:  Guide: Ryd op på pc’en med Lagerassistent

Uanset hvilken løsning du vælger, skal du være forberedt på, at det at sende alle dine filer over en internetforbindelse kan være en langsom proces – det afhænger naturligvis af mængden af dine filer og din bredbåndsforbindelses hastighed. Der er også grund til at være forsigtig: Det kan være en god ide at have både en lokal sikkerhedskopi på et eksternt drev og en onlinebackup, også selv om den sidstnævnte kun omfatter kritiske filer.

Du kan selv vælge, hvor tit computeren skal foretage en
sikkerhedskopi.

9 Større nedbrud

Windows 10 er et langt mere stabilt operativsystem end mange af sine forgængere, men der kan stadig opstå sælsomme ting, og det er derfor klogt at være forberedt. En sort skærm på Windows 10 kan betyde adskillige ting, og det afhænger af, om man er logget på operativsystemet eller ej.

Hvis du ikke er logget på, eller Windows 10 ikke har bootet, bør du først og fremmest tjekke din internetforbindelse, hvorefter du skal logge på pc’en på en anden måde. Hvis du har logget på, hvorefter skærmen bliver sort, skal du fjerne alle eksterne enheder. Hvis det ikke hjælper, skal du boote i Fejlsikret tilstand. Det er en sikker måde at boote pc’en på, idet systemet kører uden nogen start-applikationer og kun med de mest essentielle drivere. Det kan forhåbentlig sætte computeren i stand til at boote korrekt (hvad den ellers ikke kan gøre på grund af en eller anden fejl). Med Windows 10 kommer man i Fejlsikret tilstand ved at holde Shift nede, mens systemet booter (eller vælg ‘Genstart’ fra skrivebordet, mens du holder Shift nede). Følg derefter menuerne på skærmen.

Den blå dødsskærm er ikke så slem, som den lyder – der er som regel en udvej.

Den frygtede blå skærm kan lyde uheldssvanger, men den kan afgjort ordnes i de fleste tilfælde. Når problemet opstår, fryser pc’en fuldstændig og holder op med at virke – i stedet viser den en blå skærm, ofte med en meddelelse om at genstarte eller om en kritisk fejl. Det er her, man skal genstarte maskinen.

Der er flere mulige løsninger på dette problem. Tjek først, hvor megen tilgængelig plads der er til rådighed på dit systemdrev. Hvis mængden er lille, skal du skaffe plads ved at slette større filer eller programmer, du ikke har brug for. Sørg også for, at alle de seneste opdateringer er i hus på maskinens software. Det kan nemlig give problemer at have forældede applikationer. Og når du nu er i gang, kan du lige så godt opdatere dine enheders hardwaredrivere.

Det er nemlig en mulighed, at der er noget, som clasher med Windows 10. Gå til ‘Enhedshåndtering’, som du kan finde ved at skrive ordet i Start-menuen. Her kan du sikre dig, at ekstraudstyr såsom skærm, webcam, printer eller scanner har de nyeste drivere – du skal blot højreklikke på den pågældende enhed. Vælg ‘Opdater driversoftware’ efterfulgt af ‘Søg automatisk efter opdateret driversoftware’.

10 Smuttere

Det er ikke ualmindeligt, at visse former for software, navnlig ældre applikationer, kommer ud for svipsere eller helt giver op i forhold til Windows 10. Der findes imidlertid en løsning på dette problem: Højreklik på applikationens ikon, vælg ‘Egenskaber’, og klik på fanen ‘Kompatibilitet’. Her klikker du i boksen ud for ‘Kør dette program i kompatibilitetstilstand for:’.

Nedenunder vælger du nu den version af Windows, som programmet tidligere fungerede fint sammen med. I tidens løb har mange udviklere opdateret deres applikationer for at fjerne fejl. Derfor kan det sagtens ende med, at den pågældende software fungerer helt udmærket sammen med Windows 10. Hvis du vil være med til at fremme denne proces, kan du rapportere de fejl, du kommer ud for – det kan man som regel gøre via udviklerens website.

Du kan også komme ud for, at din maskine bliver langsom. Drøner harddisken af sted som en vanvittig? I så fald er der en anselig sandsynlighed for, at et af de programmer, du hyppigt bruger, har udviklet en form for problem, der dræner dine ressourcer.

Heldigvis er det meget enkelt at finde ud af, om en applikation er gået amok og tvinger computeren i knæ: Du skal begive dig til Jobliste (tryk Ctrl-Shift-Esc samtidig) og klikke på ‘Detaljer’. Nu får du præsenteret en liste over processer, det vil sige alle de forskellige applikationer og tjenester, der kører på din maskine. Kig listen igennem, og hold øje med applikationer, der misbruger cpu, hukommelse eller diskplads – eller måske alle tre ting.

Så snart du har afsløret synderen, vælger du den. I nederste højre hjørne af Jobliste finder du funktionen ‘Afslut job’. Pas imidlertid på, at du ikke kommer til at afslutte vigtige, systemkritiske opgaver – det er som regel dem med forvirrende navne, der ikke siger dig noget. Hvis du gør det, kan du risikere, at din computer bryder ned.

Hvis du er i tvivl, er internettet din ven her. Åbn din webbrowser, og søg efter den applikation/tjeneste, du skal bruge oplysninger om. Du finder med stor sandsynlighed information om, hvad den gør.

TAGS
Guide
gør det selv
Windows 10

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S