Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Spil VR-spil på din mobiltelefon

Det er ikke os alle, der har et dyrt headset. Uden sådan et er udforskningen af den tredimensionale verden desværre lovlig langt væk. Til gengæld har vi stort set alle mobiltelefoner, og det betyder, at den verden er tættere på, end man skulle tro.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Med et plastik-headset til 3-400 kroner (eller sågar det billige og festlige Google Cardboard) og lidt software-jonglering er det faktisk temmelig enkelt at begynde at udforske VR-gaming uden en Oculus Rift eller en Vive. Og med den software, vi her har valgt, er du ikke engang begrænset til de spil, der har indbygget VR-support.

Vi må dog lægge en dæmper på forventningerne, for der er ting, som VR på en mobil ikke gør nær så godt som VR på et dedikeret headset. Vi har gravet os frem til den mest latensfrie metode, men der er stadig forsinkelser på nanosekunder. Head-tracking virker, men man må glemme alt om rumskala-interaktion. Og din mobiltelefons skærm er måske ikke den ideelle kandidat til at være en tomme foran dine øjne . Vi har iagttaget mange regnbuekanter og nogen screendoor-effekter undervejs. Hvis du kan bære over med disse svagheder, vil du få det sjovt.

1 Hent det fornødne

Vi bruger et par softwarekomponenter til denne guide. Den første er TrinusVR, der består af to dele: en pc-server (hent den gratis på www.trinusvr.com) og en Android-app (på Play Store kan du få en 15-minutters prøveversion, som du først bør installere, og en tidsubegrænset komplet version til 8,99 dollars). Vi har valgt Trinus frem for nogle af de andre muligheder (navnlig VRidge), fordi den er ikke kræsen, når det gælder de spil, den afvikler.

Dens konkurrenter oversætter som regel VR-kompatible spil fra deres Oculus- eller Vive-tilstande ind i en stream, der bliver vist på et Android-headset, men de kan ikke køre med noget andet. Trinus omfatter en kunstig 3D-tilstand, der prøver at oversætte et 3D-spil til noget, der er VR-kompatibelt, men der bliver faktisk ikke tilføjet noget synligt 3D.

Det er her, TriDef 3D kommer ind i billedet (hent en gratis 14 dages-prøveversion hos www.tridef.com, før du betaler 39,99 dollars for den ægte vare). Denne app omgår z-bufferen på en lang række spil, herunder Skyrim, GTA V og mere end 900 andre, og leverer et stereoskopisk billede med ægte dybde. De to kører parallelt og giver netop det, vi gerne vil have, men det er værd at bemærke, at man også kan bruge Trinus til at køre SteamVR-spil uden at bruge TriDef 3D.

2 Sagerne samles

Når det hele er installeret, er tiden inde til at koble din telefon til pc’en via USB. Afhængig af din telefon er dette enten latterlig nemt eller sindsoprivende indviklet, men det er afgjort umagen værd at gøre det, navnlig hvis din telefon har USB 3.0-support. I teorien skal du blot gå til dine Android-indstillinger, vælge “More” under “Wireless & Networks”, gå til “Tethering & Portable Hotspot” og vælge den relevante knap. Vores testtelefon insisterede mystisk nok på, at vi frakoblede både Wi-Fi og mobildata, før vi kunne oprette en tether, men det falder måske anderledes ud hos dig.

3 Kør i stereo

Kør TriDef 3D, og gå til “Play 3D games”-funktionen for at undslippe den rædsomme indledningsmenu. Det er muligt, at den har fundet nogle spil, der allerede er installeret på dit system, men dens søgerutiner er ikke imponerende. Hvis du vil tilføje et nyt spil fra dens understøttede liste (www.tridef.com/user-guide/supported-games), dobbeltklikker du på ikonet “Add Game” icon og klikker “Add a game manually”.

VR-gaming Billede A

Peg mod skrivebordsgenvejen for dit valgte spil [Billede A]. Vælg spillets navn i det næste , hvorefter dets ikon dukker op i TriDef-interfacet. Dobbeltklik på det for at starte spillet, og indstil dette spil til at køre med en 4:3-opløsning såsom 800 x 600 eller 1024 x 768 med nedtonet anti-aliasing. Hvis alt er gået godt, vil du se en dobbeltvindue-visning af dit spil på dit skrivebord [Billede B].

VR-gaming Billede B

4 I gang med streaming

Åbn nu Trinus på dit skrivebord og din telefon. Hvis de er korrekt forbundet, bør de begge sige “USB detected.” På skrivebordet går du til fanen “Video” og sætter “Fake 3D” til “Dis-abled,” hvorefter du sætter capture-tilstanden til “General” i fanen “Main”. Nu er tiden inde til at afprøve din forbindelse. Klik på det trekantede ikon på hver app for at bekræfte forbindelsen, og klik på dit spilvindue, så det kommer i fokus. Nu bør dit spil komme frem på telefonens skærm [Billede C]. Sæt din telefon ind i dit VR-headset, og så er du parat til at spille.

VR-gaming Billede C

5 Justeringer

Din umiddelbare oplevelse kan være lidt sløret. Trinus bruger som standard ikke nogen linsekorrektion, og det betyder, at nogle områder i spilvinduet ikke kan ses, og man kan få et meget komprimeret billede. Det kan vi gøre bedre. Klik på trekanten for at afslutte forbindelsen i øjeblikket. Klik så på fanen “Main” i Trinus-appen, indstil billedskalaen til “Ultra,” og træk kompressions-skyderen helt til højre.

Under “Head mount” angiver du, hvilket headset du bruger, hvorefter du går til din mobiltelefon, åbner indstillinger, slår “Lenses” til og indstiller ydelsen til “Quality.” Genopret forbindelsen, og nu vil du se, at sagerne står langt skarpere. Med linsekorrektion slået til kan du se et mindre forvrænget billede med det meste af brugerfladen – eller også vil du i det mindste kunne se det gennem dine VR-linser.

6 Større dybde

Mens dit spil kører, klikker du 0 og fremkalder dermed TriDefs skærmbillede [Billede D]. Du kan justere en række navigationsfunktioner med tasterne 8, 4, 2 og 6, og 5 bruger du til at vælge med. Når du har dit headset på, bruger du 3D-menuen til at justere scenedybden, men husk, at hvis du kører den helt op til 100, får du nogle underlige skygger omkring visse genstande i mellemgrunden.

Du kan også justere den mængde, der bliver skubbet frem i forgrunden ved hjælp af et omvendt stereoskop. Det kan imidlertid være anstrengende for øjnene, og du bør derfor være forsigtig her. Hvis din gpu kan klare det – og vi må se i øjnene, at der er grænser for, hvad en telefonskærm kan håndtere – kan du skrue kvaliteten op til “High”.

VR-gaming Billede D

Anti-kvalmeteknikker

Hvis du oplever ubehag eller kvalme, er der nogle løsninger, du kan prøve. Tjek først dit headset; hvis du kan justere længde og bredde, så det passer bedre til dine pupiller, skal du gøre det. Dernæst bruger du “IPD”-skyderen på Trinus’ hovedfane til at justere i software – du kan rulle med musens hjul for at ramme det helt nøjagtigt. Dernæst går du til fanen “Sensors” og justerer skyderne, så du øger eller reducerer den feedback, din telefons gyroskop giver til Trinus.

Hovedsporing er ikke nem at styre, mens hvis du finder det rigtige punkt, bliver oplevelsen meget mere komfortabel. Du konstaterer måske, at en død zone, der reducerer slingren i spiller, kan hjælpe en anelse, og sensorforudsigelse kan gøre en lille forskel, hvis en lille smule latens giver dig en ud af kroppen-oplevelse. Det vigtigste råd, vi kan give dig, er imidlertid at holde op med at bruge VR, hvis du får kvalme. Uanset hvor sjovt det er, er det ikke umagen værd at udløse et gensyn med din frokost.