Home » Spil » Guide: Skab hurtigt 2D-spil med GDevelop
Guide: Skab hurtigt 2D-spil med GDevelop

Guide: Skab hurtigt 2D-spil med GDevelop

Share

GDevelops velkomstskærm praler med, at denne 2D-spilgenerator er “en brugervenlig generator uden behov for at lære programmeringssprog.” Da den er baseret på Java, kan den køre på både Linux, Windows og MacOS, eller du kan prøve den online. Du kan endda udgive dine spil.

Licensen angiver, at du kan publicere, sælge eller gøre præcis, hvad du vil med dine spil. Og du kan eksportere dem til Linux, Windows, Mac, Android, HTML5 og endda Facebook Messenger (der kommer snart fuld iOS-understøttelse). Men hvad med påstanden om, at man ikke behøver at lære et programmeringssprog? Lad os se på sagerne.

Hvis du vil køre den på Linux, kan installationen være lidt besværlig. Du er formodentlig nødt til at snuppe en tarball fra https://gdevelop-app.com. Den behøver dog ikke at blive kompileret, og den kræver kun libgconf-2-4. Download den rette tarball, pak den ud, og du burde være i stand til at køre filen i hovedfolderen blot ved at klikke på den, eller ved at åbne en terminal i folderen og taste $ ./gdevelop.

Hvis det lyder svært, kan du overveje at installere den ved at bruge Itch, som har en version, der er klar til brug – og den er anbefalet af udviklerne. http://itch.io har også en bunke af Linux-spil (hvoraf nogle er lavet i GDevelop). Den mest spændende måde at udforske GDevelop er ved at gå i krig med nogle guides og prøve sig frem, så lad os starte der.

1 Få et overblik

GDevelop [Billede A] åbner med en velkomstskærm, hvor du kan vælge at åbne et projekt, skabe et nyt projekt eller lede efter dokumentation. Vælg “Open Project”, og hvis du kigger i din installations-folder, bør du have spil-tutorials og skabeloner installeret, disse bør ligge under “resources/examples” [Billede B] i hovedfolderen i GDevelop.

Billede A

>> Skærmen er opdelt i tre faner: “Start Page”, “Scene” og “Scene (Events)”. Når du åbner eller starter et projekt, åbner GDevelop “Scene”-fanen, så lad os starte der.

>> Til venstre er “Properties”, et udfoldeligt panel, der viser egenskaberne for ethvert objekt, du klikker på i en scene. I midten er selve scenen, og du kan zoome ind og ud med dit scroll-hjul på musen. Til højre side er “Objects”-panel, hvor du kan skabe dine spil-objekter og trække dem hen til scenen i midten.

>> Hvis du åbner fanen “New Scene (Events)” tab, kan du se de forprogrammerede begivenheder, der bestemmer, hvordan dit spil virker. Dette er den sværeste del af GDevelop, men det prøver vi af senere.

>> Til sidst er der hovedmenubarren øverst til højre. Disse knapper ændrer sig, når du skifter mellem “New Scene” og “New Scene (Events)”-fanerne, men en knap forbliver den samme nemlig “Play”-knappen til venstre, som gør dig i stand til at afprøve spillet.

Billede B

2 Prøv dig frem

Du kan nu vælge en skabelon (template) og prøve dig frem. Et godt sted at starte er selve spil-objekterne. Højreklik på et objekt i “Objects”-panelet og vælg “Edit Object”. Det nye vindue bliver delt i to faner: “Properties” og “Behaviors”. Normalt bliver vinduet åbnet i fanen “Properties” , men lad os først se på fanen “Behaviors”.

Se også:  Gaming- revolution: Skyen truer konsollerne

>> I“Behaviors”-fanen kan du tilføje opførsler for enkle ting såsom at slette et objekt, der har forladt skærmen eller mere komplekse ting såsom at ændre et objekts fysik. Bare klik på knappen “Add” for at introducere en opførsel og tryk på skralde-ikonet for at slette det igen. Husk at scrolle ned, for selvom nogle opførsler ikke har nogle valgmuligheder, er der andre, der har masser af vælge fra.

>> Tilbage i “Properties”-fanen kan du se navnet på dit objekt, såvel som enhver anden objekt-animation. Når du har loadet nogle animationer, kan du finindstille dem med looping-muligheden og den smarte preview-funktion. Hvis du starter med et tomt objekt, så klik på “+”-tegnet til højre for at tilføje en animation. Du kan have masser af animationer med individuelle navne, hastigheder og loops.

>> Hvis du allerede har nogle billedfiler at arbejde med, så klik på “+”-tegnet til venstre for at åbne en filsøger og vælg, hvad du ønsker. Ellers kan du begynde at tegne dine egne ved at vælge “Edit with Piskel”, hvilket åbner GDevelops eget redigeringsprogram.

>> To vigtige punkter, når du vil lave spil, er “Edit Hitboxes” og “Edit Points”. Hitboxes er usynlige zoner, der definerer kollitionspunkterne for dine objekter. Hvis du fravælger de to skydere, der deler kasser på tværs af alle animationer, så kan du have selvstændige hotboxes for hver billede. Dette muliggør en mere raffineret kollitions-detektion, hvilket er vigtigt for Street Fighter-agtige spil, hvor hvert billede (frame) har et andet kollitionsområde.

>> Klik “Use a Custom Collision Mask” for at redigere din hitbox, hvor du kan indsætte røde punkter for at definere din form. Tilføj flere punkter ved at klikke på “+” i den sorte cirkel. Jo flere punkter, jo mere kompelsk form kan du skabe.

>> “Edit Points” gør dig i stand til at skabe særlige positioner på et objekt såsom enden af tårn, eller positionen hvorfra et objekt roterer. Du kan have flere punkter for hver karakter, og det gør det muligt at have detaljerede objekter med flere våben eller egenskaber.

>> Kontrolknapperne minder om dem i “Edit Hitboxes”, da du også her kan vælge at have selvstændige punkter på tværs af billeder (frames), eller om de skal deles på tværs af alle animationer. Standard-mulighederne er blot “Origin” og “Center”, men hvis du klikker på “+”, kan du tilføje dine egne punkter, og kalde dem, hvad du ønsker.

Udforsk brugergrænsefladen i GDevelop

1. Hovedmenubarren

Det er her, hvor de vigtige knapper er, selvom de skifter alt efter, hvilken fane du har åben. Heldigvis er “Play”-knappen der altid.

Se også:  Guide: Træn din hjerne med små spil
2. Scenen

Det er her, du designer og konstruerer dine levels. Du kan zoome ind og ud med dit scroll-hjul på musen.

3. Object-panelet

Her kan du skabe objekter til dit spil, og derefter klikke og trække dem ind på scenen i midten.

4. Egenskabs-panelet

Dette panel kan indimellem godt være i vejen, men husk på at det er der, når du har brug for at ændre opførslen på et af dine objekter.

5. Funktions-fanen

Disse faner skifter mellem den primære del af programmet og ændrer, hvilke knapper der er på skærmen.

6. Event-redering

Åben denne fane for at lave alt det kedelige og konstruere logikken bag dit spil (det afhænger naturligvis helt af, hvad du ønsker …).

3 Parat, klar …

Det er fristende at arbejde ud fra en skabelon, men det er bedre at vise dig, hvordan GDevelop virker ved at starte fra bunden. Fra åbningsmenuen, vælger du “Create a New Project”. Der dukker en ny menu op med et udvalg af skabeloner, du kan vælge fra; vælg “Empty game”. Sørg for at vælge, hvor du placerer folderen, ellers vil det blive et mareridt at skulle finde den igen.

>> Tilbage i fanen “Start Page” ligner alting næsten velkomst-skærmen, så det er nemt at overse, at den første knap har skiftet navn fra “Open a Project” til “Open Project Manager”. Dette gør dig i stand til at ændre spillets overordnede indstillinger såsom rækkefølgen på dine levels. Det meste af dette er udenfor omfanget af denne artikel, men husk at den er der, når dit spil engang har vokset sig stort.

>> Nu går du ind i “Project”-panelet i venstre side, og under “Scenes” klikker du på “+” -tegnet for at tilføje en ny scene. Klik der, hvor der står “New Scene”, – dette åbner i fanen “New Scene” i hovedvinduet. “Project”-panel er bare i vejen lige nu, så du kan roligt lukke det, hvis det generer dig.

>> Lige nu vil vi bare lave det lette forarbejde og skabe en række af objekter og animationer, som vi vil programmere senere. Vi forlader os på det faktum, at du sikkert har tutorial-filerne installeret (sammen med al grafikken), men hvis du ikke har de filer, vi nævner, så kan du bare tegne dine egne.

TAGS
Gdevelop
Spil

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S