Mailbrugere har stor fordel af den 15 GB store kvote i deres Gmail-indbakke. Plads er næppe et problem for de fleste, men det er bøvlet at trawle sig gennem en stigende bunke af meddelelser.
Google har forsøgt at løse problemet ved automatisk at markere bestemte meddelelser som ”vigtige” og sortere din mail i fem brede kategorier: Primære, Sociale netværk, Promoveringer, Opdateringer og Fora. Der er også et avanceret junkmailfilter.
Disse foranstaltninger er muligvis ikke nok for en Gmail-konto, der er ved at sprænges af mails. I denne guide viser vi, hvordan du sorterer meddelelser med smarte etiketter, sletter en masse og filtrerer uønsket indhold, samt hvordan du markerer alle mails som læst og arkiverer ældre indhold. Derudover viser vi dig også en avanceret søgnings-teknik til mails modtaget inden en bestemt dato.
Gmail sorterer mails i kategorier. Fanen ”Primær” viser meddelelser, der sandsynligvis er vigtige. Gennemgå ”Promoveringer” og ”Fora” og frameld uønsket indhold. Gmail beskytter mod junk, men ser du noget, åbner du rullemenuen ved siden af svarknappen og vælger ”Rapportér spam”.
Etiketter er som klassiske mail-mapper, og du trækker meddelelser til bestemte kategorier. Under indstillin-gerne (tandhjulet øverst til højre) vælger du fanen ”Etiketter”. Klik på ”Opret en ny etiket” og navngiv den. Meddelelser kan have flere etiketter. Etiketten kan lægges under en bestemt kategori.
Du behøver ikke sætte etiketter på alle indkomne mails, brug filtre i stedet. Klik på tandhjulet og vælg
”Filtre og blokerede adresser”. Klik på ”Opret et nyt filter” og indtast den relevante adresse. Vælg ”Opret filter med denne søgning”. Vælg nu handlinger som ”Anvend etiketten”. Derefter ”Opret filter”.
Du kan også sætte filtre på mails i forhold til deres emne. Det er ganske praktisk, hvis du for eksempel gerne vil finde kreditkortopgørelser sendt fra din bank, men ikke har lyst til at se deres reklamemails. For at komme i gang opretter du et filter som før skitseret, men denne gang filtrerer du dine mails ud fra emnefeltet.