Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Så enkelt tager du den vigtige backup

At tage en sikkerhedskopi af indholdet på sin pc er vel nok noget af det vigtigste, man kan gøre. For så kan du hurtigt genoprette skaden, hvis din pc går ned.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

En sikkerhedskopi et andet sted end på din pc – det er nok noget af det vigtigste, du kan gøre for dine dokumenter og indstillinger og dermed for dig selv. For hvis der sker noget med din pc, kan du bare hente det mistede i din backup. Du mister ikke uerstattelige dokumenter. Det bedste er faktisk at lægge sikkerhedskopien på en ekstern harddisk, som du placerer på en anden adresse eller online. Så kan selv en brand i dit hus ikke udrydde dine værdifulde data.

Det behøver ikke være kompliceret og tidskrævende at tage backup. Der er mange værktøjer – også i selve Windows 10 – som gør livet meget nemmere. I denne guide tager vi et kig på nogle af de mest populære fremgangsmåder. Vi viser, hvordan du tager backup på en ekstern harddisk, en NAS eller på en lagertjeneste i skyen.

1. Brug det indbyggede værktøj i Windows
Den nemmeste måde at tage backup på er at benytte Windows’ indbyggede værktøjer. Skriv “Kontrolpanel” i søgefeltet. Under “System og sikkerhed” vælger du “Sikkerhedskopiering og gendannelse”. Vælg “Sikkerhedskopiering og genoprettelse Windows 7, Se bort fra, at der står Windows 7. Vælg “Konfigurer sikkerhedskopiering”.

2. Vælg destination
Nu bliver du bedt om at vælge, hvor du vil tage backuppen. Du ser en liste over interne drev samt eksterne drev. Du ser også, hvor meget ledig plads der er. Vælg en destination med tilstrækkelig ledig plads, for den slags kopier kan være store. Hvis du nu kobler en ekstern disk på, skal du muligvis klikke “Opdater” for at se den.

3. Gem på et eksternt drev
Du kan i princippet gemme din sikkerhedskopi på et drev i din pc, men det er bedre med et eksternt drev. Så er din backup i sikkerhed, selvom der sker noget med din pc. Tjek, om dit eksterne drev er stort nok. Du kan også gemme din backup på et netværkssted, for eksempel en NAS. Så skal du Klikke på “Gem på et netværk”.

4. Vælg filer
I det næste vindue skal du oplyse, hvad du vil tage backup af. Du kan også lade Windows vælge, hvorefter alle dine filer på de mest brugte steder sikkerhedskopieres. Hvis du vil have mere styring, så klikker du ud for “Jeg vælger selv” og klikker “Næste”. Herefter vælges de drev, mapper og andet, som skal kopieres. Klik “Næste” igen.

5. Læg en tidsplan
Når du har valgt filer, får du et resume af, hvad du har valgt. Kontrollér, før du fortsætter. Du ser også en tidsplan. Den viser, hvornår backuppen bliver sat i gang. Planlæg tidspunkterne, så du altid har en frisk backup. Klik på “Skift tidsplan”. Klik på “Kør sikkerhedsplan efter tidsplan (anbefales)”. Klik “OK”, og kopieringen starter.

6. Lav en systemafbildning – del 1
Nu har vi vist, hvordan du tager en sikkerhedskopi af vigtige filer. For at tage en komplet backup af din pc (som kan bruges, hvis pc’en går ned), skal du tage en systemafbildning. Klik på “Opret en Systemafbildning” i Kontrol-panel. Udvælg destinationen for den fulde kopi. Find et drev med tilpas meget plads.

7. Lav en systemafbildning – del 2
Når du har valgt, hvor systemafbildningen skal gemmes, klikker du “Næste”. Vælg de drev, du vil sikkerhedskopiere. Nogle drev vælges automatisk. Det skyldes, at de er systemfiler, som er nødvendige for Windows. Når du er færdig med at vælge, klikker du på “Næste”, kigger dine valg igennem og klikker på “Start sikkerhedskopiering”.

8. Gem i skyen
Du kan også gemme i skyen. Det er som hovedregel en tryg løsning. Den billigste metode er at uploade backupfilerne eller systemafbildningen til en skytjeneste som OneDrive. Du skal dog betale for lagerpladsen, hvis backuppen er stor. Andre muligheder er iDrive (www.idrive.com) og Carbonite (www.carbonite.com).