Indtil da kan du få monteret krog og tilslutning for 600 euro, og selskabet håber, at de store franske elbilproducenter vil gøre både træk og tilslutning til standardudstyr i fremtiden. I stedet for at leje kan du også købe. Prisen forventes at blive på omkring 10.000 euro, og i tilgift kan du tilslutte traileren til elnettet, hvorfra den så kan gemme billig strøm og levere denne strøm tilbage til elnettet, når prisen på el er høj.
Hvordan EP Tender har løst problemet med at oplade en kørende elbil, melder historien intet om, men franskmændene siger, at det er løst. Fly kan jo også tankes i luften, så hvorfor ikke?
Tesla har mange steder opsat særlige ”Supercharger”-ladestandere til sine biler. Standerne lader med op til 150-350 kW (eller 80 procent på 40 minutter). Standerne findes også i Danmark.
Opladningstiden afhænger af såvel laderen som bilens batteri. Har du et 22 kWh batteri i bilen kan du som tommelfingerregel regne med en ladetid på 10-15 timer ved 2,3 kW, 6-8 timer ved 3,7 kW, 2-3 timer ved 11 kW og 1-1,5 timer ved 22 kW.
Ved opladning fra offentlige ladestandere ved effekter i størrelsesordenen 50 kW, 150 kW og 350 kW kan du oplade de fleste elbilers batterier til 80 procents kapacitet på mindre end 20 minutter. Det kan være fristende at lade batteriet helt op til 100 procent, men det er ofte spild af tid. Et elbilbatteri lader meget langsomt fra 80 til 100 procent. Så lad hellere op ad flere omgange.