Home » Transport » Guide: Kunsten at få ladet sin elbil hurtigt op
Guide: Kunsten at få ladet sin elbil hurtigt op

Guide: Kunsten at få ladet sin elbil hurtigt op

Share

Overvejer du en elbil – og er din største bekymring, hvordan du får ladet den op, så du i ro og mag kan køre på arbejde eller på ferie? Så læs videre her, hvor du får alle de fakta og gode råd, du har brug for

Mens vi danskere er fint fortrolige med toge, veje, busdrift osv., står de fleste af os endnu lidt fremmede over for elbiler. For udover, at de ikke er specielt billige, skal de også lades regelmæssigt op, og hvor og hvordan gør du så lige det?

Nå, det er vel bare at stikke et strømkabel ned i ”tanken” og fylde på? Det gælder i princippet, men i praksis er elbilmarkedet i høj grad domineret af konkurrence mellem både bilproducenter og strømleverandører indbyrdes, og der er derfor opstået flere forskellige standarder for opladning og fremgangsmåde.

Kører du på langfart i elbil er det oplagt at ”tanke” ved en af landets offentlige ladestandere, hvoraf der er opsat tæt ved 2000 stk. landet over, og en del af disse kan oven i købet lade mere end én bil ad gangen. Så selv om Danmark er et lille land, er du ikke dårligt dækket, hvad angår offentlige lademuligheder til elbiler, og du vil i praksis uden videre kunne køre, hvorhen du vil med blot en smule planlægning.

Se også:  Dyson viser sin vilde elbil frem - se billeder og video

Flere beregninger peger på, at antallet af elbiler på danske veje vil stige fra cirka 16.300 i dag til 380.000 i 2025 og over 1 million i 2030. Antallet af ladestandere skal jo helst kunne følge med.

Ladere i byerne

Det kniber det noget mere med i de tætte boligmasser i byerne. Det er nemlig så dyrt at etablere lokale opladningsmuligheder eksempelvis uden for lejlighedsejendomme og anden tæt bebyggelse, at lokale boligforeninger og andre private sammenslutninger simpelt hen ikke har råd.

Det er typisk forbeholdt etablerede operatører. Men ladeoperatører sætter ikke ladestandere op uden at være sikret en vis forretning. Operatørerne anfører desuden, at fremtidens elbiler vil have kraftigere batterier, der vil have større aktionsradius og kan lades hurtigere op, og begge dele vil sænke behovet for flere ladestandere.

å den anden side vil de store operatører gerne udvide deres netværk, så nu har de sammen med blandt andet FDM henvendt sig til Folketinget med forslag om, at stat og kommuner fremover bør investere solidt i etablering af lokale lademuligheder.

Mange slags ladestandere

En anden udfordring er, at der er så mange slags ladestandere. En ladestander (eller en ladestation) er i bund og grund en slags ”tankstation”, som forsyner dig med strøm i stedet for benzin eller diesel og har elektriske kabler i stedet for slanger. Flere ladestandere på samme sted kaldes ofte et ladepunkt, men de forskellige betegnelser er ikke særlig konsekvent brugt.

En del elbiler kan tilsluttes med mere end en enkelt stiktype. Denne japanske Nissan Leaf har indgange til både CHAdeMO (til venstre) og Type 1. Du kan dog kun lade med et stik ad gangen.

Der findes tre typer af ladeinstallationer: Ladere beregnet til hjemmebrug (en såkaldt ladeboks), offentlige ladestandere til standardopladning (kaldes også hurtigladere) og offentlige ladestandere til lynopladning (lynladere). Forskellen er, at ladere til hjemmebrug og offentlige standard-ladestandere (hurtigladere) for det meste leverer vekselstrøm (AC) og højst 11-22 kW, så de lader relativt langsomt. Lynladere der-imod afgiver kraftig jævnstrøm (DC) fra 50 kW og op og lader væsentlig hurtigere op.

Se også:  Audi satser hundrede procent på eldreven motorsport
Lad rigtigt eller lad være

Derudover findes der fire forskellige ”modes” – eller ”ladetider”, som vi hellere siger herhjemme – kategoriseret efter mulig strømstyrke og effekt. For hjemmeladere, der afgiver vekselstrøm, vil der normalt være tale om strømeffekter fra 4 kW-7 kW, og ladehastigheden vil derfor være relativt langsom (mode 1 og 2).

Vil du kunne oplade hurtigere, må du gå uden om bilens egen lader og hente en kraftig jævnstrøm direkte fra en ladeinstallation med egen ensretter, der kan levere meget høj effekt og dermed også lade hurtigere (mode 3 og 4). Men en sådan DC-lader er væsentlig dyrere end en løs AC-ladeboks og kan for de store operatørers industrielle ladestationer løbe op i flere hundrede tusind kroner.

1 2 3 4Næste

TAGS
batteri
elbil
elektriske transportmidler
opladning

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S