Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Kunsten at få ladet sin elbil hurtigt op

Overvejer du en elbil – og er din største bekymring, hvordan du får ladet den op, så du i ro og mag kan køre på arbejde eller på ferie? Så læs videre her, hvor du får alle de fakta og gode råd, du har brug for.

Af Palle Vibe, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Mens vi danskere er fint fortrolige med toge, veje, busdrift osv., står de fleste af os endnu lidt fremmede over for elbiler. For udover, at de ikke er specielt billige, skal de også lades regelmæssigt op, og hvor og hvordan gør du så lige det?

Nå, det er vel bare at stikke et strømkabel ned i ”tanken” og fylde på? Det gælder i princippet, men i praksis er elbilmarkedet i høj grad domineret af konkurrence mellem både bilproducenter og strømleverandører indbyrdes, og der er derfor opstået flere forskellige standarder for opladning og fremgangsmåde.

Kører du på langfart i elbil er det oplagt at ”tanke” ved en af landets offentlige ladestandere, hvoraf der er opsat tæt ved 2000 stk. landet over, og en del af disse kan oven i købet lade mere end én bil ad gangen. Så selv om Danmark er et lille land, er du ikke dårligt dækket, hvad angår offentlige lademuligheder til elbiler, og du vil i praksis uden videre kunne køre, hvorhen du vil med blot en smule planlægning.

Flere beregninger peger på, at antallet af elbiler på danske veje vil stige fra cirka 16.300 i dag til 380.000 i 2025 og over 1 million i 2030. Antallet af ladestandere skal jo helst kunne følge med.

Ladere i byerne

Det kniber det noget mere med i de tætte boligmasser i byerne. Det er nemlig så dyrt at etablere lokale opladningsmuligheder eksempelvis uden for lejlighedsejendomme og anden tæt bebyggelse, at lokale boligforeninger og andre private sammenslutninger simpelt hen ikke har råd.

Det er typisk forbeholdt etablerede operatører. Men ladeoperatører sætter ikke ladestandere op uden at være sikret en vis forretning. Operatørerne anfører desuden, at fremtidens elbiler vil have kraftigere batterier, der vil have større aktionsradius og kan lades hurtigere op, og begge dele vil sænke behovet for flere ladestandere.

å den anden side vil de store operatører gerne udvide deres netværk, så nu har de sammen med blandt andet FDM henvendt sig til Folketinget med forslag om, at stat og kommuner fremover bør investere solidt i etablering af lokale lademuligheder.

Mange slags ladestandere

En anden udfordring er, at der er så mange slags ladestandere. En ladestander (eller en ladestation) er i bund og grund en slags ”tankstation”, som forsyner dig med strøm i stedet for benzin eller diesel og har elektriske kabler i stedet for slanger. Flere ladestandere på samme sted kaldes ofte et ladepunkt, men de forskellige betegnelser er ikke særlig konsekvent brugt.

En del elbiler kan tilsluttes med mere end en enkelt stiktype. Denne japanske Nissan Leaf har indgange til både CHAdeMO (til venstre) og Type 1. Du kan dog kun lade med et stik ad gangen.

Der findes tre typer af ladeinstallationer: Ladere beregnet til hjemmebrug (en såkaldt ladeboks), offentlige ladestandere til standardopladning (kaldes også hurtigladere) og offentlige ladestandere til lynopladning (lynladere). Forskellen er, at ladere til hjemmebrug og offentlige standard-ladestandere (hurtigladere) for det meste leverer vekselstrøm (AC) og højst 11-22 kW, så de lader relativt langsomt. Lynladere der-imod afgiver kraftig jævnstrøm (DC) fra 50 kW og op og lader væsentlig hurtigere op.

Lad rigtigt eller lad være

Derudover findes der fire forskellige ”modes” – eller ”ladetider”, som vi hellere siger herhjemme – kategoriseret efter mulig strømstyrke og effekt. For hjemmeladere, der afgiver vekselstrøm, vil der normalt være tale om strømeffekter fra 4 kW-7 kW, og ladehastigheden vil derfor være relativt langsom (mode 1 og 2).

Vil du kunne oplade hurtigere, må du gå uden om bilens egen lader og hente en kraftig jævnstrøm direkte fra en ladeinstallation med egen ensretter, der kan levere meget høj effekt og dermed også lade hurtigere (mode 3 og 4). Men en sådan DC-lader er væsentlig dyrere end en løs AC-ladeboks og kan for de store operatørers industrielle ladestationer løbe op i flere hundrede tusind kroner.

Guide til ladestik, kabler og forbindelser: Find vej i den tætte stik-jungle

Her får du en oversigt over de mest almindelige han- og hunstik, og hvor du finder dem. Det er værd at huske, at der sagtens kan være forskel på det stik, der sidder på laderen (bortset fra at dette altid vil være et hanstik), og det eller de stik, der sidder på bilen (og det vil altid være hunstik)

Type 1 – på vej ud af Europa

Et kabel, der er beregnet til at oplade en elbil direkte med vekselstrøm fra en stikkontakt, har i den ene ende naturligvis et tre-benet lysnetstik (med jord), og i den anden ende, som du slutter til din elbil, vil der typisk sidde et Type 1-stik.

De fem lederben i dette stik er fordelt med to til ladestrøm (fase), ét til jord og to til eventuelle informationssignaler mellem kontrolboksen og laderen i bilen. Disse signaler kan blandt andet regulere, hvor meget strøm, du trækker fra nettet, og så længe kablet sidder i, kan bilen heller ikke sættes i gang. Type 1-stikket er almindeligt på japanske biler og standard i Nordamerika, men er ved at udgå i Europa.

Type 2 – i hjemmets ladeboks

Ladebokse til hjemmebrug vil som oftest afgive deres vekselstrøm gennem et Type 2-stik. Dette stik er forholdsvis enkelt og har syv benforbindelser: tre til ladestrøm (fase), én til nul og én til jord. De to sidste bruges til informa-tionssignaler. Ofte findes tillige en mekanisk sikkerheds-anordning, der hindrer, at stikket kan trækkes ud under opladning.

Type 2-stikket er bygget til at kunne levere omkring 400 V/63 A tre-faset AC med en mulig effekt på 43 kW og er også det mest brugte stik på offentlige standardladestandere i størstedelen af Europa (bortset fra Frankrig og dele af Italien, der for det meste bekender sig til næste stik i rækken, nemlig Type 3-stikket). Husk dog, at de fleste AC-ladestandere normalt kun yder 11-22 kW, så det er ikke sikkert, at laderen i din elbil formår at håndtere en effekt på det dobbelte eller mere.

Type 3 – fremtiden inden for hele EU

Det suverænt mest udbredte stik til elbiler i dag er imidlertid CCS-stikket (Combo Charging System), type 3-stikket, der ifølge FDM nok også bliver fremtiden inden for hele EU. CCS-stikket er en videreudvikling af Type 2-stikket og branchens forsøg på at kunne håndtere både europæiske og oversøiske elbiler, idet Japan og USA bruger AC-opladning, mens Europa og Kina generelt går ind for at bruge jævnstrøm til opladning af elbiler.

Stikkets øverste AC-del er identisk med det ”normale” Type 1-stik. Men senest er der også lanceret et CCS-2, hvor den øverste del er identisk med Type 2-stikket, men hvor der tillige er tilføjet to DC-ben, så stikket også kan bruges til DC-hurtigopladning i mode 4 med indtil 500V/200 A og en effekt på 100 kW. der endda kommet en version, som er i stand til at håndtere ladestrøm på op til 350 kW fra offentlige lynladere. Men så er kablet også vandkølet med en spiralslange uden om, da det ellers ville blive både for tykt og for tungt.

Hvor kan jeg oplade min elbil?

Mange elbiler har en oversigt over offentlige ladestandere indbygget i bilens navigation, ligesom der i bl.a. Google Maps er kommet ladestandere med i oversigten over ”tankstationer”. Ladestanderne er placeret på rastepladser, på tankstationer, ved indkøbscentre, på parkeringspladser og campingpladser samt ved hoteller og restauranter.

Se også på de store operatørers hjemmesider:

Ionity: Mulighed for lynladning med op til 350 kW.

Clever: Tilbyder også installation af
hjemmeladeboks.

E.on: Angiveligt Danmarks største lade-netværk.

Sperto: Offentligt net af prisrimelige ladestandere.

Tesla: Stort net af supercharger-stationer med op 250 kW, men kun for Tesla-elbiler.

Derudover findes en række andre hjemmesider, som hjælper dig på vej:

PlugShare (www.plugshare.com): Denne netside viser alle ladere fra alle operatører på samme kort. Brugerne opretter og vedligeholder selv kortet og hjælper derved hinanden.

A Better Route Planner (www.abrp.mp): Superavanceret ruteplanlægger med en velfungerende app og en tilpasset version til Teslas indbyggede webbrowser.

ChargeMap (www.chargemap.com): Betaling og aktivering af mange ladere i Europa. Virker også herhjemme, men med meget høje roamingpriser fra visse danske ladeoperatører.

PlugSurfing (www.plugsurfing.com): Betaling og aktivering fra appen. Giver mulighed for at få ladebrik til mange ladeoperatørers ladere, men meget høje roamingpriser fra visse danske ladeoperatører.

CHAdeMO

Derudover anvender industrien det såkaldte CHAdeMO-stik, der er udviklet af blandt andre virksomheder Tokyo Electric Power Company. Stiktypen leverer udelukkende jævnstrøm med 500 V/125 A og op til 62,5 kW. En revideret CHAdeMO 2.0-specifikation giver endog mulighed for op til 400 kW ved 1000 V/400 A.

Flere eksperter forventer dog, at CHAdeMo-stikket vil blive udfaset i Europa over de næste år. Selv om både CHAdeMO og CCS er DC-stik, er de desværre ikke indbyrdes kompatible, fordi de bruger forskellige informationssignaler mellem bil og ladestation.

Hent strøm direkte fra stikkontakten

Du kan også vælge at lade op hjemme i carporten – her får du nogle tips

De fleste elbilejere vil naturligvis gerne kunne lade deres køretøjer op hjemme i garagen, carporten eller andre steder nær boligen. Langt de fleste biler kan også godt oplades direkte fra en almindelig stikkontakt med jord og almindelig én-faset 230 V/16 A vekselstrøm (mode 1-opladning), men det er begrænset, hvor stor effekt du kan og bør (og må) hale ud.

Specielt i gamle elinstallationer kan overophedning og risiko for brand nemlig være et alvorligt problem, og du bør efter Sikringsstyrelsens anbefalinger ikke bruge boligens almindelige stikkontakter, hvis du ikke er helt sikker på din boliginstallations kabeltykkelse og kabelføring. Allerhelst bør den stikkontakt, du eventuelt har udset dig til opladning, køre på en separat sikringsgruppe med hpfi-relæ og kabler med en tykkelse på mindst 2,5 mm2. Det sikreste er at forhøre dig hos en fagmand, før du kobler bilen i stikkontakten.

En ladeboks behøver ikke at fylde alverden og kan som denne fra thansen monteres på væggen.

Med mormorkabel

De fleste ladekabler beregnet for tilslutning til almindelig stikkontakt har en kontrolboks, der kan begrænse ladningen til forsvarlige 6 A og 2 kW (mode 2-opladning). Det giver mulighed for at oplade selv større elbiler på 12-48 timer – men hurtigt er det jo ikke.

Mange elbiler leveres med et såkaldt ”mormorkabel”. Navnet skyldes, at dette ladekabel kan bruges til at oplade dit elkøretøj (både plug-in, hybrid og almindelig elbil), når du er på besøg hos mormor eller andre, der ikke selv har elbil. Alternativt kan du få installeret en industristikkontakt (CEE-kontakt), der både kan levere en-faset og tre-faset vekselstrøm med væsentlig større strømstyrke end almindelige stikkontakter og samtidig tåle konstant høj belastning.

Sådan betaler du for strømmen

Branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance oplader sin elbil.

Ingenting er gratis. Heller ikke strøm til elbilen. Offentlige ladestandere drives af forskellige operatører, og du betaler også på forskellige måder. Det kan være i abonnementsform, via mobil-app, sms, brik, plastickort eller lignende. Endnu er det ikke almindeligt at kunne betale på stedet med MobilePay, kreditkort eller kontokort, men det vil formentlig komme.

FDM har undersøgt, hvad det koster at oplade en elbil med udgangspunkt i fire forskellige scenarier. Du finder priserne her: fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybridbil/opladning/faa-billig-stroem-paa-elbilen.

Vælg en hjemmeladeboks

Men Sikringsstyrelsen anbefaler heller ikke denne mulighed. Vil du oplade din elbil hjemme, er det bedste derfor at anskaffe en rigtig hjemmeladeboks. En hjemmeladeboks er fast tilsluttet boligens elforsyning og skal installeres af en fagmand. Det er derfor en noget dyrere løsning, men den giver til gengæld større sikkerhed og højere ladehastighed.

Ved en effekt på 3,7 kW (mode 3) vil du eksempelvis kunne oplade din elbil på 6-8 timer og ved 7 kW på bare 3-4 timer – det vil sige over natten. Jo højere effekt, du kan indstille boksen til, jo kortere ladetid kan du opnå (hvis altså bilens indbyggede ladeenhed kan følge med).

Hvis du vil købe en ladeboks til hjemmet eller forskellige typer stik fra en specialiseret dansk forhandler, kan du gå ind på for eksempel Thecharger.dk. Også en forhandler som thansen fører denne type udstyr. I takt med at elbilen bliver mere udbredt, vil flere og flere butikstyper tage stik og ladere ind i deres sortiment.

Med et ”mormorkabel” til under 3000 kr. er det ingen sag at lade din elbil op fra stikkontakten derhjemme, men pas meget på ikke at overbelaste installationen.

Sæt en eltrailer bag på bilen

Mange elbiler i dag er mindre modeller med begrænset kilometerkapacitet. Hvis du er hundeangst for at løbe tør for strøm på vej op ad Storebæltsbroen, kan du kaste et blik mod Frankrig. Har du mod på det, kan du nemlig anskaffe dig en batteritrailer og på den måde få ”et skud bagi”.

Det er virksomheden EP Tender, som står bag dette batteri på hjul. Batteritraileren er formet, så aerodynamikken er optimal. Traileren er også udstyret med et sæt ekstra små hjul, der kommer frem, når du skal bakke.  Ydelsen fra trailerbatteriet er 36,5 kWh, men firmaet sigter efter en 60 kWh-udgave om fem år.

Planen er, at sådanne trailere skal tilbydes til leje strategiske steder langs Europas motorveje for cirka 260 kr. pr. tur. Der er dog lige den hage ved det, at kun ganske få elbiler er godkendt til anhængertræk, men EP Tender er overbevist om, at det vil ændre sig fra 2022.

Indtil da kan du få monteret krog og tilslutning for 600 euro, og selskabet håber, at de store franske elbilproducenter vil gøre både træk og tilslutning til standardudstyr i fremtiden. I stedet for at leje kan du også købe. Prisen forventes at blive på omkring 10.000 euro, og i tilgift kan du tilslutte traileren til elnettet, hvorfra den så kan gemme billig strøm og levere denne strøm tilbage til elnettet, når prisen på el er høj.

Hvordan EP Tender har løst problemet med at oplade en kørende elbil, melder historien intet om, men franskmændene siger, at det er løst. Fly kan jo også tankes i luften, så hvorfor ikke?

Hvor lang tid tager det at oplade?

Tesla har mange steder opsat særlige ”Supercharger”-ladestandere til sine biler. Standerne lader med op til 150-350 kW (eller 80 procent på 40 minutter). Standerne findes også i Danmark.

Opladningstiden afhænger af såvel laderen som bilens batteri. Har du et 22 kWh batteri i bilen kan du som tommelfingerregel regne med en ladetid på 10-15 timer ved 2,3 kW, 6-8 timer ved 3,7 kW, 2-3 timer ved 11 kW og 1-1,5 timer ved 22 kW.

Ved opladning fra offentlige ladestandere ved effekter i størrelsesordenen 50 kW, 150 kW og 350 kW kan du oplade de fleste elbilers batterier til 80 procents kapacitet på mindre end 20 minutter. Det kan være fristende at lade batteriet helt op til 100 procent, men det er ofte spild af tid. Et elbilbatteri lader meget langsomt fra 80 til 100 procent. Så lad hellere op ad flere omgange.